عنوان خبر:مافياي سينماي ايران کيست؟
سه شنبه 8 تير 1389 - 20:34:04


قاعدتا آقاي سجاد پور بايد براي مذاکره مسئله و معضل اکران که سرنوشت سينماي کشور را مشخص مي کند به سراغ شوراي صنفي بروند يعني آقاي سرتيپي و سايرين.يک سئوال هم از حوزه هنري وجود دارد که چرا مدير پخش حوزه هنري، که بيش از 90 سينما را در اختيار دارد سالهاست تغيير نمي کند!



چند روز پيش خبري در رسانه ها به نقل از "عليرضا سجاد پور" رئيس اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي مبني بر ورود دولت به حوزه اکران منتشر شد که براي اهالي سينما و دلسوزان فرهنگ ايراني بسيار خوشحال کننده بود.

به گزارش جهان، اما اينکه آيا وزارت ارشاد توان مقابله با جريان مافياي سينما را دارد و مي تواند در اين حوزه که در واقع تعيين کننده وضعيت سينماي کشور است وارد شود يا نه، سئوالي است که پاسخ آن تا هفته آينده مشخص مي شود.

در همين راستا بايد عنوان کرد که فيلمهاي سينمايي پس از آماده سازي نهايي براي پخش با شرکتهاي پخش قرار داد مي بندند تا آنها نيز با سينمادار قرار داد بسته و فيلم اکران شود. در همين راستا نمي توان پرداخت پورسانت به برخي از سينماداران براي اکران يک فيلم را در نظر گرفت.

اما پيگيريهاي خبرنگار جهان براي شناسايي مافياي اکران بنا به دلايلي غير قابل ذکر! نيمه تمام ماند و تنها اطلاعات بدست آمده  شکل زير است:

-تمامي تهيه کننده هاي سينماي ايران که البته پخش کننده نيستند، تلاش مي کنند که پخش خود را به 2 شرکت "فيلميران" به مديريت "علي سر تيپي" و "هدايت فيلم" به مديريت "مرتضي شايسته" بسپارند و گر نه سرنوشت آن فيلم براي اکران نامعلوم است.
-در حال حاضر بيش از 15 شرکت پخش کننده فيلم حضور دارند که تنها 2 شرکت فوق الذکر در 3 ماه اول امسال بيش از 70 درصد فيلمها از ميان 15 فيلم اکران شده را  اکران کرده اند، به شکل زير:
الف) فيلمهايي که در 3 ماه اول امسال شرکت"فيلميران" به مديريت "علي سرتيپي" و "هدايت فيلم" به مديريت شايسته پخش آن را به عهده داشته است:

1) هيچ به کارگرداني عبدالرضا کاهاني(فيلميران)

2)عيار 14 به کارگرداني پرويز شهبازي(فيلميران)

3)پوپک و مش ماشالله به کارگرداني فرزاد موتمن(فيلميران)

4)طهران تهران به کارگرداني داريوش مهرجويي(فيلميران)

5)دختران به کارگرداني قاسم جعفري(فيلميران)

6)کودک و فرشته به کارگرداني مسعود نقاش زاده(فيلميران)

7)هفت دقيقه تا پاييز به کارگرداني عليرضا اميني(فيلميران)

8)تسويه حساب به کارگرداني تهمينه ميلاني(هدايت فيلم)

9)آل به کارگرداني بهرام بهراميان (هدايت فيلم)

اما سرنوشت 6 فيلم ديگر چگونه بوده است:
-"طلا ومس" بدليل آنکه محصول شهرداري است در سينماي شهرداري يعني آزادي توانست فرصت اکران بگيرد.
-در مورد فيلم "سلام بر عشق" با حضور  تهيه کنندگاني مانند فرح بخش و عليخاني براي گرفتن فرصت اکران نياز به توضيحات بيشتر ندارد.

