عنوان خبر:موضوع ساخت غيرمجاز در ناهارخوران گرگان رسيدگي شود
دوشنبه 22 فروردين 1390 - 23:09:43


عضو شوراي اسلامي شهر گرگان با انتقاد شديد به ساخت و سازهاي غيرمجاز در محور ناهارخوران و زيارت گرگان و درخواست تصرف و تملك عرصه‌هاي اين محور توسط سازمان و ادارات دولتي، خواستار رسيدگي جدي به اين موضوع شد.



به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرضا چراغعلي با تاكيد بر اينكه صدها هزار مترمربع ساخت و ساز و تفكيك‌هاي غيرمجاز و غيرقانوني در محور ناهار خوران و روستاي زيارت اين منطقه گردشگري را با خطرات و تهديدات جدي مواجه كرده است، اظهار داشت: بي‌مهري‌هايي كه طي دو دهه گذشته مشمول شهر تاريخي گرگان شده و توجهات كمرنگ مسئولان امر به اين موضوع نااميدي در مردم شهر و منطقه مبني بر اينكه مسئولان قادر به حفظ و حراست از منابع طبيعي نيستند، القا كرده است.
وي با اشاره به اينكه در هزاره سوم يكي از مشكلات بشر نابودي محيط زيست و دست‌اندازي انسان آزمند به طبيعت است، افزود: متاسفانه روند اين رويداد تلخ روز به روز بيشتر مي‌شود و اين موضوع سال‌هاست كه در كشور عزيز ما ايران و به ويژه شهر گرگان كه پيشينه تاريخي و اجتماعي آن با طبيعت پيرامون گره خورده به روش‌هاي گوناگون و به صورت رسمي (دستگاه‌ها و سازمان‌ها) و به صورت غيررسمي (افراد و اشخاص حقيقي) ادامه دارد.
عضو شوراي اسلامي شهر گرگان همچنين درخواست برخي ادارات و سازمان‌هاي دولتي و نهادهاي انقلابي را براي تصرف و تملك برخي از عرصه‌هاي محور گردشگري ناهارخوران را يكي از معضلات اساسي مديريتي در استان دانست.
چراغعلي در اين خصوص اظهار داشت: متاسفانه به علت برخي ناتواني‌ها و غفلت مقامات مسئول در دو دهه اخير تجاوز به منابع طبيعي و نابودي منابع زيستي و اقتصادي و شناخته‌شده‌ترين نماد ملي و جهاني گرگان يعني ناهارخوران كه پويايي اجتماعي و اقتصادي اين شهر مديون آن است، شدت گرفته و منجر به بروز مشكلاتي جدي در كاربري اين منطقه گردشگري و طبيعي شده است.
اين عضو شوراي شهر تصريح كرد: ادامه روند دست‌اندازي و تغيير كاربري گسترده در اين منطقه زيبا و تاريخي كه به تعبيري، گرگان با آن نفس مي‌كشد و با آن زنده است را با مشكلات زيادي رو به رو كرده و همه منابع بوم شناختي و اقتصادي آن را در معرض خطر قرار داده است.
چراغعلي خاطرنشان كرد: با وجود ساير نقاط كشور كه دولتمردان و مسئولان مشغول انتقال پادگان‌ها به خارج از شهرها و تبديل مراكز نظامي به فضاهاي عمومي و فضاي سبز شهري هستند، متاسفانه تقريبا تمام مراكز نظامي و پادگان‌هاي گرگان و استان در سايه سكوت معنادار مقامات سياسي مشغول ساخت و سازهاي غيرقانوني و بدون پروانه و توسعه كالبدي پادگان‌ها و ساخت و ساز در محور گردشگري ناهارخوران هستند كه اين اقدامات خلاف مقررات بوده و توسعه پايدار اين شهر تاريخي را با تهديدات جديدي روبه‌رو كرده است.
وي با اشاره به بيانات و تاكيدات مقام معظم رهبري و رئيس جمهور براي حفظ و حراست از منابع طبيعي و محيط زيست اظهار داشت: با ادامه يافتن اين نوع ساخت و ساز در محور گردشگري ناهارخوران به جرات مي‌توان گفت پيامدها و تنش‌هاي جدي محيط زيستي، اقتصادي و اجتماعي و حتي سياسي براي ساختار اجتماعي و شهر ايجاد خواهد شد.
اين عضو شوراي شهر با تاكيد بر اينكه ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي بايد پرچم‌دار حفظ و حراست محيط زيست و منابع طبيعي باشند، افزود: متاسفانه هر كدام از آنها با ساخت و سازهاي غيرقانوني خود و با احداث ساختمان‌هاي اداري، مهمان‌سرا و مراكز نظامي در اين محور و منطقه بكر گردشگري شهر به اين مسئله دامن زدند.
به گفته وي اين مشكلات به حدي رسيده است كه وجود و ماهيت منابع طبيعي و گردشگري را در خطر نابودي قرار داده و منطقه‌اي زيبا كه تك تك شهروندان گرگاني بدون در نظر گرفتن جايگاه اداري و اجتماعي خود به آن عشق مي‌ورزند را رو به نابودي كشانده است.
چراغعلي با استناد به تاكيدات مقام معظم رهبري و رئيس جمهور در حراست از منابع طبيعي از اعضاي شوراي شهر و شهردار گرگان خواست تا با همفكري هم مانع ادامه يافتن ساخت و سازهاي غيرقانوني در محور گردشگري ناهارخوران شوند و براي احداث بناهاي ادارات و سازمان‌ها و نهادهاي دولتي مكان‌هاي جايگزين را پيشنهاد دهند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3343.html )