عنوان خبر:جاذبه هاي مراسم عزاداري بايد بيشتر معنوي باشد
پنجشنبه 12 اسفند 1389 - 22:44:56


نماينده ولي فقيه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت:
جاذبه هاي عزاداري به خصوص مراسم ابا عبدالله الحسين (ع) بايد معنوي باشد.



به گزارش ايرنا، آيت الله 'سيدكاظم نورمفيدي'‌ روز پنجشنبه در آخرين جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان گلستان در سال جاري افزود:‌ اگر اين جاذبه هاي معنوي كم شود و جاذبه ها صرفا شكلي باشد، بدون شك خطر احساس خواهد شد و از سوي ديگرنبايد طوري باشد كه باعث دافعه، بخصوص در نسل جوان گردد.
به گفته وي،‌ بايد در مراسم از اشعار و كلماتي استفاده كنيم تا جوانان جذب شوند و به دنبال ماهيت اصلي و فلسفه واقعي قيام عاشورا بروند.
وي با اشاره به اين كه طبل، دهل و گهواره ما را از هدف دور مي كند، تصريح كرد:‌ اما من نمي توانم بگويم كه اينها حرام است، اما اينها معيار نيست، بلكه معيار سخنان ائمه بخصوص امام جعفر صادق (ع)، آمام باقر (ع) و امام رضا (ع) مي باشد كه در خصوص عزاداري اباعبدالله (ع) سخناني را ارائه نموده اند.
وي اظهار داشت:‌مراسم عزاداري شيرخوارگان امري مطلوب است، اما بايد به اين مسائل كه ذكر شد توجه خاصي در اين مراسم شود، زيرا حضور كودكان و نوجوانان در اين مراسم، باعث مي شود كه روح و جان كودك از همان دوران با ابا عبدالله الحسين (ع) عجين گردد اما در مجموع بايد مراقب خطرات برخي مراسم ها باشيم.
نماينده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبري افزود: بدون شك مراسم مذهبي در جامعه ما نقش موثري دارند و دور كردن پيرايه ها و خرافات از مراسم عزاداري، بخصوص عزاداري امام حسين (ع) كاري شايسته و بايسته است كه به خوبي در استان صورت گرفت.
نورمفيدي گغت:‌ در مراسم عزاداري در واقع اصل بر اقامه عزا بر اباعبدالله الحسين (ع) است، زيرا در گذشته اين پيرايه ها و خرافات نبود و در مورد گريه ها، زيارت بر امام حسين (ع) فلسفه هاي مختلف و سخنان بزرگان و ائمه زياد وجود دارد و بايد در اين زمينه كارهاي خوبي صورت گيرد.
به گفته نورمفيدي، زيارت امام حسين (ع) در واقع مي تواند مركز خاص و مهم تربيتي در جامعه ما باشد و اگر اين مراكز و فلسفه ها در كشور و جامعه ما اجرا شود، محور برنامه هاي ما نيز عزاداري خواهد بود و از حواشي بدور خواهيم ماند.
وي يادآور شد: در مجموع عزاداري براي ائمه اطهار (ع) بايد همراه با معرفت و شناخت واقعي از اين بزرگان باشد ، زيرا ائمه نقش زيادي در تبيين معارف ديني ما دارند، بطوري كه امام صادق (ع) اسلام را از طريق عترت و اهل بيت تبيين نمود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: بايد در گرگان مركز استان گلستان، مانند شهرهاي يزد و زنجان و برخي شهرهاي ديگر كشور، مراسم خاص و متمركزي برگزار شود و شوراي فرهنگ عمومي بخصوص سازمان تبليغات اسلامي از اكنون بايد طرح و برنامه هائي در اين زمينه براي سال آينده ارائه نمايد.
نماينده ولي فقيه در گلستان با اشاره به بحث هايي در خصوص برگزاري كنگره و همايش فخرالدين اسعد گرگاني در سال 1390 در گرگان گفت: ‌بايد در اين خصوص تدبير و انديشه خاصي با توجه به برخي از اشعار وي، بخصوص در زمينه ازدواج با محارم انديشيده شود، زيرا سخنان فخرالدين با موازين اسلامي مشكل دارد و بايد به سمت نكوداشت مفاخر و مشاهير ديگري از جمله ميرداماد،‌ ميرفندرسكي و حكيم جرجاني برويم.
در پايان آخرين جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان گلستان در سال جاري، از رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، امام جمعه و فرماندار شهرستان بندرتركمن به عنوان فعالترين شوراي فرهنگ عمومي استان، تجليل شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2411.html )