عنوان خبر:نگاهي به زندگي و آثار قابوس بن وشمگير
چهارشنبه 11 اسفند 1389 - 23:25:48


جرجان زمين كه آثار و خرابه هاب آن امروزه در سه كيلومتري غرب گنبدكاووس در استان گلستان قراردارد، سرزمين بزرگان، دانشمندان و سياستمداران فراواني بوده كه عنصرالمعالي كيكاووس بن وشمگير نويسنده كتاب معروف قابوسنامه از جمله آنهاست.



به گزارش خبرنگار ايرنا، به منظور آشنايي نسل جوان با انديشه هاي اين دانشمند حكيم، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در روز چهارشنبه 11اسفند امسال اقدام به برگزاري نشست علمي در مورد قابوسنامه با حضور دانشمندان و علاقه مندان به علم وادب ايران در گنبدكاووس كرده است.
به نوشته مورخين، شهر جرجان در اثر جنگ هاي فراوان و نيز دو زلزله سالهاي 874 و 903 هجري قمري به كلي تخريب شده و هزاران نفر از ساكنين آن كشته شدند.
سرانجام بازماندگان از زلزله به سه كيلومتري شهر يعني جنب برج قابوس كه مكان مناسبي به شمار مي رفته كوچ كردند و بندريج شهر گنبدكاووس را ساختند.
از نام آوران جرجان مي توان به ابوسعيد جرجاني، رياضيدان و ستاره‌شناس قرن سوم ، ابوالحسن علي‌بن عبدالعزيز جرجاني، قاضي و اديب قرن چهارم ، ابوبكر عبدالقاهر جرجاني، اديب و نحوي قرن پنجم ، فخرالدين اسعد گرگاني، شاعر بزرگ قرن پنجم ، ابوالحسن بن محمد لامعي گرگاني، شاعر قرن پنجم ، اسماعيل بن حسين جرجاني از پزشكان مشهور قرن ششم و مير سيد شريف جرجاني، عالم و متكلم و اديب قرن هشتم و نهم اشاره كرد.
با اين همه قابوس ابن وشمگير به خاطر يادگارهاي ارزشمندي كه از خود برجاي گذاشته ، در ميان اين نام آوران بيش از همه رخ مي نمايد.
تاليف كتاب گرانبهاي 'قابوسنامه ' و نيز ساخت' برج آجري گنبد' كه بزرگترين بناي آجري جهان به شمار مي رود در عهد او و به دستور وي ساخته شده است.
آنها كه اندك شناختي از قابوسنامه داشته و نگاهي به متن اين كتاب انداخته اند، مي توانند از قابوس بن وشمگير شخصيتي با تجربه كه خوب و بد روزگار را تجربه كرده ، تصور نمايند.
او در اين كتاب در نقش معلم ، سياستمدار، جامعه شناس ، اديب ، حكيم ،فقيه، دلاور ، امير لشگر و ديگر صفات مثبتي كه هر انسان فرهيخته اي مي تواند داشته باشد ، ظاهر شده و در ابواب گوناگون، فرزند خود گيلانشاه را نصيحت مي كند.
شايد براي قابوس بن وشمگير تربيت فرزندش بهانه اي بوده است تا گنجينه اي را به نگارش در بياورد كه قرون متمادي فرزندان ايران بتوانند از پندهاي او كه حاصل تجربه هاي او است، برخوردار شوند.
سال تاليف قابوسنامه را برخي 475 و برخي نيز بين 457 تا 462 هجري قمري ذكر كرده اند .
اين كتاب در 44 فصل و به شيوه نثر مرسل نوشته شده و تاكنون بارها در داخل و خارج از كشور به چاپ رسيده است.
برج قابوس ديگر اثر ارزشمندي است كه در قرن چهارم هجري به دستور قابوس بن وشمگير ساخته شده و هنوز هم بزرگترين بناي آجري جهان محسوب مي شود.
اين بنا بر روي تپه‌اي خاكي كه نزديك به 15 متر از سطح زمين بلندتر است ساخته شده است وبا احتساب تپه پاي بنا، 72متر ارتفاع دارد.
براساس نوشته اي كه در بدنه برج قرار دارد، سال ساخت آن 397 هجري قمري برابر با 375 هجري خورشيدي است.
متن كتيبه اي كه بر بدنه برج نوشته شده چنين است:
'بسم الله الرحمن الرحيم ،هذ القصر العالي ، الامير شمس المعالي ،الامير ابن الامير ،
قابوس بن وشمگير ،امر ببنائه في حياته ،سنه سبع و خمسين و ثلثماته قمريه ،
و سنه خمس و سبعين و ثلثماته شمسيه'، كه برگردان فارسي آن چنين است.
به نام خداوند بخشنده مهربان ،اين است كاخ باشكوه ،امير شمس المعالي ،امير پسر امير ، قابوس فرزند وشمگير، فرمان داد به ساخت آن در زمان حياتش، سال سيصد و نود و هفت قمري و سال سيصد و هفتاد و پنج خورشيدي.
در سال هاي اخير براساس پيگيري هاي انجام شده، مقدمات ثبت جهاني اين برج در يونسكو فراهم شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2348.html )