عنوان خبر:تاسیسات سه اداره در حریم برج قابوس واگذار شد
پنجشنبه 25 فروردين 1390 - 22:18:18


معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان گنبد کاووس گفت:
دستگاههای اجرایی آموزش و پرورش ، تربیت بدنی و شرکت برق، ساختمانها و تاسیسات خود در حریم برج قابوس را به میراث فرهنگی واگذار کردند.


به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، احمد دستمرد بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه آزاد سازی حریم برج قابوس از تعامل دستگاههای تربیت بدنی ، آموزش و پرورش و برق در واگذاری سالنها و تاسیساتشان در حریم برج قابوس به اداره میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

وی تصریح کرد: برای جبران کمبود فضاهای یاد شده مسکن و شهرسازی متعهد شده زمین هایی را در سطح شهر معرفی کند و اقدام لازم را انجام دهد.

وی با اعلام رضایت از این جلسه و نتایج بدست آمده و تعاملات دستگاههای اجرایی بر ادامه این روند تاکید کرد و افزود : شرایط برای ثبت برج قابوس باید هر چه سریعتر فراهم شود.
معاون فرماندار گنبد کاووس گفت: میراث فرهنگی در خصوص برنامه زمانبندی اجرایی عملیات آزاد سازی حریم برج فابوس پیگیری و نتیجه را گزارش کند و شهرداری نیز موظف است نسبت به پیگیری تملک زمینهای شخصی در حریم برج برنامه ریزی و اقدام کند.
شهردار گنبد کاووس نیز آمادگی خود را برای همکاری در محوطه سازی برج قابوس اعلام کرد.
برج قابوس در سال ۳۷۵ هجری شمسی 1010سال پیش به دستور قابوس حاکم گرگان ساخته شد و همزمان با آن حکیم ابوالقاسم فردوسی ۴۱۱ - ۳۳۰ هجری قمری سرایش کتاب گرانقدر خود شاهنامه را تقریبا همزمان با بنای برج قابوس به اتمام رسانده است.


این بنای باشکوه، برج یا گنبد قابوس با 70 متر ارتفاع از سطح زمین بلندترین بنای آجری جهان است .


این بنا با آجرهای زرد رنگ و به شکل یک استوانه چند وجهی ساخته شده است.


برج در شهر گنبدکاووس قرار دارد و نام شهر هم از این بنا گرفته شده است. نام شهر در اصل گنبد قابوس بوده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3379.html )