عنوان خبر:آغاز عمليات اجرايي بزرگترين سد استان گلستان
دوشنبه 15 فروردين 1390 - 18:44:52


مديرعامل شركت آب منطقه‌اي گلستان گفت:
عمليات اجرايي بزرگترين و ششمين سد بزرگ استان (نرماب چهل‌چاي) فردا با حضور وزير نيرو آغاز مي‌شود.



به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاري فارس ايرج حيدريان در جمع خبرنگاران با بيان اينكه عمليات اجرايي بزرگترين و ششمين سد بزرگ استان فردا با حضور وزير نيرو آغاز مي‌شود، اظهار داشت: با احداث سد نرماب چهل‌چاي گامي ديگر در توسعه اقتصادي شرق گلستان برداشته مي‌شود. 
وي با اشاره به تامين آب شرب بخش اعظم شهرستان‌هاي شرق استان تصريح كرد: با اجراي اين طرح مشكلات آبي هزاران هكتار از اراضي كشاورزي و مزروعي اين منطقه رفع مي‌شود.
وي از طرح نرماب به عنوان يكي از پروژه‌هاي بزرگ عمراني استان ياد كرد و افزود: توسعه اشتغال و صنعت توريسم و گردشگري و نيز بهبود معيشت در شهرستان مينودشت از جمله اهدافي است كه طرح مذكور به دنبال دارد.
مديرعامل شركت آب منطقه‌اي گلستان تصريح كرد: حدود 15 درصد آب‌هاي سطحي استان با مهار و تنظيم آب سه رودخانه خرمالو، نرماب و چهل‌چاي به ميزان 175 ميليون مترمكعب امكان‏پذير مي‌شود.
به گفته حيدريان احداث سد انحرافي بر رودخانه چهل‏چاي و اجراي سه كيلومتر تونل انتقال آب به مخزن نرماب، احداث سد مخزني روي نرماب با ارتفاع 60 متر با گنجايش 115 ميليون مترمكعب و احداث سد مخزني روي نرماب با ارتفاع 60 متر با گنجايش 115 ميليون مترمكعب از مشخصات عمده اين طرح است.
وي تاكيد كرد: تأمين مالي از منابع غيردولتي، تأمين آب شرب قابل اعتماد شرق استان، كاهش خطرات سيل‌هاي گلستان در آينده و همزماني اجراي سد و شبكه از ويژگي‌هاي طرح نرماب به شمار مي‌آيد.
حيدريان ادامه داد: با احداث سد نرماب در استان آب شرب شهرستان‌هاي مينودشت، گاليكش، كلاله، گنبدكاووس، نوار مرزي و مراوه‌تپه تامين مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: همچنين تامين آب صنعتي منطقه و آبياري 20 هزار هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان‌هاي مينودشت، گنبدكاووس و آزادشهر از جمله تبعاتي است كه اين طرح بزرگ مترصد دستيابي به آن است.
مدير عامل شركت آب منطقه‌اي گلستان افزود: اعتبار مورد نياز سد نرماب نزديك به 4 هزار و 500 ميليارد ريال برآورده شده كه اعتبار اخذ شده 100 ميليارد ريالي صرف خريد اراضي و كمك به شروع عمليات اجرايي آن شده است.
به گفته وي ايده نخست احداث سد نرماب در سال 1350 مطرح و طي سال‌هاي 1375 تا 1381 مطالعه مرحله مقدماتي آن انجام شد و در فاصله سال‌هاي 1382 تا 1385 نيز پس از انجام مطالعات طراحي و اخذ مصوبه‌هاي مربوطه، با پيگيري مداوم در سال 1387 رديف اجرايي به اين طرح اختصاص داده شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3239.html )