عنوان خبر:كبودجامه در استان گلستان،قطعه اي از بهشت روي زمين
چهارشنبه 3 فروردين 1390 - 17:02:40


شهر مينودشت يكي از كهن ترين شهرهاي استان گلستان و قديمي ترين نامي كه به شهر مينودشت نسبت داده شده «كبود جامه» است.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از ايرنا، شهرستان مينودشت با مساحتي در حدود 1576 كيلومترمربع در ناحيه شرقي استان گلستان و در دنباله دامنه كوههاي البرز شرقي واقع شده و با گرگان مركز استان گلستان 116 كيلومتر فاصله دارد.
اين شهرستان از جنوب به استان هاي سمنان و خراسان و از شرق به استان خراسان ، از غرب به شهرستان گنبد كاووس و از شمال به شهرستان كلاله محدود است.
ارتفاع اين شهرستان از سطح دريا حدود 901 متر مي باشد.
ناهمواري هاي اين شهرستان از دو قسمت كوهستاني و جلگه اي تشكيل شده است. قسمت كوهستاني آن دنباله كوه هاي البرز شرقي است.
نقاط كوهستاني شهرستان مينودشت از سوي شرق از طريق ارتفاعات پارك ملي گلستان به ارتفاعات بجنورد متصل مي گردد.
مردم كبودجامه پس از استيلاي مغولان بر خوارزم در اين منطقه مستقر شدند و پس از انحطاط دولت و تمدن جرجان توسط حملات مغول، منطقه جرجان زير سيطره حكومت كبود جامه ها قرار گرفت.
شهرستان مينودشت به رقم داشتن استعدادهاي خدادادي و شرايط مساعد آب و هوايي و جغرافيايي و نقش مهمي كه در پيدايش تمدن و توسعه و تكوين تاريخ بشري داشته است، داراي جاذبه ها و اماكن ديدني بسياري مي باشد.
اين جاذبه ها به جاذبه هاي تاريخي، طبيعي و گردشگري، جاذبه هاي و اماكن مذهبي و جاذبه هاي صنايع دستي و هنرهاي سنتي تقسيم مي شود.
بقاياي تمدن و كاوشها و پژوهش هاي باستان شناختي نشان از يك پيشينه تاريخي بسيار كهن و غني از فرهنگ و تمدن در اين مرز و بوم مي دهد.
تاكنون حدود 300 محوطه، تپه، غار و ابنيه تاريخي فرهنگي در اين شهرستان شناسايي شده، كه از اين شمار تعداد 112 اثر آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
با توجه به قرارگرفتن شهرستان مينودشت در بهترين موقعيت جغرافيايي و نيز داشتن شرايط مناسب آب و هوايي و خاك حاصلخيز و استعدادهاي خدادادي، اين شهرستان از يك سوي داراي بهترين آب و هوا و از سوي ديگر داراي مكان هاي زيبا و تفرجگاه هاي بديعي است، كه هر كدام از آنها آيتي بر قدرت بيكران خداوندي است و بيانگر عنايت خداوند در آفرينش شهرستان مينودشت مي باشد.
با توجه به شرايط زيستي مناسب، شهرستان مينودشت از گذشته مهاجرپذير بوده و از اين رو قوميت هاي مختلفي در اين شهرستان زندگي مي كنند، كه مهمترين آنها قزلباش، فارس، سيستاني و بلوچ و غيره مي باشد و هر كدام از اين اقوام صنايع دستي مخصوص به خود دارند.
نوغانداري و ابريشم بافي، نمد مالي، سوزن دوزي، حصير بافي، گليم بافي و بافت قالي و قاليچه است.
اين شهرستان با توجه به مناظر طبيعي، تفرجگاه هاي زيبا، وجود آثار باستاني صنايع دستي، توليد ابريشم و توليد عسل يكي از جاذبه هاي گردشگري استان گلستان محسوب مي شود.
آبشارهاي لوه، آق سو، گلستان، جنگل باقرآباد و فارسيان، موزه هاي موزه مردم شناسي و هنرهاي سنتي، تنگه چلچاي، آق چشمه، چشمه لال و غيره از جمله اماكن گردشگري و باستاني شهرستان مينودشت است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3062.html )