عنوان خبر:کلید اهدای عضو در گلستان زده شد/ بیماران نیازمند چشم به راه
چهارشنبه 17 فروردين 1390 - 23:02:19


کلید اهدای عضو در گلستان زده شد و روند اهدای عضو و زندگی بخشیدن به جان بیماران نیازمند در این استان رو به گسترش است.




به گزارش خبرنگار پيام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، امروز ما در جامعه ای زندگی می کنیم که هزاران بیمار محتاج عضو پیوندی با رنج بسیار در انتظار دریافت عضو پیوندی، روزهای عمر خود را سپری می کنند و هر روز نیز بر تعداد این بیماران افزوده می گردد و بعلت کمبود اعضای اهدایی، متاسفانه درصد زیادی از این بیماران در لیستهای انتظار فوت می کند.

این در حالی است که همه روزه با مواردی از مرگ مغزی در بیمارستانهای سراسر کشور مواجه می شویم که یک مرگ غیرقابل برگشت است و با نگهداری قلب و تنفس بیمار با دستگاه، سیستم درمانی متحمل هزینه های اضافی می شود و خانواده بیمار گرفتار مشکلات عدیده می شود در حالیکه اعضای بدن این بیماران می تواند باعث نجات جان بیماران زیادی شود.
 
عمده ترین علت کمبود عضو پیوندی و عدم دسترسی آسان به آن، وجود باورها و ظهور نگرش های نادرست عمومی در رابطه با اهدای عضو است.

نخسیتن اهدای عضو در سالجاری در گلستان با اهدای اعضای یک جوان 24 ساله علی آبادی در شرق گلستان در نوروز امسال کلید خورد و خانواده این بیمار، خاضعانه، اعضای بدن عزیزشان را هدیه کردند.
 
حالا قلب مجتبی دنکوب جوان مرگ مغزی شده علی آبادی در سینه هموطنان دیگری می تپد و زندگی را تازه می کند ، کبدش روح تازه ای در کالبد بی رمق هموطنی دیگر دمیده و کلیه هایش به بیمارانی نیازمند جانی تازه بخشیده است.
 
پیوند اعضا یکی از علوم جدیدی است که در سال های اخیر به علت پیشرفت علم پزشکی در کشور ما رواج یافته و طی آن بعضی از اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده، به فرد دیگری که نیازمند آن عضو است، پیوند می خورد.
پیوند اعضا یکی از آرزوهای دیرینه پژوهشگران در علم پزشکی بوده است و همچنان رو به جلو در حرکت است و امیدهای تازه ای برای حیات دوباره بخشیدن به افرادی که به دلیل نقص یکی از اعضای اصلی بدن با بیماری و مشکل دست و پنجه نرم می کنند، ایجاد کرده است.
 
در ایران نیز پیوند اعضا، جز علوم پیشرفته و به روز است و بیماران نیازمند پیوند کلیه، کبد، قرنیه، قلب، پوست و لوزالمعده و غیره در انتظار دریافت عضو قرار دارند. در کشور ما آمار بیماران دیالیزی بسیار بالاست،این بیماران با مشکل دیالیز دست و پنجه نرم می کنند، درحالی که با دریافت کلیه می توانند به زندگی طبیعی بازگردند.

در ایران در سال ١٣٨٠ قانون پیوند اعضا تصویب شد و به تایید شورای نگهبان نیز رسید. به تبع آن در دانشگاه های مشهد، تهران، اصفهان و شیراز پیوند اعضا صورت می گیرد.
 
 پیوند کلیه چه به صورت اهدا از سوی یکی از اعضای خانواده و چه به صورت فراهم کردن از سوی فرد نیازمند، از سال ٦٣ در مشهد انجام می شود. درحال حاضر در مشهد پیوند کلیه، پوست، قرنیه و قلب قابل انجام است کبد و پانکراس اهدا شده به دانشگاه های دیگر از جمله شیراز ارسال می شود.
 
