عنوان خبر:ليبي به صحنه آزمايش سلاح‌هاي امريكايي و انگليسي تبديل شده است
يكشنبه 29 اسفند 1389 - 20:33:52


يك كارشناس انگليسي گفت: با آغاز حمله نظامي تعدادي از كشورهاي غربي به ليبي، آن كشور به صحنه آزمايش انواع سلاح هاي مخرب آمريكايي و انگليسي از جمله جت هاي جنگنده تايفون و تورنادو تبديل شده است.




به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از رجانيوز، 'پيتر آير' كارشناس مسائل سياسي كه مدتي نيز در ارتش انگليس خدمت كرده است، به خبرنگار ايرنا گفت: قطعنامه شوراي امنيت در خصوص ليبي كه پيش نويس آن توسط انگليس تهيه شده بود به ارتش انگليس و آمريكا اجازه مي دهد با دست باز به كشتار مردم ليبي بپردازند.

وي افزود: من بسيار از اين قطعنامه نگران هستم زيرا اين قطعنامه اجازه مي دهد آمريكا و انگليس سلاح هاي خود از جمله سلاح هاي كثيف نسل چهارم را در ليبي به آزمايش بگذارند.

بر اساس قطعنامه 1973 شوراي امنيت درباره ليبي كه روز پنجشنبه گذشته تصويب شد، كشورهاي عضو سازمان ملل مي توانند بر فراز ليبي محدوده پرواز ممنوع اعمال كنند. دو روز پس از تصويب اين قطعنامه آمريكا، انگليس و فرانسه حملات موشكي و هوايي خود را عليه ليبي آغاز كردند.

آير گفت: اين قطعنامه به روشني نشان مي دهد كه كشورهاي غربي به هر بهانه اي مي توانند در ليبي دخالت نظامي بكنند.

وي افزود: كشورهاي غربي از هر وسيله اي استفاده مي كنند تا منافع بلندمدت اقتصادي و سياسي خود را در ليبي حفظ كنند.

وي گفت: آمريكا، انگليس و فرانسه مدت هاست با استفاده از رسانه هاي خود يك حركت تبليغاتي عليه ليبي به راه انداخته اند...آنها با بحراني نشان دادن وضعيت در ليبي به دنبال تصويب قطعنامه شوراي امنيت براي حمله نظامي به آن كشور بودند كه در اين راه نيز موفق شدند.

'نحوه نگارش قطعنامه سازمان ملل به گونه اي است كه مي توان هر نوع برداشتي از آن كرد زيرا در آن قيد شده است كه از هراقدامي مي توان استفاده كرد تا جان غيرنظاميان حفظ شود.'

آير گفت: متاسفانه اين قطعنامه به كشورهاي غربي اجازه مي دهد هر هدفي را در هر نقطه اي از ليبي مورد حمله قرار دهند.

در آغاز حمله نظامي كشورهاي غربي به ليبي، شب گذشته 112 موشك 'تام هاوك' توسط زيردريايي ها و شناورهاي آمريكا و انگليس به سمت ليبي شليك شد. هواپيماهاي فرانسوي نيز اهدافي را در داخل ليبي مورد حمله قرار دادند.

وزارت دفاع انگليس روز يكشنبه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: يك زيردريايي و چندين فروند جنگنده انگليسي در حملات هوايي و موشكي به ليبي مشاركت داشتند.

در اين بيانيه آمده است: پس از صدور قطعنامه 1973 شوراي امنيت سازمان ملل، نيروهاي مسلح انگليس در يك حمله هماهنگ عليه سيستم هاي دفاع هوايي ليبي شركت كردند.

علاوه بر شليك موشك هاي 'تام هاوك' از زيردريايي 'ترافالگار' كه در درياي مديترانه مستقر است، هواپيماهاي 'تورنادو'ي نيروي هوايي نيز اهدافي را در داخل ليبي مورد اصابت قرار دادند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع انگليس، هواپيماهاي تورنادو از موشك هاي تهاجمي 'استورم شدو (شبح توفان)' در اين عمليات استفاده كردند.

وزارت دفاع انگليس افزود: هواپيماهاي تهاجمي انگليس در اين عمليات با هواپيماهاي 'وي سي 10' و 'تريستار' سوخت رسان و هواپيماهاي شناسايي 'ايي 3 دي' و 'سنتينال' پشتيباني مي شدند.

دو كشتي جنگي انگليس به نام هاي 'وست مينستر' و 'كامبرلند' نيز در درياي مديترانه حضور دارند و گفته مي شود يكي از ماموريت هاي آنها همكاري در محاصره دريايي ليبي مي باشد.

در همين حال ائتلاف ضدجنگ انگليس به عنوان بزرگترين تشكل غيردولتي مدافع صلح در اين كشور شنبه شب با انتشار بيانيه اي حملات نظامي كشورهاي غربي عليه ليبي را بشدت محكوم كرد.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2995.html )