عنوان خبر:ماهیت گردشگری نماد جهانی گرگان روبه نابودی است
دوشنبه 22 فروردين 1390 - 22:42:40


عضو شورای شهر گرگان با انتقاد از روند ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه ناهارخوران گفت: ا
ین مشکلات به حدی رسیده که ماهیت منابع طبیعی و گردشگری معروفترین ترین نماد ملی و جهانی شهر گرگان را در خطر نابودی قرار داده است.



به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالرضا چراغعلی صبح دوشنبه در نطق پیش از دستور دویست و بیست و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر با انتقاد شدید به ساخت و سازهای غیرمجاز در محور ناهار خوران و زیارت گرگان و درخواست تصرف و تملک عرصه های این محور توسط سازمان و ادارات دولتی، خواستار رسیدگی جدی به این موضوع شد.

وی با تاکید بر اینکه صدها هزار متر مربع ساخت و ساز و تفکیک های غیرمجاز و غیرقانونی در محور ناهار خوران و روستای زیارت این منطقه گرشگری را با خطرات و تهدیدات جدی مواجه کرده است، گفت: بی مهری هایی که طی دو دهه گذشته مشمول شهر تاریخی گرگان شده و توجهات کمرنگ مسئولان امر به این موضوع ناامیدی در مردم شهر و منطقه مبنی بر اینکه مسئولان قادر به حفظ و حراست از منابع طبیعی نیستند، القاء کرده است.
وی با اشاره به اینکه در هزاره سوم یکی از مشکلات بشر نابودی محیط زیست و دست اندازی انسان آزمند به طبیعت است، افزود: متاسفانه روند این رویداد تلخ روز به روز بیشتر می شود و این موضوع سال ها است که در کشور عزیز ما ایران و به ویژه شهر گرگان که پیشینه تاریخی و اجتماعی آن با طبیعت پیرامون گره خورده به روش های گوناگون و به صورت رسمی (دستگاه ها و سازمان ها) و به صورت غیررسمی (افراد و اشخاص حقیقی) ادامه دارد.
وی همچنین درخواست برخی ادارات و سازمان های دولتی و نهادهای انقلابی را برای تصرف و تملک برخی از عرصه های محور گردشگری ناهارخوران را یکی از معضلات اساسی مدیریتی در استان دانست و در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه به علت برخی ناتوانی ها و غفلت مقامات مسئول در دو دهه اخیر تجاوز به منابع طبیعی و نابودی منابع زیستی و اقتصادی و شناخته شده ترین نماد ملی و جهانی گرگان یعنی ناهار خوران که پویایی اجتماعی و اقتصادی این شهر مدیون آن است، شدت گرفته و منجر به بروز مشکلاتی جدی در کاربری این منطقه گردشگری و طبیعی شده است.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: ادامه روند دست اندازی و تغییر کاربری گسترده در این منطقه زیبا و تاریخی که به تعبیری، گرگان با آن نفس می کشد و با آن زنده است را با مشکلات زیادی رو به رو کرده و همه منابع بوم شناختی و اقتصادی آن را در معرض خطر قرار داده است.
چراغعلی در ادامه خاطرنشان کرد: علیرغم سایر نقاط کشور که دولتمردان و مسئولان مشغول انتقال پادگان ها به خارج از شهرها و تبدیل مراکز نظامی به فضاهای عمومی و فضای سبز شهری هستند، متاسفانه تقریباً تمام مراکز نظامی و پادگان های گرگان و استان در سایه سکوت معنادار مقامات سیاسی مشغول ساخت و سازهای غیرقانونی و بدون پروانه و توسعه کالبدی پادگان ها و ساخت و ساز در محور گردشگری ناهارخوران هستند که این اقدامات خلاف مقررات بوده و توسعه پایدار این شهر تاریخی را با تهدیدات جدیدی روبه رو کرده است.
وی با اشاره به بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست اظهار داشت: با ادامه یافتن این نوع ساخت و ساز در محور گردشگری ناهارخوران به جرات می توان گفت، پیامدها و تنش های جدی محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی برای ساختار اجتماعی و شهر ایجاد خواهد شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3336.html )