عنوان خبر:حمله به بزرگ‌ترين تظاهرات اعتراض‌آميز در عربستان
شنبه 21 اسفند 1389 - 22:37:26


يك جمعه خشم ديگر در عربستان، بحرين، يمن، كويت و اردن در حالي سپري شد كه اوضاع در عربستان و منامه بحرين بحراني‌تر از مناطق ديگر بود. در عربستان، مردم این کشور در شهرهای مختلف به خیابان‌ها ریختند تا علی‌رغم تدابیر شدید امنیتی و تهدیدهای صورت گرفته توسط سران آل‌سعود، اعتراض خود را نسبت به خفقان موجود در این کشور اعلام کنند.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از رجانيوز، مردم در شهرهای قطیف، دمام، احساء و ریاض به خیابان‌ها آمده و تظاهرات اعتراضی خود را شروع کردند. شاهدان عینی در این شهرها اعلام کردند با وجود تهدیدهای چند روز اخیر مقامات سعودی در قلع و قمع مردم عربستان، آنها به خیابان‌ها آمده و با انبوه نیروهای امنیتی مواجه شدند.

بر اساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بالگردهای نظامی بر فراز شهرهای قطیف، دمام و ریاض به پرواز درآمد و در این شهرها حالت فوق‌العاده برقرار بود.

از شهر العوامیه در نزدیکی قطیف نیز گزارش شد که مردم در آن تظاهرات برپا كردند. مردم عربستان که از ظلم و اجحاف یکصدساله خاندان آل سعود به تنگ آمده‌اند خواستار داشتن زندگی شرافتمندانه، مشارکت در سرنوشت سیاسی خود و همچنین آزادی زندانیان در بند هستند.

در پی یورش روز پنج‌شنبه نیروهای امنیتی سعودی و تیراندازی مستقیم آنها به سمت شهروندان که چند زخمی بر جای گذاشت، سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار برخورد مسالمت آمیز با اعتراضات مردمی شد.

گفته می‌شود مقامات سعودی از گسترش اعتراضات هراسان شده‌اند و از انواع راه‌ها برای ترساندن مردم استفاده می‌کنند.

مخالفان آل سعود و شهروندان این کشور بر این باور هستند ترس مردم ریخته و آنها دیر یا زود به خواسته‌های خود می‌رسند و سرکوب‌های صورت گرفته نیز تنها پایه‌های لرزان خاندان حاکم را سست‌تر خواهد کرد.

در عين حال،‌ خيابان‌هاي منامه پايتخت بحرين نيز شاهد حضور ده‌ها هزار نفر از معترضان بود كه در مقابل، رژيم حاكم پليس و اوباش حامي خود را به جان معترضان انداخت. ده‌ها هزار معترض بحرینی با در دست داشتن پرچم های این کشور و گل تظاهرات خود را به سوی منطقه ریفا آغاز کردند، منطقه‌ای که اعضای خاندان اقلیت حاکم آل‌خلیفه در آن ساکن هستند. اما در پی اين تظاهرات گسترده مردمی به سمت کاخ حاکم بحرین، شیخ حمد دستور داد تا چماقداران وابسته به حکومت در ورودی این محله تجمع کنند، خبرگزاری رویترز تعداد این افراد را هزار نفر اعلام کرد که مسلح به چوپ و چماق بودند. این در حالی است که منابع آگاه در منامه گفتند برخی از شهروندان خارجی که مورد حمایت رژیم هستند، به سوی تظاهرکتندگان آتش گشودند.

درحمله نیروهای امنیتی و چماقداران حامي حاكم بحرین به تظاهرکنندگان بیش از صد نفر زخمی شدند. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی و اوباش حکومتی در حمله به تظاهرکنندگان به سوی آنها تیراندازی کرده و گاز اشک آور شلیک کردند.

