عنوان خبر:استيضاح منطقه‌اي اینبار گریبانگیر وزیر نیرو
پنجشنبه 5 اسفند 1389 - 23:02:03


اعلام وصول طرح استيضاح وزير نيرو كه حدود 15 ماه پيش با كسب 210 رأي اعتماد از مجلس هشتم، بالاترين رأي نمايندگان مجلس به وزيران نيرو پس از پيروزي انقلاب اسلامي را به نام خود رقم زد، در شرايط زماني نه چندان مناسبي كه به دليل ضرورت تعجيل در بررسي لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي و بحث هدفمندي يارانه ها در كشور مورد انتقاد بسياري از نمايندگان و كارشناسان سياسي و  اقتصادي قرار گرفته است، شائبه وجود دلايل منطقه اي در طرح بحث استيضاح را ايجاد كرده است. دلائلی که حتی چندی پیش انتقاد آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان را هم نسبت به نمایندگان مجلس برانگیخت.



به گزارش رجانیوز، در حالی که انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در انتهای سال آینده در پیش استٰ به نظر می رسد و عده های خارج از عرف برخی نمایندگان مجلس که عمدتا هم در حوزه وزارت نیرو تعریف می شده است، گریبان یکی از پررای ترین وزرای دولت دهم را گرفته باشد.
این درحالی است که پروژه هاي آب و برق كه در همه جاي كشور گسترده شده است به دليل تأثير مستقيم بر زندگي مردم موردتوجه است و طبيعي است برخی نمايندگان فعلي درصددند برآیند تا با ارايه بيلان كار خود، موفقيت شان در دوره آتي انتخابات مجلس را تضمين كنند.
اما واقعیت تلخ ماجرا آنجاست که بنا بر کسب اطلاع خبرنگار رجانیوزٰ  برخي از نمايندگان امضاي طرح استيضاح را به دليل عدم كلنگ‌زني پروژه خاصي در حوزه انتخابيه و شرايط باز پس گيري امضا را كلنگ زني حتي به صورت صوري و نمايشي پروژه مذکورعنوان مي كنند و اين در حالي است كه در محورهاي استيضاح، كند شدن فرآيند اجرا  و عملياتي شدن پروژه ها به عنوان ناكارآمدي وزارت نيرو عنوان شده است.
مشخص نیست اصرار و فشار استیضاح برای شروع پروژه آنهم بدون اعتبار كافي كه بر حجم پروژه ها مي افزايد و موجب كندي سرعت اجرا و طولاني شدن زمان اجرا شود، مذموم است یا ممدوح؟!
اما نکته مهم آن است که تمامي مطالبات نمايندگان استيضاح كننده بر حوزه آب متمركز شده است و اين در حالي است كه شرایط سالهاي اخير کشور را با خشكسالي هاي شديد و تغييرات اقليمي مواجه کرده است و طبيعي است اجراي پروژه هاي تأمين آب براي ادامه حيات اجتماعي و اقتصادي شهرهاي كشور امري ضروري است.
اما در اين ميان نگاه بخشي به مقوله آب و مجادلات و بحث هايي كه در خصوص انتقال آب از يك حوزه به حوزه ديگر صورت مي گيرد و نيز فشارهايي كه به صور مختلف از سوي نمايندگان مجلس و مسئولان استاني جهت احداث يك سد و تأسيسات آبي بدون احراز شدن شرايط زيست محيطي، تأمين اعتبار مالي و يا حتي در شرايطي كه هيچگونه توجيه اقتصادي و فني ندارد، به ظهور مي رسد سبب بروز مقاومت هاي كارشناسي در درون دستگاه هاي اجرايي مي شود.
بديهي است كه فشارهاي سياسي براي اجراي پروژه هاي عمراني غيراقتصادي از مواردي است كه به هيچ عنوان مورد پذيرش برخي از نمايندگان كه بايستي نگاه ملي را در تصميم گيري ها و سياستگزاريهاي خود نصب العين قرار دهند، نخواهد بود.
آنچه كه مهم است اينكه اگر چه استيضاح و تذكر و سئوال از وزير و مسئولان اجرايي جزيي از اختيارات نمايندگان به شمار مي رود اما آيا اراده اي براي تمييز بين خواسته هاي واقعي و خواسته هاي اعلامي وجود دارد. به نظر مي رسد براساس آنچه گفته شد استيضاح ارايه شده توسط برخي از نمايندگان مجلس بيشتر منطقه اي بوده است تا ملي.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2158.html )