عنوان خبر:سرانه جنگل در گلستان نسبت به كشور وضعيت خوبي دارد
يكشنبه 8 اسفند 1389 - 20:43:17


مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گلستان با اعلام اينكه به ازاي هر نفر در گلستان دو هزار و 800 مترمربع جنگل وجود دارد، گفت:
وضعيت سرانه جنگل استان نسبت به سرانه كشور خوب است.



'حميد سلامتي' عصر يكشنبه به مناسبت هفته منابع طبيعي و آبخيزداري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دنيا به ازاي هر نفر، شش هزار مترمربع و در ايران يكهزار و 700 مترمربع جنگل وجود دارد كه سرانه جنگل در استان گلستان با توجه به اين كه در شمال كشور واقع شده است، نسبت به جهان پايين است اما در مقايسه با كشور وضعيت خوبي دارد.
وي ادامه داد: سالانه در هر هكتار جنگل 5/2 تن اكسيژن توليد مي شود و حيات انسانها وابسته به وجود اين اكسيژن در جنگلها و مراتع است.
سلامتي تصريح كرد: افزايش دماي كره زمين، وجود بي نظمي هاي اقليمي و همچنين كمبود آب و آلودگي محيط زيست، شرايط خاصي را در جهان حاكم ساخته كه اگر با عرصه هاي منابع طبيعي با دقت رفتار نشود، صدمات زيادي را بر جاي گذاشته و با توجه به افزايش جمعيت، كمبود آب و اكسيژن، كاهش سلامتي را به دنبال دارد.
وي با اشاره به اينكه برخي از تاثيرات منفي طبيعي حاصل برخورد نامناسب انسان با طبيعت است، افزود: وظيفه سازمان جنگل ها و ادارات كل منابع طبيعي، تدوين و اجراي برنامه هاي مديريتي براي احياي جنگل، مرتع و آبخيزداري مي باشد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گلستان گفت: به اعتقاد دولت، همه اين برنامه ها بدون مشاركت مردم قابليت اجرايي نمي يابند و مشاركت مردم در اجراي طرح هاي منابع طبيعي بسيار موثر مي باشد.
سلامتي خاطرنشان ساخت: در حال حاضر براي مديريت عرصه هاي جنگلي استان گلستان بيش از 31 طرح جنگلداري تدوين شده كه بالغ بر 138 هكتار از عرصه ها را در بر گرفته است.
وي افزود: قبل از انقلاب فقط دو طرح لووه و وطنا فعاليت داشته اما در حال حاضر سه طرح دولتي، پنج طرح تعاوني و بقيه طرح ها توسط شركتهاي خصوصي، تهيه و اجرا شده اند.
سلامتي از ذخيره گاه هاي جنگلي نيز به عنوان عرصه هايي ياد كرد كه گونه هاي كمياب و نادر را براي نسل آينده مديريت مي كنند و توضيح داد: در استان گلستان براي مديريت گونه هايي همچون سرخدار، سرونوش، زربين و شمشاد، برنامه هايي در نظر گرفته شده است.
به گفته وي، براي تفرج مردم نيز 9 پارك جنگلي در استان وجود دارد كه سه پارك در اختيار اداره كل و با اعتبارات دولتي نگهداري مي شود و بقيه در اختيار بخش خصوصي و شهرداري هاي منطقه مي باشد.
از دو ميليون و 200 هزار هكتار خاك استان گلستان 452 هزار و 700 هكتار آن جنگل و 862 هزار و 500 هكتار، مرتع مي باشد.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2260.html )