عنوان خبر:جولان اره موتوریها در جنگلهای گلستان
شنبه 21 اسفند 1389 - 23:34:40


همزمان با هفته منابع طبیعی و به رغم اقدامات حفاظتی صورت گرفته، اره موتوریها و متخلفان منابع ملی همچنان در جنگلهای گلستان جولان می دهند.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، تجهیز متخلفان به ابزارهای پیشرفته تخلف و سنتی بودن شیوه های مقابله با این تخلفات، روند تجاوز و تخریب عرصه های ملی را وارد فاز جدیدی کرده است.

تخریب و قطع شماری از درختان جنگل تنگه شهرستان مینودشت، در هفته منابع طبیعی، لزوم تجهیز و تامین امکانات مورد نیاز برای پیشگیری از تجاور به عرصه های ملی را در استان گلستان گوشزد می کند. متخلفان اینبار با استفاده از اره موتوریهایی مجهز به صدا خفه کن، نسبت به تخریب سطحی از درختان جنگلی منطقه اقدام کرده اند. متخلفان شناسایی شدند بشکفه مدیرمنابع طبیعی شهرستان مینودشت در این زمینه گفت: پس از اطلاع همکاران اداره، نسبت به شناسایی و دستگیری متخلفان اقدام شد. وی افزود: علاوه بر دستگیری و تشکیل پرونده، نسبت به ضبط یک دستگاه اره موتوری مجهز به صدا خفه کن اقدام شده است.
وی بدون اشاره به سطح تخریب شده از سوی متجاوزان گفت: برای مقابله با تخریب منابع طبیعی، اقدامات گسترده ای در دست اقدام است و استفاده از همیاران طبیعیت از جمله این روشهاست.
وی عنوان کرد: تجهیز یگان حفاظت و برخورد با متخلفان از دیگر اقدامات برای برخورد با سودجویان منابع طبیعی است.
به گزارش خبرنگار مهر، درحالیکه حدود 20 روز قبل از هفته منابع طبیعی، پرونده تخریب عرصه های ملی گلستان با قطع درختان جنگل مصنوعی 35 هکتاری آق قلا گشوده شده بود، این بار با قطع درختان جنگل مینودشت، کامل شد.
صدای اره موتوری در بسیاری از اراضی جنگلی و غیرجنگلی گلستان همچنان طنین انداز است و اره هایی که به جان درختان بیگناه افتاده است و خون درختان بیگناه و ارزشمند را جاری و صدای ضجه آنها، حمایت طبیعت دوستان را طلب می کند.
همچنین هر ساله حوادث ناگواری مانند سیل، جان و مال اهالی استان را به خطر می اندازد، قطع و از بین بردن گونه های درختی و جنگلی، روند فرسایش خاک و بروز حوادث طبیعی را در استان تشدید خواهد کرد.

عرصه های جنگلی گلستان به عنوان بخشی از جنگلهای شمال هستند که به جنگلهای رویشی و هیرکانی شهرت دارند و به برکت رطوبت ناشی از دریای خزر، تکمیل یافته اند و متعلق به اواخر دوره سوم زمین شناسی است.
عرصه های جنگلی گلستان و شمال ایران به عنوان کهن ترین جنگلهای شمال به شمار می روند که تاکنون بیش از 80 گونه درختی شامل پهن برگ، چهار گونه سوزنی برگ و 50 گونه درختچه ای در این عرصه ها شناسایی شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2739.html )