عنوان خبر:ملك عبدالله دوم شاه اردن كيست؟
دوشنبه 23 اسفند 1389 - 23:40:54


شايعه سفر شاه اردن به ايران واكنش هاي زيادي به دنبال داشته و اكنون اين سئوال براي بسياري از مخاطبان وجود دارد كه ملك عبدالله دوم كيست؟




به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از رجانيوز، ملك عبدالله، در تاريخ 30 ژانويه سال 1962 ميلادي به دنيا آمد. عبدالله دوم فرزند ملك حسين پادشاه اردن و آنتونيت آوريل گاردنر مي باشد. مادر ملك عبدالله كه نام اصلي آن آنتونيت گاردنر مي باشد، در كشور اردن با نام مستعار شاهزاده مونا الحسين شناخته مي شود.
خانم گاردنر دختر يك افسر انگليسي بود كه در جريان فيلمبرداري فيلم " لورنس عربستان " كه بخش هايي از آن در كشور اردن فيلمبرداري شده بود، با ملك حسين آشنا شد كه اين آشنايي منجر به ازدواج وي با ملك حسين گشت.
به نوشته وعده صادق ، نحوه ي تولد عبدالله و اينكه مادر او زني انگليسي است، همواره يكي از نكات بحث برانگيز درباره ي پادشاهي وي بوده است؛ چرا كه به نظر تعدادي از صاحب نظران و حتي افراد عادي، ملك عبدالله به دليل ن‍ژاد دورگه ي عربي - انگليسي، حافظ منافع بريتانيا و ساير دول غربي در منطقه مي باشد. عبدالله دوم پس از گذراندن دوران ابتدائي در اردن، براي تحصيل به انگلستان رفت و پس از آن دوران دبيرستان خود را در آمريكا گذارند و در نهايت تحصيلات خود را در دانشكده ي پمبورك آكسفورد به پايان رساند.
وي در سال 1980 به عوان دانشجوي دانشگاه افسري سلطنتي سند هرست وارد اين دانشكده شد؛ عبدالله سپس به درجه ي ستوان دوم سواره نظام سلطنتي انگليس نايل گشت و پس از آن، درجات نظامي خود را در ارتش انگلستان ارتقاء داد؛ اين امر تا آنجا رسيد كه وي در نهايت به مقام سرهنگي و جانشين فرمانده ي سواره نظام سلطنتي انگلستان كه يك هنگ زرهي است، رسيد. در عرصه ي تحصيلات سياسي نيز وي در دانشكده ي روابط بين الملل ادموند اي. والش دانشگاه جرج تون انگلستان تحصيل كرده و با درجه ي كارشناسي ارشد از آنجا فارغ التحصيل شده است.
عبدالله با راني الياسين متولد كويت و شهروند فلسطين كه اصليت اردني دارد و اكنون ملكه راني عبدالله ناميده مي شود، ازدواج كرده و از او صاحب 4 فرزند مي باشد.(42) نحوه ي به حكومت رسيدن عبدالله نيز بسيار جالب و بحث برانگيز بوده است. زيرا در آخرين سالهاي زندگي ملك حسين پادشاه سابق اردن و در هنگامي كه ملك حسين آخرين روزهاي زندگي اش را سپري مي كرد و با سرطان دست و پنجه نرم مي نمود، يك خبر جهان عرب را شگفت زده كرد. اين خبر چنين بود: شاهزاده حسن برادر ملك حسين كه سالهاي زيادي مقام وليعهدي اردن را در اختيار داشت، در تاريخ 24 ژانويه سال 1999 ميلادي از سمتش بركنار شد و شاهزاده عبدالله بن حسين (عبدالله دوم) به جاي وي منصوب گشت.عجيب اينكه دو هفته بعد ملك حسين فوت كرد و عبدالله به پادشاهي رسيد.
