عنوان خبر:قیام شیعیان بحرین و نگرانی امریکا
شنبه 7 اسفند 1389 - 22:47:13


تظاهرات چند صد هزار نفری مردم بحرین در روز گذشته، که با عنوان روز عزاری عمومی برای شهدا و همزمان با برپایی نماز جمعه صورت گرفته است، میدان مروارید شهر منامه پایتخت بحرین را وارد فاز جدیدی از انقلاب علیه خاندان صهیونیستی ـ سعودی آل خلیفه کرده است . به گزارش رجانیوز، اعتراضات در بحرین زمانی به صورت انقلاب خود را نمایان کرد، که دولت پادشاهی بحرین با حمله به تظاهرات کنندگان بحرینی در 14 فوریه و کشتار عده ای از مردم موجب خشم مردم بحرین شد. 



به گزارش رجانیوز، این درحالی است که موج اعتراضات 13 روزه مردم بحرین، موجی از نگرانی را برای امریکا و عربستان به وجود آورده است. کشور بحرین مجموعه ۳۲ جزیره است که در منطقه جنوبی خلیج فارس واقع اند. این جزایر به مرکزیت جزیره بحرین و پایتختی منامه دارای اکثریت شیعه نزدیک به 70 درصدی است که توسط اقلیت 30 درصدی سنی اداره می‎شود. این درحالی است که 30 درصد از مردم بحرین همچنان به زبان فارسی تکلم می کنند.
با پایان یافتن جنگ تحمیلی و حمله عراق به کویت، آمریکا پرونده جدیدی را برای بحرین گشود، اندکی پس از شروع جنگ خلیج فارس در سال ۱۳۷۱ شمسی، آمریکا برای توسعه میادین نفتی بحرین وارد عرصه شد و سطح مناسبات را تا آنجا بالا برد که در ۱۳۷۷ و تنها یک سال پیش از مرگ حاکم پیشین بحرین پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین ایجاد گردید و جانشین انگلیسی ها در بحرین شد.
این درحالی است که البته با توجه به سکونت شیعیان در مناطق نفت خیز بحرین مانند رأس التندره برخورد با آنان همواره با احتیاط توام بوده است.
هر چند شیعیان بحرین پس از انحلال مجلس به دست عیسی بن سلمان (امیر وقت بحرین ) در سال ۱۳۵۴ به مدت ۳۰ سال انتخابات فرمایشی را تحریم کردند و به این ترتیب ۸۰% از جمعیت بحرین عملا در انتخاباتی که برای تعیین ۴۰ نماینده پارلمان برگزار می شد شرکت نمی کرد ، پس از راهپیمایی حقوق و کرامت در ۲۷ شهریور ۱۳۶۳ تقاضای خود مبنی بر تساوی حقوق و به رسمیت شناختن واقعی حق شهروندی را علنی کردند و در خلال دهه ۹۰ ، درگیری های خونینی میان شیعیان و حکومت درگرفت. تنها از ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۷ بیش از ۳۸ کشته و صدها زندانی از این قیامها باقی ماند و شیعیان در زندانهای بحرین تا سر حد مرگ شکنجه می شدند، رهبری این قیامها در آن دوره بر عهده روحانی آگاه شیعه شیخ عبدالامیر الجمری بود.
با روی کار آمدن امیر فعلی بحرین و اتخاذ سیاستهای اصلاحی او برای نخستین بار پس از ۳۰ سال گروهی از شیعیان در سال ۱۳۸۱ و مقارن با اعلام پادشاهی بحرین حاضر به حضور در انتخابات شدند و در همان دوره ۱۲ نماینده از شیعیان برای عضویت در مجلس ۴۰ نفری جزیره بحرین انتخاب گردیدند. این وضع در دوره های بعد نیز ادامه یافت، در حال حاضر شیعیان با احزابی نظیر « جمعیت وفاق ملی اسلامی » و « حرکه الحق» در صحنه سیاسی حاضرند، به گونه ای که در آخرین انتخابات تنها حزب وفاق ملی توانست ۱۸ کرسی از ۴۰ کرسی مجلس را در اختیار بگیرد.
نگرانی امریکا از وضعیت ناوگان پنجمش در خلیج فارس
در همین حال حضور ناوگان پنجم دریایی امریکا در بحرین که به بهانه جنگ خلیج فارس در این منطقه به وقوع پیوست، موجی از نگرانی جدی را در مورد مطالبات اسلام خواهان بحرینی در مقابل سران کاخ سفید گذاشته است.
"فیلیپ کراولی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تحولات بحرین گفته است: دولت اوباما از اوضاع در بحرین بشدت ناخرسند است و از همه طرف ها می خواهد خویشتنداری پیشه کنند.
دولت آمریکا با نگرانی تحولات بحرین را زیر نظر دارد زیرا این کشور پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به شمار می رود و این پایگاه ، اهرم حیاتی پنتاگون در افغانستان و عراق به شمار می رود و جنگنده های آمریکایی این پایگاه مسوولیت پشتیبانی هوایی از نیروهای آمریکایی در این دو کشور را برعهده دارند.
"مایکل رابین" کارشناس خاورمیانه در موسسه "امریکن اینترپرایز" نیز، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را "مهم ترین یگان راهبردی آمریکا در خلیج فارس" توصیف کرده  و می گوید: در صورت سقوط دولت بحرین ، این کشور در دامن ایران خواهد افتاد و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ، پایگاه خود را از دست خواهد داد.
وی با انتقاد از موضعگیری آمریکا در قبال اعتراضات ضد دولتی در بحرین افزود: اظهارات مسوولان دولت آمریکا در قبال تظاهرات مردم بحرین چندان تند نبوده است و کفایت نمی کند زیرا نمی توانیم تغییر در بحرین را بپذیریم.
رابین در عین حال گفت: به نظر می رسد که دومینوی سقوط نظام های برخی کشورهای منطقه درحال کامل شدن است و آمریکا تنها بازنده است زیرا این کشورها به دامن ایران می افتند.
تزلزل در تملک استراتژیک ترین پایگاه نظامی امریکا در خلیج فارس در شرایطی اتفاق می افتد که ایران به تازگی دو ناو جنگی خود را به دریای مدیترانه اعزام کرده است. اقدامی که از کاهش نفوذ امریکا در منطقه خاورمیانه و افزایش قدرت منطقه‎ای ایران حکایت دارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2221.html )