عنوان خبر:شمارش معکوس برای تخریب بافت تاریخی گرگان
سه شنبه 2 فروردين 1390 - 17:45:25


معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت:
بافت ارزشمند و تاریخی شهرستان گرگان، همه روزه در ایام نوروز مورد بازدید و استقبال گردشگران و مسافران نوروزی قرار می گیرد این در حالیست که قرار است این محل در آینده ای نزدیک تخریب شود.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، حمید عمرانی ظهر سه شنبه در حاشیه نشست ستاد تسهیلات سفرهای استان افزود: با نظر به اینکه بافت قدیم گرگان دارای بافتی ارزشمند و دیدنی است، هرساله علاقمندان و گردشگران داخلی و خارجی بی شماری در ایام نوروز از این بافت دیدن می کنند.

 

وی ادامه داد: باتوجه به فعالیت ستاد دائمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان در ایام نوروز، کارشناسان و راهنمایان این معاونت، گردشگران را هدایت کرده و با ارزش های تاریخی این بافت آشنا می سازند.
وی یادآور شد: بافت قدیم گرگان با مساحتی بالغ بر 150 هکتار در سال 1310 به شماره ثبت 41 در فهرست آثار ملی ایران رسید و دارای مرکز محلات متعددی نظیر سرچشمه، سرپیر، میخچه گران، شازده قاسم، دوشنبه ای و... است.
به گزارش مهر، استقبال گردشگران از بافت تاریخی گرگان در حالیست که این مجموعه ارزشمند به بهانه فرسوده بودن قرار است، بهسازی و تخریب شود.
آب انبارها و حمام ها و خانه های تاریخی موجود در طرح بهسازی بافت تاریخی گرگان، فرسوده معرفی شدند و برایشان در طرح بهسازی و نوسازی و بافت های فرسوده گرگان، کاربریهای مسکونی، تجاری و خدماتی تعریف شده است.
مقرر است براساس طرح بهسازی، نوسازی شوند و بهسازی و نوسازی این منطقه زنگ خطری برای تخریب معماری قدیمی گلستان به بهانه بهسازی بافت های تاریخی است.
در طرخ نوسازی و بهسازی بافت تاریخی گرگان، برای آثار و ابنیه تاریخی ارزشمند و قابل ثبت در فهرست آثار ملی مانند حمام قاضی، خانه اسدی پور، آب انبار میرکریم، درب نو، میخچه گران، خانه ریحانی و ... کاربری مسکونی و تجاری و خدماتی و ... لحاظ شده است که نیازمند نیازمند مطالعه و شناسایی دقیق و پیمایش بیشتر در بافت است.


حدود یک سال است که شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برای حل معضلات و مشکلات بافت فرسوده شهر گرگان، مهندسان مشاوری را برای مطالعه و پژوهش ارائه طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر گرگان به کار گرفته است.


محدوده ای که توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برای مطالعات بافت فرسوده گرگان ابلاغ شده است، محدوده ای است که بخشی از آن با عنوان بافت قدیم با وسعتی نزدیک به 162 هکتار منطبق بر حصار قاجاری استرآباد و بخش دیگر شامل چند پاره از شهر در محله امام رضا، بخشی از غرب فلکه سرخواجه، قزاق محله، محله سجادیه و فردوسی است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3048.html )