عنوان خبر:سال گذشته 100 ميليارد ريال صنايع دستي دركشور به فروش رفته است
شنبه 6 فروردين 1390 - 23:23:02


معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت:
در سال گذشته با وجود 400 بازارچه صنايع دستي، ميزان فروش اين محصولات در كشور، 100 ميليارد ريال بوده است.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از ايرناف دكتر 'تهمينه دانيالي' امروز شنبه در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: امسال بنا داشتيم تا يك هزار بازارچه فروش محصولات صنايع دستي داير كنيم كه با توجه به بازديدهاي صورت گرفته، اين تعداد داير شده و بنا داريم تا 2 هزار نمايشگاه و فروشگاه صنايع دستي نيز داير كنيم.
به گفته وي، در شمال كشور با توجه به ورود مسافرين و گردشگران بيشمار، يك هزار نمايشگاه داير شده كه اين تعداد در هتل ها، كمپ ها نيز مشاهده مي شود.
وي تصريح كرد: بنا داريم تا برخي رشته هاي صنايع دستي كه به فراموشي سپرده شده را احياء كنيم كه يكي از اين رشته ها در استان گلستان، چلنگري كاري مي باشد.
وي ادامه داد: اين رشته ثبت ملي شده و بايد به حمايت از اين صنعت دستي كه بسيار ارزشمند و گرانمايه است، بپردازيم، زيرا صنايع دستي ايران در بازارهاي داخلي و حتي بين المللي، خريدار و مشتري هاي بسيار زيادي دارد.
دانيالي در ادامه گفت: همچنين در جهت حمايت از توليدكنندگان صنايع دستي كشور، بايد به ارائه تسهيلات مناسب اقدام نمائيم، زيرا صنايع دستي ميراث گذشتگان به خصوص مادران ما مي باشد.
بازرس ويژه ستاد تسهيلات و نظارت سفرهاي سازمان ميراث فرهنگي كشور افزود: همچنين مي توان از صندوق مهر امام رضا (ع) به اين توليدكنندگان وامهاي مناسبي داد، زيرا توليد كنندگان صنايع دستي كشور، بسيار توانمند هستند، اما توان مالي آنان ضعيف است.
وي با اشاره به نگاه دولت نهم و دهم به زنان جامعه گفت: اين كار در واقع به تحكيم خانواده ها كمك مي كند و زنان سرپرست خانوار كه در زمينه توليد صنايع دستي، توانمند هستند، مي توانند به خوبي تامين زندگي داشته باشند و هيچ چيزي بهتر از ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نمي تواند، معرف هر استان به استاني ديگر و معرف كشور به كل دنيا باشد.
دانيالي اظهار داشت: در سال گذشته در بخش صنايع دستي تركمن به خصوص زيور آلات در مجموع 100 ميليون دلار صادرات داشته ايم كه اين مهم نشان مي دهد، كشورهاي خارجي به واقع صنايع دستي و زيورآلات توليدي و دستي ما را قبول دارند و بسيار مشتاق و علاقمند در زمينه خريد اين هنرصنعت ها مي باشند.
وي در پايان گفت: با توجه به برنامه پنجم توسعه و بودجه اي كه دولت براي صنايع دستي در نظر گرفته، امسال را سال توسعه صنايع دستي در سازمان ناميده ايم.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3114.html )