عنوان خبر:1000 نمایشگاه صنایع دستی در کشور دایر شد
شنبه 6 فروردين 1390 - 23:28:45


معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت:
در طرح نوروزی در شمال کشور با توجه به ورود مسافرین و گردشگران، 1000 نمایشگاه دایر شده است که این تعداد در هتل ها، کمپ ها نیز مشاهده می شود.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، تهمینه دانیالی عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران در گرگان افزود: امسال بنا داشتیم هزار بازارچه فروش محصولات صنایع دستی دایر کنیم که با توجه به بازدیدهای صورت گرفته، این تعداد دایر شده و بنا داریم تا دو هزار نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی نیز دایر کنیم.

چلنگری کاری گلستان احیا می شود
وی تصریح کرد: بنا داریم تا برخی رشته های صنایع دستی را که به فراموشی سپرده شده، را احیاء کنیم که یکی از این رشته ها در استان گلستان، چلنگری کاری است.
وی ادامه داد: این رشته ثبت ملی شده و باید به حمایت از این صنعت دستی که بسیار ارزشمند و گرانمایه است، بپردازیم، زیرا صنایع دستی ایران در بازارهای داخلی و حتی بین المللی، خریدار و مشتری های بسیار زیادی دارد.
دانیالی گفت: همچنین در جهت حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی کشور، باید به ارائه تسهیلات مناسب اقدام کنیم، زیرا صنایع دستی میراث گذشتگان به خصوص مادران ماست.
بازرس ویژه ستاد تسهیلات و نظارت سفرهای سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: همچنین می توان از صندوق مهر امام رضا (ع) به این تولیدکنندگان وامهای مناسبی داد، زیرا تولید کنندگان صنایع دستی کشور، بسیار توانمند هستند، اما توان مالی آنان ضعیف است.
وی با اشاره به نگاه دولت نهم و دهم به زنان جامعه گفت: این کار در واقع به تحکیم خانواده ها کمک می کند و زنان سرپرست خانوار که در زمینه تولید صنایع دستی، توانمند هستند، می توانند به خوبی تامین زندگی داشته باشند و هیچ چیزی بهتر از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمی تواند، معرف هر استان به استانی دیگر و معرف کشور به کل دنیا باشد.
دانیالی اظهار داشت: در سال گذشته در بخش صنایع دستی ترکمن به خصوص زیور آلات این قشر در مجموع 100 میلیون دلار صادرات داشته ایم که این مهم نشان می دهد، کشورهای خارجی به واقع صنایع دستی و زیورآلات تولیدی و دستی ما را قبول دارند و بسیار مشتاق و علاقمند در زمینه خرید این هنرصنعت ها است.


وی گفت: با توجه به برنامه پنجم توسعه و بودجه ای که دولت برای صنایع دستی در نظر گرفته، امسال را سال توسعه صنایع دستی در سازمان نامیده ایم.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3119.html )