عنوان خبر:نگاهي به تفرجگاههاي طبيعي استان گلستان
جمعه 12 فروردين 1390 - 13:44:33


پاركها و تفرجگاههاي طبيعي استان گلستان درايام نوروز و تعطيلات تابستاني پذيراي مسافران و گردشگراني بسياري از نقاط مختلف كشور مي باشد.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از ايرنا؛ اين بوستانها و گردشگاهها كه در شهرستانهاي مختلف گلستان از غرب تا شرق استان گسترده شده محلهايي است كه براي ساعاتي مسافران خسته از سفر و شهروندان گرفتار در پيچ و خم هاي زندگي شهري در آن آرامش را مي يابند.
از جمله اين فضاهاي گردشگاهي پارك جنگلي نارخوران به عنوان قديمي ترين تفرجگاه استان گلستان است كه در 4 كيلومتري جنوب شهر گرگان واقع شده است.
اين پارك داراي فضاي جنگلي در طرفين جاده براي تفرج است و با داشتن آب و هواي مناسب و دامنه پر شيب جنگلي مورد استفاده تفرج كنندگان داخلي و خارجي قرار مي گيرد.
اين پارك داراي مهمانسرا هاي عمومي به ويژه مهمانسراها و كمپ هاي اقامتي زيبا است.
پارك ملي گلستان نيز در 150 كيلومتري شرق گرگان واقع شده و مساحت آن 91895 هكتار است.
پارك گلستان نخستين پاركي است كه در ايران عنوان پارك ملي را به خود اختصاص داده وبا داشتن اقليم هاي متفاوت و مناطق زيستي متنوع جنگلي، استپي و چشم اندازها و مناظر متبوع طبيعي از جمله جاذبه هاي گردشگري استان گلستان محسوب مي گردد.
اهميت آن از نظر محققين و دانش پژوهان به لحاظ دست نخوردگي جوامع زيستي، گياهي و جانوري و اكوسيستم هاي طبيعي، به عنوان ميراث طبيعي و تنوع ژنتيكي بسيار زياد است.
پارك جنگلي النگ دره نيز در جنوب غربي شهر گرگان به فاصله 3 كيلومتري شهر واقع شده است.
پارك جنگلي النگ دره در دامنه جنگل هاي انبوه شمالي از پوشش درختان منحصراً جنگلي برخوردار بوده و رودخانه اي از وسط آن مي گذرد.
پارك جنگلي دلند در 11 كيلومتري غرب آزادشهر و در كنار جاده اصلي گرگان – مشهد واقع شده است.
اين پارك پوشيده از درختان با ارزش جنگل هاي شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجيلي است و از امكانات تفرجگاهي مانند آب آشاميدني، سرويس بهداشتي و كمپ چوبي برخوردار است.
پارك جنگلي كردكوي نيز در 4 كيلومتري جنوب شهر كردكوي واقع شده و مساحت آن 54 هكتار است.
از ويژگي هاي آن داشتن آب و هواي مناسب و نسبتاً خنك در تابستان و همچنين وجود رودخانه پلنگ پا مي باشد.
پارك جنگلي قرق در 23 كيلومتري شرق گرگان در كنار جاده اصلي ترانزيت واقع شده و مساحت آن 650 هكتار است.
بخش اعظم پارك جنگلي قرق در محيط جلگه اي قرار گرفته و داراي امكانات تفرجي است، اين پارك همچنين محل نگهداري گوزن هاي بومي جنگل هاي شمال ايران است.
از ديگر گردشگاههاي طبيعي گلستان تالاب هاي آلاگل، آجي گل و آلما گل در شرق و تالاب گميشان مي باشد.
سه تالاب اول در 60 كيلومتري شمال گرگان و در نواحي مرزي استان گلستان با كشور تركمنستان واقع شده است و مساحت آنها به ترتيب 2500، 350 و 207 هكتار بوده كه به صورت نگيني در صحرا نمايان است.
وجود پوشش درختچه هاي گزوني و چگن در حاشيه اين تالاب ها در يك منطقه صحرايي جلوه خاصي را به آنها بخشيده است و در تمامي فصول به ويژه در فصل زمستان با حضور پرندگان مهاجر از انواع فلامينگوها، قوها، اردك ها، پرستوهاي دريايي، غزها باكلان و انواع ديگر پرندگان آبزي و كنار آبزي هياهوي خاصي به اين تالاب ها مي دهند.