یکی از معترضان با برشمردن فساد گسترده در درون رژیم حاکم بر بحرین، اعلام کرد خانواده سلطنتی کاخ‌ها و خانه های بسیاری دارد، ما آرام هستیم، ما می خواهیم به خانه‌هایشان برویم و حق‌مان را از آنها طلب کنیم، قدرت نباید منحصر به یک خانواده باشد قدرت باید در دست مردم باشد.

رژیم بحرین در طول دو دهه گذشته در برنامه‌ای منسجم و هماهنگ برای تغییر ترکیب جمعیتی این جزایر اقدام به اعطای درجه شهروندی به اتباع خارجی کرد و از آنها به صورت گسترده در پلیس و خدمات دولتی استفاده می‌کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شهروندان اصیل این جزایر با مشکلات بسیاری از جمله بیکاری گسترده مواجه هستند.

در عين حال،‌ عضو جمعیت وعد در بحرین ایجاد فتنه های مذهبی را آخرین حربه رژیم بحرین برای ماندن در قدرت دانست و گفت: هیچ گونه اختلاف و درگیری بین مردم وجود ندارد، بلکه این درگیری ها با رژیم بحرین است.

فواد سیادی در گفتگو با العالم تاکید کرد: مردم بحرین خواسته های مشخصی دارند، آنها خواستار ایجاد نظام مشروطه سلطنتی واقعی هستند به صورتیکه همه اختیارات به شورای مشورتی واگذار شود، از این رو بحران امروز در بحرین بحران سیاسی و بحران قانون اساسی است، ونه طایفه ای و مذهبی.

سیادی خاطرنشان کرد: تحرکات و اقدامات ما مسالمت آمیز است، و حتی معترضان به این تحرکات و اقدامات نیز به مسالمت آمیز بودن آنها اعتراف کردند.

وی درباره موضوع گفتگو با مسئولان اظهار داشت: رژیم می گوید که راه‌های گفتگو باز است و این درحالی است که ما هنگامی که وارد گفت و گو ها شدیم، به جز برخی اقدامات برای دور زدن خواسته ها، چیز دیگری نیافتیم.

سیادی خاطرنشان کرد: هر گونه تاخیر در اقدام برای گفتگوی واقعی به معنای بحرانی کردن بیشتر اوضاع است.

دو نماینده پارلمان بحرین نيز رژیم حاکم را مسئول خشونت های مزدوران علیه تظاهرکنندگان دانستند و حکام آل خلیفه را به ایجاد اختلافات مذهبی برای سوء استفاده از آن در سرکوب تظاهرات مردم متهم کردند.

مزدوران استخدام شده توسط دولت بحرین حتی از حمله به دانش آموزان دختر هم اجتناب نکرده و حملات خشونت آمیز خود به مردم با استفاده از چماق و شمشیر را با عنوان دفاع از " اهل سنت" انجام می دهند.

این گزارش حاکی است که این توطئه دولت بحرین تاکنون شکست خورده و مردم این کشور اعم از شعیه و سنی بر مطالبات مشترک خود تاکید کرده اند.

یک نماینده فراکسیون مستعفی الوفاق گفت: حمله دیروز مزدوران دولت بحرین به دانش آموزان دختر اقدامی جدید نیست اما می تواند به یک درگیری بزرگ در بحرین تبدیل شود و حاکمان بحرین باید مسئولیت پیامد آن را برعهده بگیرند.

"مطر مطر" افزود: مزدوران در حالی به مردم حمله می کنند که نیروهای امنیتی و پلیس بحرین تنها نظاره گر هستند و اقدامی برای جلوگیری از این حملات نمی کنند.

وی به دولتمردان بحرینی تاکید کرد که با استفاده از مزدوران نمی توانند مانع از ادامه تظاهرات مردم این کشور شوند.

"محمد جمیل الجمری" دیگر نماینده پارلمان بحرین هم گفت: رژیم بحرین در برخورد با قیام بی سابقه مردم بحرین به آخرین سلاح خود یعنی تحریک اختلافات مذهبی از طریق رسانه های رسمی و شخصیت های وابسته به خود متوسل شده است.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2713.html )