عنوان خبر:توصیه مهم آیت الله مکارم به مفتیان حجاز و مصر
چهارشنبه 11 اسفند 1389 - 23:27:00


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از برخی از علمای اهل سنت که قیام های امت اسلامی در مقابل حاکمان جور و ستم را حرام اعلام کرده اند از آنها خواست در فتوای خود تجدید نظر کرده و به صفوف ملت ها بپیوندند.




به گزارش  رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به تحولات اخیر در منطقه از فتوای برخی از علمای عامه در مقابل این قیام ها انتقاد کرد.

این مرجع تقلید گفت: بسیاری از علمای عامه معتقد بودند به اینکه هر کسی که حاکم وقت جامعه است اولی الامر به حساب می آید و اطاعت از او واجب است و حتی برخی از اینها یزید را هم اولی الامر می دانستند.

وی افزود: در حوادث اخیر و قیام هایی که ملت های اسلامی در مقابل حاکمان ظلم و جور کرده اند این مساله برای برخی علمای عامه تبدیل به سئوال شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی ها با صراحت گفته اند این قیام ها حرام است و بعضی از علمای دیگر هم گفته اند قیام کنندگان مفسد فی الارض هستند.

این مرجع تقلید با انتقاد از این فتوا خاطر نشان کرد: پیام ما به این دسته از علما این است که با مشاهده این برنامه زمان آن رسیده است که از این فتوا تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: حوادث اخیری که در جهان اسلام روی داده است فرصتی برای تجدید نظر در فتوای شمول وجوب اطاعت از اولی الامر و پیوستن به کشورهای اسلامی است.

این مرجع تقلید ابراز داشت: معمر قذافی دیکتاتور لیبی هم به این فتوا استناد کرده و گفته است من اولی الامر هستم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: قذافی در لیبی حمام خون به راه انداخته است و ظلم و ستم های بسیاری به ملت خود کرده است و مردم این کشور را روانی توصیف می کند سئوال اینجاست که آیا چنین فردی می تواند واجب الاطاعه باشد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مفتیان حجاز و مصر حاکمان ظلم و ستم را از فتوای شمول وجوب اطاعت اولی الامر خارج بدانند تصریح کرد: لازم است این دسته از مفتیان که قیام های مردم در مقابل حاکمان جور و ستم را حرام می دانند در فتوای خود تجدید نظر کرده، به صفوف ملت ها بپیوندند و ابتکار عمل را به دست گیرند تا دشمنان نتوانند این قیام ها را به نفع خود مصادره کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیث اخلاقی در باب آداب معاشرت خاطر نشان کرد: نگاه کردن به کعبه، نگاه کردن به والدین، نگاه کردن به قرآن کریم، نگاه کردن به صورت عالم و همچنین نگاه کردن به سادات عبادت به حساب می آید.

وی تصریح کرد: وقتی انسان این ریزه کاری ها را در آموزه های دینی می بیند لذت می برد که اسلام در امور جزئی نیز دستور و برنامه دارد.

 

رجانيوز




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2362.html )