عنوان خبر:پر شدن خلأ آيت‌الله‌مشكيني با مقام‌گریزی و جایگاه‌اخلاقی علمی مهدوی‎کنی
شنبه 14 اسفند 1389 - 22:52:36


مطرح شدن نام آیت الله مهدوی کنی به عنوان اصلی‎ترین گزینه ریاست خبرگان و نحوه برخورد وی با درخواست اکثریت خبرگان بار دیگر خاطره پرهیز وی از پذیرش مسئولیت‎های حکومتی و زهد سیاسی‌اش را در سال‎هاي ابتدای پیروزی انقلاب زنده کرده است.



به گزارش رجانیوز، اين در حالی است که بارزترین ویژگی شخصیتی مرحوم آیت الله مشکینی رئیس پر سابقه و فقید خبرگان رهبری نيز علاوه بر شأنیت بالای فقهی، ویژگی‎های بارز اخلاقی و به‌ويژه زهد سیاسی وی بود، به نظر می‎رسد ویژگی‎های شخصیتی آیت الله مهدوی کنی بتواند خلاهای بوجود آمده در اثر فقدان مرحوم آيت‌الله ميرزا علي مشکینی طی سال‎های گذشته در جایگاه ریاست خبرگان را پر کند.
در شرایطی که از ماه‎ها قبل برخی گزینه‎های مطرح برای ریاست خبرگان رهبری با انواع و اقسام ترفندهای تبلیغاتی، فضاسازی رسانه‎ای و برخی اظهارنظرها تلاش کرده‎اند فضاي خبرگان را بر خلاف نظر صريح رهبر انقلاب به ميدان رقابت‌هاي سياسي تبديل کنند و در استفاده از تعابير سخيفي مانند "رقابت آيت‌الله‌ها" نيز ابايي ندارند، امتناع آیت‌الله مهدوی‌کنی در پاسخ مثبت به درخواست چند ماهه اکثریت خبرگان برای تصدی این منصب، بر خلاف معادلات و روش‌هاي سياست‌زده فعلي برگ جديدي از زهد سياسي را رو كرد.
در عين حال، روحیه دوری گزیني از مناصب از سوي آيت‌الله مهدوي‌كني منحصر به مورد اخير نبوده و وی در طول دوره پس از انقلاب اسلامي علی‌رغم سوابق مبارزاتی برجسته و اعتماد ویژه امام راحل و رهبر انقلاب به او، بارها سابقه داشته است.
در یکی از مشهورترین این اتفاقات، در سال‎های اولیه انقلاب اسلامی درحالی که مهدوی کنی مسئولیت وزارت کشور را بر عهده داشت، پس از پیشنهاد امام راحل(ره) به وی مبنی بر حضور در جمع شش فقیه شورای نگهبان، او در نامه‎ای به امام(ره) با اشاره به سنگین بودن دو مسئولیت عضویت در شورای نگهبان و وزارت کشور، خواستار راهنمایی امام برای پذیرش یکی از این دو پست مهم می‎شود. وی در نامه خود می‎نویسد:
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
محضر اقدس حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى- دامت بركاته
چنانكه خاطر شريف مستحضر است در كابينه جديد، مسئوليت وزارت كشور به اينجانب پيشنهاد شده است، با توجه به اينكه به امر حضرتعالى قبلًا به عضويت فقهاى شوراى نگهبان قانون اساسى منصوب و مشغول به كار شده‏ام، و نيز با توجه به اينكه جمع ميان اين دو مسئوليت خطير عملًا امكانپذير نيست.
استدعا دارم اوامر شريف و راهنماييهاى لازم را در اين مورد صادر فرماييد. ادام اللَّه ظلكم العالى.
8/6/59 محمدرضا مهدوى كنى‏
امام (ره) نیز با توجه به شان فقهی و علمی مهدوی‎کنی و خطیر بودن موضوع شواری نگهبان در پاسخ به ایشان می‎نویسند:
بسمه تعالى
من بهتر مى‏دانم جنابعالى در شوراى نگهبان باشيد؛ مگر اينكه براى وزارت كشور كسى كه شرايط را دارا باشد پيدا نكنيد.
ان شاء اللَّه تعالى موفق باشيد.
- روح اللَّه الموسوى الخمينی
در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره چهارم نیز مهدوی کنی برای حفظ وحدت میان نیروهای انقلابی از کاندیداتوری در این انتخابات امتناع و همه را به رأي دادن به حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توصيه كرد.
به نظر می‎رسد روحیه زهد سیاسی و مقام گریزی آیت‌الله مهدوی‌کنی در کنار شانیت بالای علمی و فقهی و نیز ویژگی‎های بارز اخلاقی وی که او را به یکی از اساتید اخلاق مطرح تهران تبدیل کرده است، بتواند جای خالی ویژگی‎های اخلاقی، علمی و زهد سیاسی مرحوم مشکینی در مقام ریاست مجلس خبرگان رهبری پر كند که در سال‎های گذشته با خلأ جدی مواجه شده است. در عين حال، وجود داشتن چنين روحياتي در اكثر اعضاي خبرگان نيز موجب شده با ورود مهدوي‌كني، اجماع قابل توجهي در حمايت از او شكل گرفته كه اين اجماع نيز يادآور اتفاق نظر اعضاي خبرگان در مورد آيت‌الله مشكيني است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2448.html )