عنوان خبر:جذابيت‌هاي گلستان در انتظار مسافران نوروزي است
شنبه 7 اسفند 1389 - 19:02:18


مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان گفت:
جذابيت‌هاي استان گلستان در انتظار مسافران نوروزي است.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي روابط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، فريدون فعالي اظهار داشت: اگر بخواهيم چند منطقه از ايران را در رديف زيباترين و ديدني ترين و در عين حال قديمي‌ترين مناطق ايران نام ببريم بدون ترديد استان سرسبز گلستان يكي از آنهاست.
وي تصريح كرد: استان گلستان با 22 هزار كيلومترمربع وسعت سرزمين سبزي است كه در ميان كوه، جنگل، دشت و دريا گسترده است منطقه‌اي كه ديدني‌هاي بسيار دارد و در هر گوشه از آن به يمن طبيعت بكر، چشم‌اندازهاي زيبا و بديعي را در خود جاي داده است.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان گفت: اين سرزمين زيبا و پرنشاط، به دليل همسايگي با دريا و هم خانگي با جنگل، فصول معناي خود را از دست داده است؛ چرا كه به بركت نزولات آسماني در تمام فصول سال، هوايش به عطر گل‌ها معطر است و سرسبزي در جاي جاي آن ديده مي شود.
وي ادامه داد: استان گلستان منطقه تاريخ‌دار و با قدمتي باستاني است كه نامداران بسياري در دامان آن پرورش يافته و اديبان، اميران، شاعران و انديشمندان و فقهاي فراواني نظير عبدالقاهر جرجاني، سيداسماعيل جرجاني، فخر‌الدين‌اسعد گرگاني، ميرداماد، ميرفندرسكي و... از آن برخواسته‌اند.
فعالي يادآورشد: طبيعي است منطقه‌اي به اين زيبايي و مردماني با اين نجابت و سخت‌كوشي پيوسته مورد توجه گردشگران و مسافران است عبور و توقف ساليانه ميليون‌ها مسافر و گردشگر از نقاط ايران و جهان به اين منطقه نشانگر غناي منطقه و منابع طبيعي سرشار استان گلستان است.
وي ادامه داد: استان گلستان از جنوب به جنگل‌ها و كوه‌هاي البرز و از غرب با استان مازندران و درياي خزر از شرق با استان خراسان و از شمال به كشور تركمنستان معطوف مي‌شود بنادر گز و تركمن آرميده در كنار سواحل درياي خزر از پيشينه تاريخي برخوردار هستند و در حدود 70 سال پيش از مراكز تجاري دريايي كشور بوده‌اند دياري نام آشنا براي دريانوردان و دوستداران دريا است.
وي يكي از ويژگي‌هاي استان گلستان را واقع بودن در مسير جاده تهران مشهد دانست و گفت: همه ساله زايران و مسافران بي‌شماري از سراسر نقاط ميهن اسلامي عازم زيارت بارگاه ثامن‌الحج امام رضا(ع) هستند از اين منطقه عبور و يا روزهايي رادر روستاها و شهرهاي آن توقف مي‌كنند.
مدير كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري گلستان تصريح كرد: وجود فرودگاه گرگان، راه‌آهن سراسري شمال بزرگراه آسيايي تهران مشهد اين امكان را فراهم ساخته تا بسياري از هموطنان ما در فصول سال به اين استان سرسبز سفر كرده و از مواهب طبيعي و مناطق ديدني و تاريخي آن ديدن كنند.
فعالي از شبه جزيره آشوراده به عنوان زيباترين و محبوب‌ترين آبادي در دل درياي خزر ياد كردو گفت: اين شبه جزيره در محاصره امواج دريا در سه كيلومتري غرب شهر بندرتركمن واقع است و ساماندهي ساحل اين جزيره و طبيعت زيباي آن جذب گردشگران است.
فعالي ادامه داد: وجود تالاب بين المللي گميشان نيز با توجه به وسعت و پرندگان مهاجر نيز از نظر زيست محيطي با اهميت است. تالاب‌هاي بين‌المللي آلماگل، آلاگل و آجي‌گل در 50 كيلومتري شهر گنبدكاووس در كنار مرز اينچه‌برون از ديگرمناطق بسيار ديدني استان گلستان است.