اين تغيير و تحول ناگهاني در صحنه ي سياسي كشور اردن، به مذاق اردني ها خوش نيامد. چرا كه اين تغيير ساختار سياسي در اردن به وضوح حكايت از دسيسه هاي پنهاني انگلستان و آمريكا در به قدرت رساندن عبدالله دوم داشت. زيرا عبدالله مادري انگليسي داشت و به حكومت رسيدن وي در اردن، از ديد آنان به مثابه نمايندگي وي ازطرف دولت انگلستان در منطقه بود. البته اين ديدگاه مردم اردن كاملاً صحيح بوده و ملك عبدالله نيز عملاً به جدي ترين متحد غرب در سرزمين هاي عربي تبديل گشته است. در مورد جانشين ملك عبدالله نيز بايد بگوييم كه وي تا قبل از سال 2004 ميلادي، برادر ناتني خود شاهزاده حمزه را به اين امر گماشته بود، اما از آن سال به بعد، اردن فاقد وليعهد مي باشد كه البته بسياري از صاحبنظران معتقدند عبدالله قصد دارد پسرش شاهزاده حسين را در آينده اي نزديك به اين مقام منسوب كند.
متحد غرب ،هم پيمان اسرائيل
عبدالله در حال حاضر نزديك ترين متحد كشورهاي غربي در منطقه بوده و سازشكارترين دولت عربي در مواجه با اسراييل مي باشد. فضاحت اعمال او تا بدانجا است كه حتي بسياري از اعراب ساكن ساير كشورها نيز او را به عنوان عامل انگليس و آمريكا مي شناسند و براي او ارزشي قايل نمي شوند.
ملك عبدالله پادشاه اردن طي اظهارات خود از اينكه دولت شيعي در عراق به روي كارآمده است، اظهار نگراني كرده و آن را در راستاي تشكيل هلالي از سرزمينهاي شيعه اعم از ايران، بخش اعظم عراق، بخشهايي از سوريه، لبنان و مناطق نفت خيز عربستان دانست. اين سخنان ملك عبدالله نشان از كينه ي وي نسبت به شيعيان داشته و در حالي كه هر روزه شيعيان بسياري در عراق و نقاط ديگر جهان توسط گروههاي تكفيري به شهادت مي رسند، سخن او تلاشي در جهت آسيب بيشتر به شيعيان مي باشد.
عبدالله دوم و تز شيعه هراسي
بعد از بيان عبارت " هلال شيعي " توسط ملك عبدالله اردن، بسياري از رهبران منطقه نيز از سخنان وي استقبال كرده و بيش از پيش به ايراد اتهام عليه شيعيان مبادرت ورزيدند. دامنه ي اين سخنان حتي از منطقه فراتر رفته و عبارت مذكور مورد پسند آمريكاييها و اروپاييها نيز قرار گرفت و آنها از اين مسئله به عنوان ابزاري در جهت آزار شيعيان استفاده كردند.
متأسفانه رسانه هاي كشور ما گوينده ي اصلي اين سخن را فراموش كردند و امروزه نيز اردن در سكوت خبري به سر مي برد؛ حال آنكه اين كشور مركز بسياري از فتنه هاي منطقه مي باشد. ترور " شهيد مغنيه " نيز كه با همكاري عوامل اطلاعاتي اردن، عربستان، موساد و سيا شكل گرفت، خبر از اعمال شيطاني دولتمردان اردن عليه شيعيان مي دهد. همچينين اردن هر از چند گاهي به عنوان كشور حد واسط براي فرستادن گروههاي مخالف حزب الله لبنان به اسرائيل عمل كرده و احتمالاً نقش واسطه را بين اسراييل و گروههاي مخالف حزب الله بازي مي كند.
كشور اردن از ديرباز دشمني آشكاري با كشور عزيزمان ايران نيز داشته است. هموطنان عزيزمان فراموش نمي كنند كه پدر ملك عبدالله يعني ملك حسين در روزهاي آغازين جنگ تحميلي عراق عليه ايران، دست در دست صدام ملعون، گلوله ي توپي رابه سمت كشورمان شليك كردند. در آن زمان اردن به عنوان اولين كشور عربي و به نمايندگي از ساير اعراب حمايت خود را از كشتار مردم مظلوم و بي دفاع كشورمان توسط ارتش بعثي اعلام كرد.
از زمان روي كار آمدن ملك عبدالله نيز هر از چندگاهي خبرهايي از دسيسه ي اين پادشاه عليه جمهوري اسلامي ايران به گوش مي رسد. حمايت عبدالله دوم از منافقين، پناه دادن و حمايت از خانواده ي صدام،استفاده از عبارت " هلال شيعي " و متهم كردن ايران به استفاده از اين هلال براي قدرت طلبي، از جمله مهمترين اقداماتي است كه عبدالله دوم عليه ايران عزيز انجام داده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2827.html )