عنوان خبر:جلسه آموزش و تبيين تحول نظام اداري در گلستان برگزار شد
چهارشنبه 24 فروردين 1390 - 23:00:08


جلسه آموزش و تبيين 10 برنامه ايجاد تحول در نظام اداري براي مديران اجرايي استان گلستان با حضور دكتر 'لطف الله فروزنده دهكردي' معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهوري شامگاه سه شنبه در تالار فخرالدين اسعد گرگاني، گرگان برگزار شد.



به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از ايرنا، در اين جلسه آموزشي درخصوص محورهاي 'استقرار دولت الكترونيك'، 'عدالت استخدامي و نظام پرداخت'، 'ساماندهي نيروي انساني'، 'تمركززدايي'، 'افزايش بهره وري و استقرارنظام جامع مديريت عملكرد'،'سلامت اداري'،'اصلاح ساختار و فرآيندها' ، 'توانمندسازي آموزش فرهنگي و تخصصي منابع انساني'، 'تقويت مديريت و توان كارشناسي كشور و ارتقاي روحيه خودكنترلي در كارها' و 'خدمات رساني به مردم و تكريم ارباب رجوع' بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهوري در اين جلسه آموزشي گفت: اصلاح نظام اداري و مديريت دولتي در برگيرنده تلاشي نظام مند و يكپارچه است، به شكلي كه از طريق آن ميتوان، تغييرات موثري درنظام اداري عمومي پديد آورد و توان آن را براي رسيدن به پيشرفت ملي، افزايش داد.
'لطف الله فروزنده دهكردي' افزود: از اين جهت، تحول در نظام اداري و مديريت دولتي يا به تعبيري متناسب كردن و شايسته گرداندن آن بخصوص در سال گذشته كه از سوي رهبرمعظم انقلاب به عنوان سال 'همت مضاعف، كار مضاعف' نامگذاري شده بود، ضرورتي حياتي و اجتناب ناپذير است.
به گفته وي، 10 برنامه تحول در نظام اداري كه نشات گرفته از متن سياست هاي كلي نظام اداري ابلاغي رهبر معظم انقلاب، سند چشم انداز، لايحه برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و در چارچوب سياست هاي كلي دولت خدمتگزار مي باشد، بر آن است كه تا با توانمندسازي دستگاه هاي اجرايي كشور و تربيت مديران و كارشناسان كارآمد و تحول آفرين، طرحي نو در اندازد و در پيشرفت و توسعه يكپارچه كشور نقش موثري را ايفا نمايد.
وي تصريح كرد: بدون شك اجرا و عملياتي كردن برنامه ها نياز به عزم، اراده، مشاركت و همكاري مديران و كاركنان تمامي دستگاههاي اجرائي كشور دارد تا بتوان با اتكا به حمايت، هدايت و آموزش فراگير، اقدامات پيش بيني شده را از قوه به فعل در آورده و شاهد تغيير رفتار، عملكرد و بهره وري بالاي دستگاه هاي اجرائي كشور باشيم.
وي در خصوص دوركاري گفت: اين روش كاري، يك روش علمي پذيرفته شده است كه بازده كاري را بالا مي برد و توانمندسازي نيروي انساني نيز جدي گرفته مي شود و مي توانيم توانمندسازي نيروها را دسته بندي كنيم و در زمينه دور كاري آموزش وبرنامه هاي لازم را ارائه نماييم.
معاون رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در تحول اداري باور داشتن وباور كردن نيروها و همچنين توسعه نيروي انساني بسيار مهم است و بايد در زمينه آموزش و طرح ساماندهي، مباني اعتقادي و فكري و روحيه جهادي را تقويت و نهادينه نمائيم.
فروزنده دهكردي افزود: در اين راستا بنا داريم تا آموزش را به جاي مدرك ارائه نمائيم و برنامه ريزي كرده ايم تا مديراني كه دوره هاي آموزشي را با موفقيت به اتمام برسانند، به آنان مدرك معادل دانشگاهي داده شود.
به گفته معاون رييس جمهوري، مديران بايد در حد عمل حرف بزنند تا افزايش بهره وري داشته باشند.
وي اظهار داشت: تمركززدائي يكي از برنامه هاي ما در تحول اداري مي باشد كه انتقال كارمندان، سازمان ها، شركت ها و موسسات آموزشي پژوهشي از تهران به شهرستان ها، توجه به مناطق محروم و دورافتاده، تفويض اختيار امور اداري و استخدامي به استانداران سراسر كشور موضوع بخشنامه شماره 65365 – 44185 مورخ 23/3/1389 رياست جمهوري، منع هرگونه استخدام و انتقال به تهران، واگذاري فعاليت ها و اختيارات به رده هاي استاني و همچنين كاهش فرآيندهاي انجام كار و عدم تمركز در تصميم گيري از برنامه هاي ما در اين بخش است.
وي در زمينه خدمات رساني به مردم و تكريم ارباب رجوع در اصلاح نظام اداري گفت: آشنا نمودن مردم با حقوق و تكاليف خود به منظور استفاده مناسب از خدمات دستگاههاي اجرايي، اجراي برنامه هاي مختلف رسانه اي در جهت آسيب شناسي نظام اداري، معرفي حقوق مردم و تكريم ارباب رجوع و استانداردسازي خدمات ارائه شده به مردم (موضوع ماده 26 و 27 قانون مديريت خدمات كشوري) از معيارهاي ارزشيابي در اين بخش است.
وي افزود: تاثيرگذاري رضايت و عدم رضايت مردم از عملكرد كاركنان و مديران در ارتقا و انتصاب (موضوع ماده 28 قانون مديريت خدمات كشوري)، تشويق و ترغيب مديران و كاركنان خدمتگزار به مردم و همچنين افزايش سهم عملكرد دستگاهها در اجراي مصوبات سفرهاي استاني نيز به عنوان معيار ارزشيابي، ارتقا و تثبيت مديريت، در اين بخش لحاظ مي شود.
معاون رييس جمهوري در اين زمينه افزود: براساس آمارهاي سال 1388 در كشور و جمع بندي از 300 هزار برگه طرح تكريم و بررسي آنها، اين نتيجه به دست آمد كه روند طرح تكريم خوب شده، فساد اداري كمتر شده و رضايت بيشتري از سنوات گذشته را به همراه دارد.
وي در پايان گفت: اگر به سلامت اداري توجه نكنيم، قداست كار از بين مي رود و فرآيند درست با نيروي انساني با انگيزه نخواهيم داشت.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3350.html )