عنوان خبر:بازگشت رونق و آرامش به بازار گلستان
پنجشنبه 26 اسفند 1389 - 22:42:43


چند هفته پس از ازدحام مردم براي خريد نوروزي در بازار گرگان كه امكان تردد در آن را دشوار كرده بود، اكنون در ‌آستانه سال نو رونق همراه با آرامش به اين بازار باز گشته است.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از ايرنا، ازدحام مردم موجب شده بود تا برخي شهروندان از بالارفتن قيمت برخي كالاها ‏نظير آجيل و خشكبار و پوشاك در سطح مراكز خريد ابراز نارضايتي كنند.
با اين حال، بسياري از مردم معتقدند با افزايش نظارت و بازرسي در سطح بازار، ‏شاهد تعديل نرخ اجناس و تامين مناسب مايحتاج مردم در روزهاي اخير بوده اند.
براين اساس، قيمت پوشاك و همچنين آجيل و خشكبار در بازار متفاوت بوده و مطابق كيفيت تقسيم ‏بندي شده اند.
يكي از شهروندان در اين زمينه گفت: در برخي فروشگاهها ديده شده كه هر كيلو آجيل و خشكبار به ‏قيمت 15 هزار تومان به فروش مي رود كه اين مساله براي آن دسته از خانوارهايي كه توان خريد ‏ندارند، مشكل ايجاد كرده است.
‏'زهرا حسيني' با بيان اينكه در نمايشگاه عرضه مستقيم كالا به نسبت بازار، قيمتها مناسب تر بوده است، ‏افزود: در صورتي كه قيمتها در مراكز مختلف فروش به يك نسبت باشد، ميزان قدرت خريد مردم افزايش ‏مي يابد.
‏'شهاب حسني' نيز گفت: چند روز قبل از برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم كالا با افزايش قيمتها ‏مواجه بوديم اما با راه اندازي نمايشگاه، قيمتها فروكش كرده و اين مساله باعث شده است مردم ‏بيشتر خريد مي كنند.
فرد ديگري معتقد است: بايد نظارت بر كالاها و خدمات در ايام نوروز افزايش يابد تا شاهد روند صعودي و ‏گاها تصاعدي قيمتها در بازار نباشيم و مردم توان خريد مايحتاج عيد خود را داشته باشند.
رئيس سازمان بازرگاني گلستان هم روز پنجشنبه در اين باره به ايرنا گفت: براساس نظر‏سنجي هاي انجام شده و با توجه به برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا در سطح استان، ‏همه مردم نسبت به قيمت خشكبار و پوشاك احساس رضايت مي كنند.
‏'نادعلي كهنسال ' افزود: هفته گذشته وضعيت بازار در شهري مثل گرگان قفل بود اما در حال حاضر ‏بازار خلوت است و مردم براي خريد مايحتاج شب عيد خود به نمايشگاه مراجعه مي كنند.
وي با بيان اينكه قيمتها نسبت به سال گذشته تغييرات آنچناني نداشته است، ادامه داد: اصناف به ‏جهت فروش بيشتر كالاها، سود كمتر نيز دريافت مي كنند تا فضاي مناسبي براي تامين كالاهاي مورد ‏نياز مردم تامين شود و مردم نيز هر جا كه از نظر قيمت مناسب تر باشد، خريد مي كنند.
كهنسال اظهارداشت: اين در حالي است كه فروش فوق العاده و حراج نيز با رعايت قوانين خاص خود در ‏سطح استان برقرار است و فروشندگان موظف به فروش كالاها به قيمت 20 درصد كمتر از نرخ معمول ‏هستند.
وي افزود: موضوع گراني و افزايش قيمتها دو مقوله جداگانه و متفاوت از هم هستند و طبيعي است ‏افزايش نرخ ديگر محصولات نظير سوخت، روي ديگر كالاها تاثير مستقيم مي گذارد.
كهنسال ادامه داد: اين در حالي است كه طبق گزارش وزارت كشور، استان گلستان جزو استانهاي برتر ‏در ثبات قيمتها در سطح كشور معرفي شده است.
وي با بيان اينكه كالاهايي نظير پوشاك و خشكبار گريد بندي و طبقه بندي شده اند، تصريح كرد: در ‏حال حاضر انواع و اقسام كالاها در فروشگاهها عرضه مي شود و مصرف كننده حق انتخاب دارد.
كهنسال تصريح كرد: در اين ‏زمينه نيز تنوع پوشاك و خشكبار وجود دارد و مردم در انتخاب خريد خود آزاد هستند و شرايط بازار براي ‏همه افراد با هر گونه قدرت خريد فراهم است.
رئيس سازمان بازرگاني گلستان ادامه داد: به منظور جلوگيري از هر نوع تخلف و گرانفروشي ، اكيپهاي ‏نظارتي سازمان از ساعت هشت صبح الي 10 شب براساس مسيرهاي اعمال شده ، حضور دارند و ‏گزارشات را لحظه اي، دريافت و اقدامات لازم را براي آنها اعمال مي كنند.
به گفته كهنسال، در نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا نيز نيروهاي بازرسي و قاضي تعزيرات ‏حكومتي حضور مستمر دارند و در همان محل، حكم متخلفان صادر مي شود.
رئيس مركز بازرسي اصناف گلستان نيز در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: در حال حاضر افزايش قيمتي ‏در سطح استان ملاحظه نمي شود اما اين مساله نيز انكار نمي شود كه تعدادي از افراد تحت عنوان سوء ‏استفاده كنندگان، مبادرت به افزايش قيمتها مي كنند.
‏'جمشيد پور تراب زاده' افزود: با اين وجود، بازرسان روزانه در سطح مركز استان حضور فعال داشته و با ‏مشاهده هر گونه نرخ غير متعارف برخورد مي كنند.
وي ادامه داد: براساس مقررات هيچ كالايي بخصوص كارخانجات و شركتهاي پخش نمي توانند افزايش ‏قيمت داشته باشند و فقط ممكن است كه قيمت خريد آنها افزايش يابد و در آن صورت، سود قانوني ‏خود را دريافت خواهند كرد.
رئيس مجمع امور صنفي گرگان نيز با كاهش قيمتها در سطح استان موافق است و معتقد است كه ‏هيچ گونه افزايش قيمتي در استان مشاهده نمي شود .
‏'حسين خليلي ' افزود: با وجود برگزاري نمايشگاهها حتي تنزل قيمت نيز وجود داشته و مراكز خريد ‏براساس فاكتور خريد درصد قانوني سود را دريافت مي كنند و در غير اين صورت، بازرسي و نظارت با ‏آنها برخورد مي كند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2924.html )