تالاب گميشان نيز در شهرستان گميشان در شمال غرب استان واقع مي باشد.
سواحل جنوب شرقي درياي خزر و خليج گرگان با وسعت 68800 هكتار كه به طول 5/6 كيلومتر از دريا منفك گرديده نيز از مهمترين محورهاي داراي قابليت توريستي و گردشگري استان مي باشد.
سواحل جنوبي و شرقي درياي خزر برخلاف سواحل شمالي آن هيچگاه دوره يخبندان ندارد، لذا پيوسته شرايط جلب توريست داشته و آماده انجام همه گونه ورزش آبي است.
خليج گرگان به همراه شبه جزيره ميانكاله به عنوان پناهگاه حيات وحش به علت داشتن اهميت زيستي زياد يكي از ذخيره گاه هاي زيست كره در جهان به ثبت رسيده است.
جزيره آشوراده نيز يكي از مكان هاي مهم جلب گردشگر در ساحل شرقي درياي خزر است، اين جزيره يكي از مهمترين مراكز خاويار در شمال كشور مي باشد.
همچنين آبشارهاي استان گلستان و از جمله كبودوال، شيرآباد، گلستان از ديگر مناطق با ارزش ديدن براي هر گردشگري است.
يكي ازآبشارهاي مهم پارك ملي گلستان درشرق استان است، اين آبشار درتفرجگاه آبشار پارك واقع شده وداراي 5/19 متر ارتفاع است و از آبشارهاي صخره اي پرجاذبه اي است كه محيط اطراف آن را پوشش درختان جنگلي پهن برگ خزري پوشيده است.
آبشار كبودوال نيز در 5 كيلومتري جنوب شهر علي آباد در محل تفرجگاه عمومي شهر واقع شده است.
اين تفرجگاه با داشتن امكاناتي براي جلب توريست، از مناطق مهم تفرجي استان گلستان محسوب مي شود.
همچنين آبشارهاي شيرآباد در 6 كيلومتري جنوب شهر خان به بين در ميان جنگل هاي انبوه واقع شده اند، اين آبشارها 7 عدد و داراي ارتفاع متفاوت مي باشند.
بلندترين آنها با ارتفاع قريب به 20 متر در ميان پوشش سبز جنگل هاي پهن برگ قرار دارد و آب با درخشندگي خاصي به صورت پودر وارد استخر پاي آبشار مي گردد، در بالاي آخرين آبشار غار معروفي با جاذبه خاص وجود دارد.
آبشار لوه نيز در گاليكش در فاصله 14 كيلومتري غرب پارك ملي گلستان واقع شده و محل آن در 5 كيلومتري جنوب روستايي به همين نام است در اين محل چند آبشار پي در پي در ميان جنگل هاي انبوه پهن برگ منظره بديعي ايجاد نموده است.
باران كوه نيز يكي از نقاط بسيار ديدني و جذاب گلستان است كه در جنگل شصت كلاته در جنوب شرقي شهر گرگان واقع شده است.
همچنين گل راميان يك استخر طبيعي بيضي شكل است كه طول آن 90 متر، عرض آن 80 متر و عمق آن بين 44 تا 80 متر مي باشد.
در گل راميان كه در 5 كيلومتري جنوب شهر راميان واقع شده آب از عمق مي جوشد و به علت داشتن عمق زياد منظره زيبايي ايجاد نموده است.
گل راميان كه در ميان جنگل هاي انبوه پهن برگ به ويژه گونه هاي با ارزش زربين واقع شده داراي چشم انداز زيبايي است.
از ديگر مناطق ديدني گلستان روستا و چشمه آب گرم زيارت در 12كيلومتري جنوب شهر گرگان مي باشد.
روستاي ييلاقي زيارت به همراه چشمه آب گرم آن يكي از جاذبه هاي گردشگري شهر گرگان است.
بازسازي اخير آب گرم، آن را قابل بهره گيري عموم نموده است.
همچنين بازارهاي استان شامل بازارهاي دائمي شهرها، بازارهاي هفتگي و بازار روز از ديگر مناطق ديدني گلستان مي باشد.
در اين خصوص از مهمترين بازارهاي دائمي كه مركز خريد روزانه عموم مردم است بازار نعلبندان در شهر گرگان مي باشد.
بازارهاي هفتگي نيز از قديم الايام در شهرهاي آق قلا و بندرتركمن متداول بوده كه به تبعيت از آن امروزه اين بازارها در چند شهر ديگر استان داير گرديده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3165.html )