خانواده های گلستانی که تاکنون نسبت به اهدای عضو عزیزانشان اقدام کرده اند، رضایت خدا و زندگی بخشی به همنوعان را دلیل این کار خداپسندانه شان اعلام کرده اند.
 
خانواده مرحوم امیرمحمد قاسمی که سال گذشته اعضای بدن فرزندشان را به 18 هموطن داده اند می گویند: رضایت خدا و نجات جان همنوعان دلیل اهدای اعضای بدن فرزند مرحومان است.
 
آنان خوشحالند که اکنون قلب فرزندشان در سینه هموطنی دیگر می تپد و از اینکه توانستند به بیماران نیازمند زندگی بخشند، خرسندند.
 
شادروان امیر محمد قاسمی دانش آموز سال دوم دبیرستان پس از تهیه کتاب درسی از دوستش به هنگام مراجعت به سمت منزل در بعد از ظهر 13 آذر ماه در منطقه حافظیه گرگان با یک اتومبیل پراید که با سرعت زیاد در حال سبقت غیر مجاز از سمت راست بود، تصادف کرد. مصدوم بلافاصله به بخش مراقبت های ویژه اورژانس بیمارستان 5 آذر گرگان اعزام شد.
 
برغم تلاش متخصصین و کادر پزشکی بیمارستان و با توجه به ضربات وارده به جمجمه و مخچه و شکستگی گردن، وی دچار افت هوشیاری و مرگ مغزی شد. با اعلام این وضع به خانواده وی، خانواده مرحوم جهت اهداء عضو اعلام آمادگی کرده و روز 24 آذر ماه مصادف با تاسوعای حسینی، امیر محمد به بیمار ستان دکتر شریعتی تهران اعزام شد.
 
پس از انجام اقدامات لازم و هماهنگی با بیمارستان پیوندی و ورود تیم پزشکی از شیراز به تهران، اعضای قابل پیوند شادروان امیر محمد قاسمی از جمله کبد وی به 16 بیماردر شیراز و کلیه های وی به دو بیمار نیازمند پیوند در تهران اهداء شد.
پدر امیر محمد قاسمی در این خصوص عنوان کرد: حس می کنم با پیوند اعضای بدن وی، به بیماران چشم انتظار پیوند عضو، امیر محمد زندگی دوباره ای را آغاز کرده است و ما نیز حضور وی را در بین خودمان احساس می کنیم. بی گمان مادر ایشان در این تصمیم گیری نقش مهمی ایفا کرده است.
 
وی تصریح کرد: جا دارد که اهدای عضو به عنوان یک فرهنگ در جامعه درآید تا به وسیله آن بتوانیم جان دیگر عزیزان و بیماران نیازمند پیوند عضو را نجات دهیم.
 
خانواده مجتبی دنکوب جوان 24 ساله ای که بر اثر سانحه تصادف دچار مرگز مغری شد، نیز رضایت خدا را دلیل این کار اعلام کرده اند.
 
این خانواده بر لزوم ترویج فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد.
 
مجتبی دنکوب جوان 24 ساله علی آبادی از توابع استان گلستان بر اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شد و خانواده اش اعضای این جوان را به بیماران نیازمند اهدا کردند.

به گفته خانواده این جوان، از قلب وی برای اهدا به چهار نفر استفاده شده است و کلیه و کبد نیز از دیگر اعضایی بود که اهداء شد.
 
از کلیه این بیمار برای اهدای عضو و نجات جان بیمارانی در بیمارستانهای لبافی نژاد و بقیه الله استفاده شد و یک فرد 25 ساله و 48 ساله از آن استفاده کردند.
 
همچنین کبد مجتبی دنکوب به شیراز انتقال داده شد تا بیماران نیازمند از آن استفاده کنند.
 
به هر حال بدیهی است که باید فرهنگ اهدای عضو در جامعه ما نهادینه شود و این کار حسنه جا بیفتد تا از رنج کسانی که دچار نارسایی کلیه، قلب، کبد و غیره هستند تا حد زیادی کم شود.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3289.html )