_2 فيلم "ازدواج در وقت اضافه" و شير و عسل" که مبتني بر جريان فيلمهاي مبتذل و مورد علاقه سينمادارهاست در هر شرايطي فرصت اکران دارد.

-فيلم "کيفر" به گفته تهيه کننده اش که به وي گفته اند يا بايد در زمان برگزاري جام جهاني اکران کنيد و يا از خير اکران آن بگذريد نيز تکليفش مشخص است تا با اکران نشدنش فرق آنچناني نداشته باشد.

-فيلم "دموکراسي تو روز روشن" که تهيه کننده آن آقاي "زم" مدير سابق حوزه هنري است بدليل ارتباط ديرينه اش و دوستي اش با مديران سينماهاي تحت پوشش حوزه هنري، توانست تعداد قابل توجهي از سينماها را براي اکران داشته باشد.

اما تکليف پخش فيلمهاي آينده سينماها چگونه است و چه کساني آن را پخش مي کنند:

1) فيلم مبتذل "يک جيب پر پول" به کارگرداني قدرت الله صلح ميرزايي:
پخش اين فيلم بر عهده علي سرتيپي است. اين فيلم توانست از ميان فيلمهاي شايسته اي که ماههاست منتظر اکران هستند، بلافاصله پس از دريافت پروانه نمايش و بدون انتظار فرصت اکران بگيرد تا براي ساير فيلمهايي که پخش کننده خوب ندارند درس عبرت باشد!


در گروه سينمايي آزادي

چند نکته مهم:


سئوال:
3)پخش فيلم "لطفا مزاحم نشويد" به عهده "علي سرتيپي "است. 4)پخش فيلم "چهل سالگي" به عهده مرتضي شايسته "هدايت فيلم" است.در گروه سينمايي آزادي 1) ساير شرکتهاي پخش کننده فيلم در حال ورشکستگي مي باشند 2)ساير تهيه کننده هايي که موفق به عقد قرار داد با چنين پخش کننده هايي نيستند در حال ورشکستگي هستند. 3)سرنوشت سينما به منظور پايين آوردن خطر ورشکستگي به سمتي پيش مي رود تا اغلب سرمايه گذاران بخش خصوصي تنها در فيلمهايي حاضر به سرمايه گذاري مي شوند که حداقل ردپايي از اين پخش کننده ها وجود داشته باشد. 4)کارگردانها با تهيه کننده هايي وارد مذاکره مي شوند که بتوانند سلايق برخي پخش کننده ها! را تامين کنند. 5)آيا وزارت ارشاد مي تواند در مقابل جريان مافياي سينما ايستادگي کند؟؟؟؟؟
2)پخش فيلم "چراغ قرمز" بر عهده مرتضي شايسته "هدايت فيلم " است.در گروه سينمايي آزادي

قاعدتا آقاي سجاد پور بايد براي مذاکره مسئله و معضل اکران که سرنوشت سينماي کشور  را مشخص مي کند به سراغ شوراي صنفي بروند يعني آقاي سرتيپي و سايرين.

بعد از آن توافقاتي صورت مي گيرد که نماينده وزارت ارشاد در اين شورا بايد نظارت کند. حال جاي سئوال است که اين نماينده سالهاست که در اين شورا و در کنار اين افراد حضور داشته است اما بدليل ضعيف بودن وي،نتيجه آن افزايش رشد و نفوذ مافيا بوده است، چگونه مي تواند بر امور چنين مهمي نظارت دقيق داشته و از معادلات حذف نشود.

بنابراين با توجه به معادلاتي که ذکر شد بعيد است وزارت ارشاد بتواند دست مافياي قدرتمند سينما را قطع نمايد.
ضمنا در خبرهاي قبلي ذکر شد که اين مافيا حتي حوزه هنري و شهرداري را هم دور زده اند.
يک سئوال از حوزه هنري:

چرا مدير پخش حوزه هنري، که بيش از 90 سينما را در اختيار دارد سالهاست تغيير نمي کند!



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-232.html )