عنوان خبر:عمليات اجرايي سد نرماب، چهل چاي مينودشت با حضور وزير نيرو آغاز شد
سه شنبه 16 فروردين 1390 - 23:29:06


عمليات اجرايي سد و شبكه نرماب، چهل چاي به عنوان بزرگترين سد استان گلستان روز سه شنبه با حضور 'مجيد نامجو' وزير نيرو در شهرستان مينودشت در شرق استان گلستان آغاز شد.




به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از ايرنا، اين سد مخزني با اعتباري بالغ بر 45 ميليارد ريال در مدت شش و نيم سال بر روي رودخانه نرماب در مينودشت احداث مي شود.
سد مخزني نرماب از نوع سد خاكي همگن به ارتفاع 60 متر و حجم مخزن 115 ميليون متر مكعب آب است و قرار است با احداث دو سد انحرافي و تونل، آب رودخانه هاي چهل چاي و خرمالو نيز به اين سد سرازير شود.
سد مخزني نرماب با هدف كنترل و ذخيره سيلاب، توسعه و بهبود كشاورزي در اراضي تحت پوشش، تنظيم و رهاسازي حقابه هاي پاياب، استفاده صحيح از منابع آب زيرزميني و تلفيق آن با آب سطحي، تامين آب شرب و صنعت منطقه و توسعه صنعت گردشگري احداث مي شود.
مدير عامل شركت آب منطقه گلستان در آيين آغاز عمليات اجرايي اين سد گفت:‌ با احداث اين سد تنظيم حدود 15درصد از آب هاي سطحي استان در سه رودخانه خرمالو، نرماب و چهل چاي به ميزان 175 ميليون مترمكعب صورت مي گيرد.
'ايرج حيدريان'‌ افزود: احداث سد انحرافي بر روي رودخانه چهل چاي و اجراي سه كيلومتر تونل انتقال آب به مخزن نرماب، احداث سد انحرافي روي رودخانه خرمالو و اجراي شش كيلومتر كانال و 2.6 كيلومتر تونل انتقال آب و همچنين احداث سد مخزني روي نرماب با ارتفاع 60 متر با گنجايش 115 ميليون متر مكعب و شبكه اي با وسعت 20 هزار هكتار از مولفه هاي عمده اين طرح است.
به گفته وي، با احداث سد نرماب در استان، آب شرب شهرستان هاي مينودشت، گاليكش، كلاله، گنبد كاووس، نوار مرزي و مراوه تپه تامين مي‌شود.
وي اضافه كرد: تامين آب صنعتي منطقه و آبياري 20 هزار هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان هاي مينودشت، گنبد و آزادشهر از جمله اهدافي است كه با اين طرح بزرگ محقق مي‌شود.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3275.html )