عنوان خبر:خانه امیرلطیفی؛ اولین موزه صنایع دستی گلستان
جمعه 12 فروردين 1390 - 23:53:37


معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد:
موزه صنایع دستی گرگان به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان در خانه امیر لطیفی و در مرکز شهر گرگان(بافت تاریخی) واقع شده است.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر ، حمید عمرانی رکاوندی ظهر بعد از ظهر جمعه در نشست این ستاد افزود: استان گلستان به دلیل تنوع اقوام و موقعیت های جغرافیایی و طبیعی گسترده خود به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از دوران کهن تاکنون قلمداد می شود.

وی اضافه کرد: این موزه تلاش می کند تا علاوه بر آشنا کردن مردم با صنایع دستی و هنر های سنتی منطقه، پیام های آموزشی و فرهنگی تاثیرگذاری را در میان جامعه گسترش داده و سبب رونق و احیای دوباره آنان در میان علاقمندان شود.
عمرانی رکاوندی ادامه داد: این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاراست که در سال 78 در فهرست ثبت آثار ملی درآمده است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبات سفر های ریاست جمهوری، خانه امیر لطیفی به منظور ایجاد موزه صنایع دستی در سال 86 خریداری و اقدام به مرمت و بازسازی آن شد که برای راه اندازی این موزه بیش از چهار میلیارد و 484 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اعلام کرد: از 28 اسفند لغایت دهم فروردین سال جاری تعداد 10 هزار و 2 نفر از کاخ موزه گرگان دیدن کردند.
عمرانی رکاوندی با بیان اینکه بازدید از این موزه نسبت به سال قبل افزایش داشته است افزود: کاخ موزه گرگان در اوایل دوران پهلوی در شهر گرگان احداث شده است.
وی اضافه کرد: این بنا که بر روی بقایای ساختمانی متعلق به دوره صفوی احداث شده و زیر بنای هرطبقه آن 530 متر مربع است که مجموعا در دو طبقه دارای یک هزار و 60 متر مربع است.
عمرانی رکاوندی ادامه داد: این بنا به سبک اروپایی با سقف شیروانی و شبیه کاخ میان پشته واقع در بندر انزلی است.
به گفته وی، این کاخ به منظور استراحتگاه خانواده پهلوی در موقع سفر به گرگان احداث و تا پیش از اشغال ایران توسط متفقین، دوازده بار در طی سال های 1305 تا 1317 خورشیدی مورد استفاده قرار گرفته است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار داشت: کاخ موزه گرگان در فروردین ماه سال 1336 خورشیدی توسط مهدی میر دانش مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام در همان سال به شماره 1538 توسط مرکز مطالعات و هماهنگی شورای عالی فرهنگ هنر، هم زمان با 42 بنای دیگر در سطح کشور ثبت آثار ملی شده است.
به گفته وی، طبقه همکف کاخ موزه گرگان شامل سه سالن است که در آن تندیس علما، دانشمندان و فرهیختگان این ناحیه از جمله فخر الدین اسعد گرگانی، میرداماد، میرفندسکی، استاد محمدرضا لطفی، استاد حجت ا.. شکیبا به همگان معرفی شده است.
وی یادآور شد: در سالن بزرگ، نشیمن و سه اتاق خواب کاخ موزه اشیا و لوازم، تخت خواب و مبلمان که متعلق به کاخ بوده است دیده می شود.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3169.html )