عنوان خبر:سال 89 ؛سال نحس جنگلهای شمال
جمعه 5 فروردين 1390 - 17:06:16


سال 89 به دلیل وقوع آتش سوزیهای گسترده در سطح جنگل های گلستان، سال خوبی برای این عرصه های بکر و منحصر بفرد نبود.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، وقوع آتش سوزیهای مختلف در سطح جنگل های گلستان، مازندران و گیلان در نیمه دوم سال 89، موجب از دست رفتن سطح بسیاری از این عرصه ها شد.

از مجموع آتش سوزیهای مختلف، بیش از 120 فقره در جنگل های گلستان رخ داد و به سطح حدود 2700 هکتار از این عرصه ها خسارت وارد شد.
سریال آتش سوزی در جنگل های گلستان از آبانماه شروع شد و به مدت دو ماه دستگاه مدیریت بحران گلستان، مشغول اطفای حریق این عرصه ها بوده است.
در آتش سوزیهای جنگل گلستان، عرصه های جنگلی مناطق علی آبادکتول، رامیان و گرگان، مناطق جنگلی افراتخته، قلعه ماران و خاک پیرزن و .. دچار آتش سوزی شد.


مرحله اول آتش سوزی از روز چهارشنبه 26 آبان ماه گذشته در عرصه های عمومی منابع طبیعی مینودشت و پارک ملی گلستان آغاز شد که با تلاش دستگاههای ذیربط، اطفای حریق در دستور کار قرارگرفت.


سطح آتش سوزیها 2700 هکتار بود
حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان، با اشاره به آتش سوزی سال 89 گفت: سطح آتش سوزی 2700 هکتار  و در عرصه های جنگلهای طبیعی و پهن برگ بوده که سطحی بوده و صدمه چندانی به عرصه وارد نشده که نیاز به بازکاشت مجدد باشد، بلکه نیاز به مراقبت عرصه دارد.
وی تاکید کرد: در این آتش سوزیها حتی نهال ها هم نسوخت، فقط درختان حشک و توخالی عرصه سوختند و این 2700 هکتار عرصه که در اکثر شهرهای استان دچار آتش سوزی شدند هیچ کدام نیاز به واکاری ندارد.


30 هکتار از جنگلهای کلاله و مینودشت  باید دوباره کشت شوند
مدیرکل منابع طبیعی گلستان عنوان کرد: فقط در کلاله و مینودشت 60 هکتار جنگلهای سوزنی برگ دچار حریق شدند که این جنگلها صدمه بیشتری را متحمل شده  و 30 هکتار آن  دوباره باید کشت شود و در برنامه های ما هست.
وی در ادامه تصریح کرد: در اداره کل منابع طبیعی برای اطفاء حریق اعتبار داریم اما کافی نیست و امکانات این اداره کل جوابگوی نیاز های استانی که سالانه به طور متوسط  بیش از 100 مورد حریق را شاهد است، نیست.


سلامتی ادامه داد: طرح پیشگیری و اطفاء حریق استان تدوین شده است که برنامه های کوتاه و بلندمدت در آن در نظر گرفته شده است.
بر اساس اعلام مسئولان گلستان، اداره کل منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط زیست استان موظفند تا ابتدای پاییز سال 90 تمهیدات لازم جهت مواجهه با بروز آتش سوزی های احتمالی در سالهای آینده را اتخاذ کنند.


شناسایی و تدارک محل های آبگیری و حوضچه های ذخیره آب برای بالگردها ، شناسایی و آماده سازی محل های مناسبی جهت فرود بالگرد در جنگلها و احداث جاده های دسترسی و آتش بر برای مناطق صعب العبور باید تا سال آینده انجام شود .


همچنین این دو دستگاه موظف شدند از طریق برگزاری جلسات متعدد، تعامل و ارتباط خوبی با روستاییان مناطقی که درحاشیه جنگلها قرار دارند برقرار تا بتوانند از ظرفیت پایگاه مقاومت بسیج روستاها و نیروهای مردمی آن به نحو مطلوب استفاده کنند.
در زمان آتش سوزی های جنگلهای استان گلستان در آبان و آذرماه 89، دکتر سلاجقه رئیس سازمان جنگلی کشور و هیئت همراه، شیشه گر، قائم مقام سازمان مدیریت بحران کشور و اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، دکتر منتظری، معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب شمال کشور سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری و سرهنگ ایروانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور و باقری، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با استاندار گلستان دیدار و از جنگلهای استان نیز بازدید کردند.


باقری، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه مدیریت بحران استان از تهیه طرح ساخت پرنده های اطفای حریق بدون سرنشین خبر داد و گفت: این طرح از سوی دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهیه شد.
وی افزود: این طرح در استانهای شمالی کشور بویژه از سوی استان گلستان اجرا می شود.

جواد قناعت استاندار گلستان نیز با بیان اینکه دستگاههای استانی موظف به پیگیری موضوعات و آمادگی کامل هستند تأکید کرد: وزارتخانه ها و سازمانهای مسئول در آتش سوزی جنگل های گلستان وعده های خود را فراموش نکنند.
لزوم ساخت پایگاه امداد هوایی جنگل با توجه به حادثه خیز بودن جنگل های گلستان امری ضرروی است، این درحالیست که ساخت پایگاه امداد هوایی گلستان که از مصوبات دولت است، پیشرفت مطلوبی ندارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: پایگاه امداد هوایی استان که از مصوبات سفر استانی دولت است، 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مجتبی اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: این پایگاه در مرحله برپایی سوله است و در منطقه کریم آباد گرگان در دست ساخت است.
وی اظهار داشت: ساخت این پایگاه امدادی از سال 88 آغاز شد و تاکنون 10 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: قرار است سال آینده هفت میلیارد ریال از منابع تملک استانی برای اجرای این طرح اختصاص داده شود.


به گفته اکبری، همچنین مبلغی از ستاد حوادث و سفر سوم دولت نیز مقرر است برای این طرح تخصیص داده شود.


مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان بیان داشت: حمایت استانداری برای تسریع در ساخت این طرح لازم و ضروری است.


امید است با تسریع در ساخت پایگاه امداد هوایی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، سال 90، سال کم حادثه ای برای جنگل های شمال از جمله گلستان باشد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3087.html )