وي ارتفاعات درازنو و جهان‌نما در جنوب كردكوي را جلوگاه زيبا و نمايشگاه اعجاب‌انگيز خلقت دانست و افزود: ميل آجري رادكان بناي باقيمانده از دوره آل زيار همچون نگيني گران سنگ در اين منطقه نمايان است.
فعالي يادآور شد: بافت قديم گرگان در يادورشد: گرگان مركز استان گلستان كه از زيباترين مكان گردشگري استان است شهرت خود را وامدار لطف خداوند متعال است و قدمت تاريخي دارد و بناهاي تاريخي نظير امامزاده نور، مسجد جامع، امامزاده عبدالله، مدرسه عماديه خانه‌هاي قديمي قله‌ها و تپه‌هاي باستاني و ده‌ها اثر تاريخي و فرهنگي ديگر در شهر گرگان مي‌درخشند. اين منطقه زيبا و سرشار از مناطق طبيعي گردشگران و طبيعت دوستان را به ميهماني زيبايي خود فرا مي‌خواند.
وي خاطرنشان كرد: استان گلستان نيز همچنين به استان آبشاران نيز شهرت يافته است، خان ببين و علي‌آبادكتول با آبشاران معروف و زيباي شيرآباد و كبودوال و نوار پهن جنگلي آزادشهر مجموعه زيبا در دل جنگل‌هاي منطقه است و نظير آن را در كمتر نقاط ايران مي‌توان يافت و اين همه زيبايي بهترين هديه زمين به عاشقان طبيعت است كه پذيراي مسافران در تمام فصول سال است.
وي همچنين به ميل آجري گنبدقابوس با قدمت يك هزار ساله بلندترين ميل آجري جهان اشاره كرد كه در رديف يكي از شاهكارهاي دنياست و پرونده ثبت جهاني اين اثر تاريخي به عنوان اولين اثر ثبت جهاني در شمال كشور، به سازمان جهاني يونسكو ارسال شده است.
فعالي افزود: امامزاده يحيي بن زيد(ع)، آثار بجاي مانده از شهر تاريخي باستاني گرگان، تپه‌ها و قله‌هاي اطراف گنبدكاووس و گل راميان از آثار و پديده‌هاي جذاب و ديدني هستند كه هريك از آنها براي گردشگران خالي از لطف نيست.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان همچنين به فعاليت موزه هاي اين استان اشاره داشت و تصريح كرد: كاخ موزه گرگان،موزه شهرگرگان، موزه صنايع دستي (اميرلطيفي) گرگان، موزه مردم شناسي علي‌آباد‌كتول، موزه حيات وحش علي‌آباد‌كتول، موزه صنايع دستي مينودشت و موزه گميشان كه همگي هنر وفرهنگ مردم اين سرزمين و تاريخ كهن اين ديار را معرفي مي‌كنند، قابل بازديد براي گردشگران است.
وي با اشاره به كاوش‌هاي اخير در تپه تاريخي بازگير مينودشت و كشف 500 قلم شي تاريخي در اين كاوش، يادآور شد: اولين موزه باز باستان‌شناسي اين استان در تپه بازگير مينودشت ايجاد شده و اين تپه تاريخي فرصتي نو در جاذبه گرشگري اين استان ايجاد كرده و راه‌اندازي موزه باز دراين تپه تاريخي مي‌تواند به عنوان يك جاذبه گردشگري جاذب گردشگران داخلي و خارجي به استان گلستان است.
وي همچنين به پارك ملي گلستان اشاره كرد كه با مساحتي بالغ بر 90 هزار هكتار به عنوان پارك منحصربه فرد در خاورميانه است. دراين پارك بيش از 70 گونه جانور پستاندار 15 گونه پرنده و يك هزار و 100 گونه گياهي با ارزش شناسايي شده است.
اين پارك از نظر تنوع گياهي و جانوري در مكان ششم دنيا قرار دارد و همه ساله ميليون‌ها مسافر از اين پارك ديدن مي‌كنند.
وي به فراهم‌سازي شرايط و امكانات رفاهي و تفريحي در كنار اين همه جاذبه ديدني و تاريخي اشاره داشت و گفت: استان گلستان با آنچه گفته شد و با فراهم آوردن خدمات رفاهي و تفريحي در تفرجگاه‌ها و راه‌هاي استان پذيراي مسافران و گردشگران نوروزي است، تا ضمن معرفي و تبليغ جاذبه‌هاي فراوان طبيعي و تاريخي بتواند خاطره خوشي را براي ميهمانان فراهم آورد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2202.html )