عنوان خبر:ترقه و فشفشه استاندارد نيستند!
دوشنبه 23 اسفند 1389 - 22:43:59


ترقه، فشفشه و ده‌ها نوع ماده محترقه ديگر همگي ابزارهايي هستند براي ابراز شادي عده‌اي در شب‌هاي آخر سال و به ويژه در شب چهارشنبه سوري. ابزارهايي كه با وجود خطرناك بودن آنها طي سالهاي اخير عملا به وسايلي براي سرگرمي ايرانيان در آخرين چهارشنبه سال تبديل شده‌اند.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل  از رجانيوز، اما شادي و تفريح تنها يك روي سكه استفاده از اين نوع مواد بوده و روي ديگر سكه بسيار تلخ و ناگوار است. در سال‌هاي گذشته عده زيادي از هموطنانمان به دليل استفاده ناصحيح از اين مواد خسارت ديده‌اند. خسارتهايي كه در برخي از موارد حتي امكان جبران آنها نيز وجود نداشته است.
مواد محترقه در سالهاي اخير كاربردهاي زيادي پيدا كرده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به استفاده از اين مواد در ورزشگاههاي فوتبال توسط تماشاگرنماها اشاره كرد كه نه تنها در ايران، بلكه در بسياري از كشورهاي اروپايي مانند ايتاليا نيز چنين مواردي مشاهده شده است.
اما استفاده از مواد محترقه در ايام پاياني سال و به ويژه در شب معروف به چهارشنبه سوري شكل وسيع‌تري به خود مي‌گيرد.
در واقع نه تنها در ايران بلكه در بسياري از نقاط ديگر جهان نيز مردم براي ابراز شادي خود به ويژه در هنگام تحويل سال قصد دارند شادي خود را به همه نشان دهند كه اين حالت با هيجان درآميخته شده و افراد به استفاده از مواد محترقه روي مي‌آورند.
اما به راستي جدا از بحثهاي مربوط به شادي و هيجان، مواد محترقه‌اي مانند ترقه و فشفه كه در كشورمان مورد استفاده قرار مي‌گيرند، تا چه حد استاندارد هستند؟
محمدمهدي جعفري - معاون اداره کل نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، در اين باره به ايسنا مي‌گويد: "موسسه استاندارد روي كالاهايي كه مشمول استاندارد اجباري هستند، نظارت داشته و در حال حاضر ترقه و فشفشه داراي استاندارد اجباري نيستند."
او مي‌افزايد: "هم‌اكنون هيچ استاندارد بين‌المللي و ملي براي ترقه و فشفشه وجود نداشته و حتي چند استاندارد معدود نيز كه توسط كشورهاي شرق آسيا تدوين شده، مورد تاييد مجامع بين‌المللي قرار نگرفته است."
جعفري در ادامه با بيان اين‌كه كاربرد ترقه و فشفشه در كشورهاي ديگر با ايران متفاوت است، خاطرنشان مي‌كند: "در كشورهاي ديگر استفاده از اين مواد كنترل شده و معمولا تنها سيگارت (نوعي از ترقه) در اختيار كودكان قرار مي‌گيرد كه خطر استفاده از آن كمتر از ديگر انواع ترقه و مواد محترقه است."
اما اگر در خيابانهاي تهران قدم بزنيد، معمولا مي‌توانيد به وفور دست‌فروشان مواد محترقه را به ويژه در اين ايام در كنار خيابانها ببينيد. مواد محترقه‌اي كه اغلب آنها به قول خودشان از چين وارد شده و آن‌ هم به صورت قاچاق.
جعفري در همين زمينه به واردات غيرمجاز، گسترده و قاچاق مواد محترقه به كشور اشاره مي‌كند كه بايد فكري براي جمع‌آوري آنها شود.
اين مقام مسئول در موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در ادامه به نكته تلخ ديگري نيز اشاره مي‌كند: "بسياري از اقلامي كه به عنوان ترقه، فشفشه و مواد محترقه در ايران باب شده‌اند، بسيار غيراستاندارد بوده و از اين بدتر اين‌كه اين مواد توسط افراد و به صورت دست‌ساز توليد مي‌شوند. "
اما با وجود خطري كه استفاده از مواد محترقه وجود دارد، معاون اداره کل نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اذعان مي‌كند:‌ "خطر استفاده از مواد محترقه مانند ترقه و فشفشه در محيط‌ هاي باز كمتر از محيط‌ هاي بسته مانند خانه است و امكان آتش‌سوزي و استشمام گازهاي سمي بيشتر مي‌شود."
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در اروپا و آسيا استاندارد خاصي براي مواد محترقه مانند فشفشه و ترقه تدوين نشده است؟ مي‌گويد: "اين نوع مواد در كشورهاي اروپايي توسط گروههاي حرفه‌اي و تنها به منظور نورباران مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه صداي زيادي هم ندارند. در ايران نيز اخيرا براي نورباران از اين مواد استفاده مي‌شود."
او مي‌افزايد: "توليدكننده كالاهايي مانند ترقه و فشفشه بيشتر توجه مصرف‌كنندگان را به هشدارهاي نصب ‌شده روي بسته‌بندي اين كالاها جلب مي‌كنند."
او تاكيد مي‌كند: "بايد از مصرف دست‌ساز اين نوع كالاها و همچنين از نگهداري آنها در اتاق، انبار خانه و يا نزديك خودرو جدا خودداري كرد و تا حد امكان به نكات ايمني درج ‌شده روي بسته‌بندي اين كالاها توجه كرد."
درباره اين‌كه آيا در حال حاضر توليدكننده رسمي مواد محترقه مانند ترقه و فشفشه نيز در كشور وجود دارد؟ جعفري عنوان مي‌كند: "هم‌اكنون هيچ‌ توليدكننده رسمي اين نوع مواد در كشور وجود ندارد."
با وجود آنچه كه گفته شد، باز هم چاي شكرش باقي است كه حداقل مي‌توان اميدوار بود كه با وجود غيراستاندارد بودن موادمحترقه موجود در كشور، اگر از آنها درست استفاده شود، مشكل حادي براي هموطنانمان پيش نخواهد آمد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2798.html )