عنوان خبر:فعال بودن 21 شركت حمل و نقل بين‌المللي در گلستان
چهارشنبه 24 فروردين 1390 - 23:09:15


سرپرست اداره كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان گلستان از فعال بودن 21 شركت حمل و نقل بين‌المللي در سطح استان خبر داد.



به گزارش خبرنگار پیام گلستان مهدي ميقاني امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: استان گلستان از جمله معدود استان‌هاي داراي انجمن صنفي شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي در سطح كشور بود كه با عضويت در انجمن صنفي توان قابل قبولي را در سازمان‌دهي و ارائه خدمات حمل و نقل بين‌المللي ايجاد كرده‌اند.
وي با بيان اينكه توان و قابليت حمل و نقل گلستان بسيار بالا است، تصريح كرد: 60 شركت حمل و نقل داخلي كالا و سه تشكل صنفي مربوطه در شرق و غرب استان آمادگي ارائه هرگونه خدمات حمل و نقل داخلي را در سطح استان دارا هستند.
سرپرست اداره كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان گلستان گفت: در نقطه صفر مرزي منطقه اينچه‌برون در همسايگي كشور تركمنستان پايانه مرزي اينچه‌برون واقع شده است كه تنها پايانه مرزي استان بوده و ارتباط حمل و نقلي استان را با كشورهاي شمال شرق آسيا از طريق كشور تركمنستان برقرار مي‌كند.
ميقاني با اشاره به توانمندي اين گمرك خاطرنشان كرد: پايانه مرزي اينچه‌برون با مساحتي نزديك به 50 هكتار و وجود تاسيسات و تجهيرات لازمه (آب، برق، شبكه مخابرات، پاركينگ، انبار، استراحتگاه، باسكول و ...) و وجود اداراتي همچون سازمان حمل و نقل و پايانه‌ها، گمرك و ... استعداد بالقوه‌اي در اجراي طرح تجارت غلات از طريق حمل و نقل زميني داشته و زمين‌هاي باير اطراف موجبات گسترش تاسيسات و امكانات را تا حد لازم فراهم آورده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر متوسط حجم تردد روزانه ناوگان حدود 200 دستگاه بوده كه قابليت خدمات‌دهي با امكانات موجود تا سه برابر را نيز دارد.
سرپرست اداره كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان گلستان با بيان استعداد ناوگان حمل و نقل باري موجود در استان گفت: بر اساس آمار به دست آمده از سيستم يكپارچه صدور كارت هوشمند ناوگان تا پايان سال 1389 حدود تعداد شش هزار و 700 دستگاه ناوگان باري داراي مدارك مثبته و كارت هوشمند در استان موجود بوده كه مشغول فعاليت در امر جابه‌جايي كالا است.
ميقاني با اشاره به تعداد سفر و تناژ حمل شده درون و برون استاني به استناد سيستم كنترل بارنامه سازمان آمار افزود: ميزان كل تناژ جابه‌جايي شده استان در سال گذشته چهار ميليون و 411 هزار و 451 تن بوده است.
وي اضافه كرد: از اين ميزان يك ميليون و 161 هزار و 171 تن كالا جابه‌جايي شده درون استاني و سه ميليون و 250 هزار و 280 تن مربوط به جابه‌جايي كالاي برون استاني است.
سرپرست اداره كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان گلستان گفت: تعداد كل سرويس جابه‌جا شده از استان در سال گذشته به تعداد 420 هزار و 131 سرويس بوده است.
ميقاني افزود: از اين تعداد 105 هزار و 473 سرويس مربوط به جابه‌جايي درون استاني و 314 هزار و 658 سرويس مربوط به جابه‌جايي كالا به خارج استان است.
وي با اشاره به متوسط كاركرد هر دستگاه كاميون در طول سال گفت: با توجه به آمار تناژ و تعداد سرويس فوق‌الذكر متوسط وزن هر محموله جابه‌جا شده به طور ميانگين درون و برون استاني 10.5 تن بوده كه با توجه به آمار ناوگان موجود استان به طور متوسط هر دستگاه ناوگان كاميون، كاميونت و كشنده در طول سال حدود 63 سرويس حمل كرده است.
سرپرست اداره كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان گلستان گفت: تقريبا با احتساب زمان دو روز با در نظر گرفتن تعميرات و استراحت براي حمل هر سرويس جابه‌جايي، هر دستگاه ناوگان به طور متوسط تنها يك سوم طول سال را فعاليت دارد.
ميقاني افزود: با برنامه‌ريزي صحيح و جلوگيري از ترددهاي يكسر خالي و بيهوده مي‌توان ظرفيت حمل و نقل تناژ و تعداد و سرويس را افزايش و از ظرفيت بالقوه ناوگان موجود در راستاي افزايش بهره‌وري، بهره‌برداري كرد.
وي ادامه داد: چنانچه توجيه اقتصادي اقتضا كند مي‌توان با تخصيص تسهيلات بخش خصوصي را براي سرمايه‌گذاري در اين امر خريد و افزايش ناوگان حمل و نقل تشويق كرد.
ميقاتي همچنين با بيان تعداد مراكز خدمات رفاهي بين‌راهي گفت: در حال حاضر تعداد پنج مجتمع خدمات رفاهي بين‌راهي در استان فعال بوده و ارائه خدمات مي‌كنند.
ميقاني اظهار داشت: همچنين تعداد هفت مجتمع ديگر در حال احداث بوده و موافقت اصولي 11 مجتمع ديگر نيز صادر شده است.
وي افزود: با توجه اين آمار و با بهره‌برداري همه اين مراكز تا حدود زيادي نيازهاي استان در اين بخش تامين مي‌شود و در صورت نياز مازاد با كارشناسي و مكان‌يابي در زمان اجراي طرح و دعوت از بخش خصوصي امكان افزايش تعداد مراكز خدمات رفاهي بين‌راهي مهيا است.
وي با بيان خلاصه آماري از جابه‌جايي و حمل گندم در استان گفت: بر اساس آمار استخراجي از سيستم كنترل بارنامه در سال گذشته حدود 970 هزار تن گندم در سطح استان جابه‌جا شده كه به ميزان 216 هزار تن مربوط به جابه‌جايي در داخل استان بوده و مابقي 770 هزار تن از استان خارج شده است.
سرپرست اداره كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان گلستان افزود: تناژ حمل درون استاني بسيار فراتر از آمار استخراجي سيستم است حدود يك ميليون تن زيرا عدد اعلامي سيستم مربوط به محمولاتي بوده كه در صحابت بارنامه حمل شده است.
ميقاني خاطرنشان كرد: بخش اعظمي اين جابه‌جايي‌ها در مدت زماني حدود يك ماه صورت پذيرفته است كه اين خود گوياي توان و قابليت حمل و نقل استان است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3355.html )