عنوان خبر:کبودجامه؛ تکه ای بهشت در گلستان
جمعه 12 فروردين 1390 - 23:53:27


شهرستان مینودشت با مساحتی در حدود هزار و 576 کیلومتر مربع در ناحیه شرقی استان گلستان و در دنباله دامنه کوههای البرز شرقی واقع شده که به شهر کبودجامه معروف است.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، این شهر زیبا و پرجاذبه  با گرگان مرکز استان گلستان 116 کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان از جنوب به استان های سمنان و خراسان و از شرق به استان خراسان، از غرب به شهرستان گنبد کاووس و از شمال به شهرستان کلاله محدود است.

ارتفاع این شهرستان از سطح دریا حدود 901 متر است، ناهمواری های این شهرستان از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده است. قسمت کوهستانی آن دنباله کوه های البرز شرقی است. نقاط کوهستانی شهرستان مینودشت از سوی شرق از طریق ارتفاعات پارک ملی گلستان به ارتفاعات بجنورد متصل می گردد.

معاون میراث فرهنگی تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با بیان این مطلب افزود:  شهر مینودشت یکی از کهن ترین شهرهای استان گلستان و قدیمی ترین نامی که به شهر مینودشت نسبت داده شده «کبود جامه» است.
حمید عمرانی رکاوندی ادامه داد: مردم کبودجامه پس از استیلای مغولان بر خوارزم در این منطقه مستقر شدند و پس از انحطاط دولت و تمدن جرجان توسط حملات مغول، منطقه جرجان زیر سیطره حکومت کبود جامه ها قرار گرفت.
وی افزود: شهرستان مینودشت به رقم داشتن استعدادهای خدادادی و شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی و نقش مهمی که در پیدایش تمدن و توسعه و تکوین تاریخ بشری داشته است، دارای جاذبه ها و اماکن دیدنی بسیاری است.
به گفته وی، این جاذبه ها به جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری ، جاذبه های و اماکن مذهبی و جاذبه های صنایع دستی و هنرهای سنتی تقسیم می شود.
وی در خصوص جاذبه های تاریخی این شهرستان اضافه کرد: بقایای تمدن و کاوشها و پژوهش های باستان شناختی نشان از یک پیشینه تاریخی بسیار کهن و غنی از فرهنگ و تمدن در این مرز و بوم می دهد. تاکنون حدود 300 محوطه، تپه، غار و ابنیه تاریخی- فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده ، که از این شمار تعداد 112 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
معاون حفظ، احیا و ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در بخش دیگری یادآور شد: باتوجه به قرارگرفتن شهرستان مینودشت دربهترین موقعیت جغرافیایی ونیز داشتن شرایط مناسب آب وهوایی وخاک حاصلخیز و استعدادهای خدادای ،این شهرستان ازیک سوی دارای بهترین آب و هوا وازسوی دیگر دارای مکان های زیبا و تفرجگاه های بدیعی است که هر کدام ازآنها آیتی بر قدرت بیکران خداوندی است. و بیانگر عنایت خداوند در آفرینش شهرستان مینودشت است.
عمرانی به جاذبه های صنایع دستی این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به شرایط زیستی مناسب، شهرستان مینودشت از گذشته مهاجرپذیر بوده و از این رو قومیت های مختلفی دراین شهرستان زندگی می کنند، که مهمترین آنها قزلباش، فارس، سیستانی و بلوچ و.... می باشد. هر کدام از این اقوام صنایع دستی مخصوص به خود دارند.
وی در خصوص صنایع دستی شهرستان مینودشت گفت: نوغانداری و ابریشم بافی، نمد مالی، سوزن دوزی، حصیر بافی، گلیم بافی وبافت قالی وقالیچه است.
وی تصریح کرد: این شهرستان با توجه به مناظر طبیعی، تفرجگاه های زیبا، وجود آثار باستانی صنایع دستی، تولید ابریشم و تولید عسل یکی از جاذبه های گردشگری استان گلستان محسوب می شود.
معاون حفظ، احیا و ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان خاطرنشان کرد: آبشارهای لوه، آق سو، گلستان، جنگل باقرآباد و فارسیان، موزه های موزه مردم شناسی و هنرهای سنتی، تنگه چلچای، آق چشمه، چشمه لال و... از جمله اماکن گردشگری و باستانی شهرستان مینودشت است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3168.html )