عنوان خبر:اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش همزمان با سفر ناوهای ایرانی
پنجشنبه 5 اسفند 1389 - 23:01:12


امیر دریادار 'حبیب الله ستاری' فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون توجه به تهدیدهای رژبم صهیونیستی برنامه های خود را اجرا می کنیم.



به گزارش العالم، وی این موضوع را چهارشنبه شب پس از ورود به سوریه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا از احتمال حمله اسراییل به ناوهای ایران در مدیترانه نگران هستید یا خیر بیان کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با خبرنگاران مقیم سوریه گفت و گو می کرد ، افزود: رژیم صهیونیستی ممکن است برای خود نگرانی به وجود آورده و از دید خود به موضوع نگاه کند اما ما بدون توجه به این رژیم و در هماهنگی با کشورهای دوست در منطقه برنامه های خود را انجام می دهیم.
به گفته ستاری ، سفر ناوهای ایرانی به بندر لاذقیه سوریه بازدید معمولی نیروی دریایی و پیام آن صلح و دوستی به کشورهای جهان است.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید، چگونه با ناو جنگی پیام صلح و دوستی می دهید ؟ یادآور شد: نیروی دریایی ناو نظامی دارد نه کشتی شخصی یا تجاری ، لذا بازدیدهای آن امری طبیعی است. چه این که کشتی غیرنظامی تابع قوانین شرکت ها است و ارتباطی با نیروی دریایی ندارد.
ستاری اجرای هرگونه رزمایش در این سفر را رد کرد و گفت: سفر ناوگان ایرانی به لاذقیه صرفا دیدار دوستانه است و شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه دریایی در این سفر حضور دارند که برای سفر بلندمدت آموزشی آمده اند.
وی تصریح کرد: عبور این ناوگان با هماهنگی دولت مصر انجام شده و هم اکنون در مدیترانه در حال حرکت است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هنگام ورود به سوریه در راس هیاتی مرکب از مقام های این نیرو در فرودگاه بین المللی دمشق از سوی 'سید موسی علیزاده طباطبایی ' معاون سفیر ایران در سوریه ، سردار پاسدار 'محمد زمانیان ' وابسته نظامی سفارت ایران در سوریه ، سرلشکر شوکت جانشین فرمانده نیروی دریایی سوریه و دو تن از معاونان وزارت دفاع این کشور مورد استقبال قرار گرفت .
هدف از سفر فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سوریه و هیات همراه حضور در مراسم پهلو گرفتن ناوهای نیروی دریایی ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران در بندر لاذقیه در غرب سوریه است .
این مراسم قرار است ظهر پنجشنبه با حضور مقام های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در بندر لاذقیه برگزار شود.
ناو یکهزار و 500 تنی الوند مجهز به اژدرانداز و موشک های ضد کشتی و کشتی تدارکاتی پشتیبانی و سوختگیری 33 هزار تنی خارک با 250 خدمه و قابلیت حمل سه بالگرد روز گذشته (سه شنبه) پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شدند.
دریای مدیترانه بزرگ ترین دریای داخلی جهان به مساحت 2 میلیون و 966 هزار کیلومتر مربع و در منطقه‌ راهبردی میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته است.
مدیترانه که شامل چند دریای کناری و داخلی است در غرب به وسیله تنگه جبل ‌الطارق با اقیانوس اطلس ارتباط دارد و از طریق کانال سوئز به دریای سرخ و سپس به اقیانوس هند راه دارد.
مصر، لبنان، فلسطین، سوریه، تونس، ترکیه، مغرب، الجزایر، لیبی، یونان، آلبانی، صربستان و مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا کشورهای ساحلی مدیترانه را تشکیل می دهند و دو کشور قبرس و مالت نیز به عنوان دو جزیره در داخل دریای مدیترانه قرار دارند.
حضور ناوهای ایرانی در سوریه با عبور از کانال سوئز در شرایط سیاسی کنونی منطقه و سی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موجب شده است تا امروز بیشتر تحلیل های رسانه های خبری ، سیاستمداران و تحلیلگران سیاسی – نظامی جهان متوجه این موضوع شده و دیدگاه ها و نقطه نظرات مختلفی در این ارتباط ارایه شود.
وجه مشترک همه این تحلیل ها ورود یک قدرت جدید به منطقه مدیترانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و برهم خوردن برخی معادلات طرف های حاضر در آن در شرایط سیاسی کنونی منطقه است.

رجانيوز



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2148.html )