عنوان خبر:مسافران بخوانند، دانستنی‌ها برای سفری خوش با خودروی شخصی
شنبه 28 اسفند 1389 - 15:56:38


با فرارسيدن تعطيلات نوروزي، جنب و جوش خاصي ميان مردم ديده مي‌شود؛ ازخانه تكاني و خريد لباس، آجيل و شيريني عيد گرفته تا فراهم كردن مقدمات سفر، تمام ساعات اسفندماه را به خود اختصاص مي دهند.




به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از رجانيوز، دراين ميان برخي از هموطنان مسافرت با هواپيما را ترجيح مي‌دهند، برخي بليت قطار رزرو مي‌كنند، بعضي‌ها با اتوبوس مي‌روند و برخي ديگر دوست دارند با خودرو شخصي سفر كنند.

فراهم كردن مقدمات سفر يكي از مهمترين و حساس ترين اقداماتي است كه علاقه مندان به سفرهاي نوروزي با خودروي شخصي بايد بيش از سايرين درنظر داشته باشند.

پيش از شروع مسافرت با خودروي شخصي، لازم است به نكاتي توجه و لوازم مورد نياز سفر فراهم شود تا سفري آرام با خاطره اي خوش به جا بماند.

رعايت نكات ايمني و بهداشتي براي رسيدن به مقصد به همراه سلامت كامل همه اعضاي خانواده ازجمله اين موارد است.

* بررسي وضعيت سلامت خودرو

پيش از سفر خودروي خود را بررسي كنيد تا بدون عيب و نقص باشد. آنرا به يك تعميرگاه مجاز و قابل اعتماد ببريد و از سلامت كامل آن اطمينان حاصل كنيد.

وضعيت لاستيك‌ها و ميزان باد آنها، وضعيت ترمز، آب رادياتور، روغن كلاچ ترمز و موتور را بررسي كنيد.

آينه‌ها به خصوص آينه هاي دوطرف را بررسي كنيد و اگر تيغه‌هاي برف‌پاك‌كن كثيف يا شكسته بود، آنها را تعويض كنيد.

وسايل و تجهيزات ضروري مانند لاستيك زاپاس، جك، آچار، زنجير چرخ، روغن و يك بطري آب براي خودرو در صندوق عقب به همراه داشته باشيد.

از قرار دادن وسايل اضافي مانند لباس، بالش يا كيف در مقابل شيشه هاي عقب خودرو كه مانع ديد مي‌شود، خودداري كنيد.

پيش از اينكه موتور خودرو را روشن كنيد، در صورت لزوم عينك آفتابي بزنيد و كمربند ايمني را ببنديد. از همراه كناري خود و سرنشينان عقب خودرو نيز بخواهيد كمربند ايمني خود را ببندند.

* براي رانندگي آماده و سرحال باشيد

بيداري شبانه و كاهش هشياري عامل بسيار خطرناكي در بروز تصادفات مرگبار است كه متاسفانه اغلب افراد بخصوص رانندگان آن را دست كم مي گيرند.

براي جلوگيري از بروز چنين اتفاقات ناگواري لازم است، راننده پيش از شروع سفر دستكم هشت ساعت خواب كامل داشته باشد، از مصرف خوراكي ها و داروهاي خواب آور جلوگيري كند و در صورت بروز خواب آلودگي در كنار جاده توقف كرده و به استراحت بپردازد.

در هنگام رانندگي تاحد امكان از گفت و گو با سرنشينان جلوگيري كرده و در صورت گوش دادن به راديو يا ضبط، صداي آن را كوتاه كرده تا از بروز حواس پرتي و سردردهاي ناشي از گوش دادن به صداهاي بلند جلوگيري شود.

* به همراه داشتن لوازم براي يك گردش بين راهي

بسياري از افرادي كه با خودروي خود سفر مي كنند، مايلند در بين راه اقامتي كوتاه داشته و ضمن استراحت و رفع خستگي، از مناظر طبيعي در طول مسير بهره ببرند.

براي داشتن يك سفر بي خطر، از به همراه بردن اجاق گازهاي كوچك مانند گاز پيك نيك جلوگيري شود چراكه به همراه داشتن اينگونه ملزومات در مواقع بروز تصادفات رانندگي مي توانند بسيار حادثه ساز باشند.

مي توان به جاي به همراه داشتن اينگونه وسايل، تنها يك فندك يا كبريت به همراه داشت و با استفاده از چوب هاي خشك در فضايي مناسب به برپايي آتش و خوردن يك چاي داغ پرداخت.

يا مي توان از فلاسك هاي كوچك براي تهيه چاي استفاده كرد كه راحت تر و بي دردسرتر هستند.

به همراه داشتن زيرانداز، لباس گرم، ظروف يكبار مصرف و سبك وزن، مواد غذايي و خوراكي هاي سرد نيز براي يك اقامت و گردش بين راهي ضروري به نظر مي رسد.

بهتر است از خوردن غذاهاي بين راهي جلوگيري كرده و تا رسيدن به مقصد براي سرحال بودن بيشتر، تنها به خوردن غذاهاي ساده مبادرت شود.

بطوركلي، واژه نوروز از ديرباز واژه سفر را نيز همواره به دنبال داشته است. ورود عمو نوروز و رفتن ننه سرما خود دو سفري هستند كه در افسانه هاي ايراني به عنوان بخشي از فرهنگ نوروزي ما ايرانيان به آن اشاره شده است.

چه خوب است كه ما ايرانيان امروز همچون گذشتگان خود به سفرهاي آرام، بدون هيجان و ساده بپردازيم تا با استفاده از طبيعت و محيط اطراف، لحظاتي شاد و خاطره انگيز براي خود و همراهان خود به ارمغان آوريم.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2963.html )