عنوان خبر:درختان توت گلستان خشک شدند/ نوغانداری برچیده می شود
يكشنبه 28 فروردين 1390 - 23:02:56


صنعت نوغانداری و پرورش ابریشم در گلستان سابقه دیرینه ای دارد ولی این حرفه در استان همچنان در حد تولید پیله باقی مانده و درختان توت منطقه بدون پیله در حال خشک شدن هستند.


به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، شرایط آب و هوایی مناسب و وجود درختان توت گلستان را به دومین استان کشور در زمینه تولید و توزیع پیله تبدیل کرده است.

این وضعیت درحالیست که به دلیل پایین بودن قیمت، نبود صنایع تبدیلی و عدم علاقه جوانترها به فعالیت در این حرفه، صنعت نوغانداری گلستان با رکود جدی مواجه شده است.
در حال حاضر، سود یک کشاورز گلستانی از تولید یک جعبه تخم نوغان تنها 200 تومان است و 90 درصد پیله ابریشم استان به صورت خام به خارج استان صادر می شود.
علاوه بر این پرورش این محصول در حال حاضر تنها در مناطق خاصی از استان صورت می گیرد و همانند گذشته رونقی ندارد.
از مجموعه کشاورزان گلستان تنها سه هزار نفر در رشته تولید پیله ابریشم فعالیت دارند و روز به روز از شمار این کشاورزان کاسته می شود.
رئیس شعبه شرکت ابرایشم در گلستان، قیمت هر جهبه تخم نوغان در استان را 75 هزار ریال اعلام کرد.
کیومرث ناظمی افزود: امسال سه هزار جعبه تخم نوغان بی کشاورزان توزیع شد که نسبت به سال قبل 20 درصد بیشتر شده است.
وی از افزایش 30 درصدی قیمت پیله تر کرم ابریشم خبر داد و گفت: در سال جاری قیمت هر کیلوگرم پیله تر 73 هزار ریال خریداری می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرورش کرم ابریشم در برخی نقاط استان محدود می شود و پیش از این در مناطق کوهستانی پرورش این محصول صورت می گیرد.
به گفته ناظمی، اکنون پرورش کرم ابریشم در نقاط کوهستانی و نقطی که آب و هوای معتدل دارد انجام می شود.
تنها 10 درصد پیله گلستان نخ می شود!
وی یادآورشد: در حال حاضر تنها 10 درصد پیله های تولید شده در استان تبدیل به نخ می شود و مابقی بصوت خام از استان خارج می شود.
ناظمی بیان داشت: نبود صنایع تبدیلی و صنایع بافندگی و ریسندگی موجب شده تا بیشتر پیله ها از استان خارج شود.
وی تاکید کرد: بیشترین کار و تولید پس از تولید پیله ایجاد می شود و استان از داشتن صنایع مرتبط محروم است.

سود ناچیز نوغانداران گلستان
وی یادآورشد: هر جعبه پیله تخم نوغان در حال حاضر برای هر کشاورز استان 200 تا 250 تومان سود دهی دارد، درصورتی که اگر تبدیل به فرش و صنایع جانبی شود بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان سود دهی دارد.
رئیس شعبه شرکت ابریشم گلستان بیان داشت: در حال حاضر برخی صنایع دستی در مینودشت و رامیان وجود دارد و پیله ابریشم تبدیل به پارچه  یا چادر شب می شود.
در عین حال برخی از نوغانداران گلستانی، بر لزوم احیای صنعت ابریشم در استان تاکید کردند و خواهان توجه ویژه مسئولان به این حرفه شدند.

درختان توت می خشکند
بیشتر فعالان رشته نوغانداری در گلستان را سالخوردگان تشکیل می دهند و این افراد معتقدند که فرزندانشان از این کار خوششان نمی آید و می گویند کار سختی است.
به باور این کشاورزان، سال به سال تعداد پرورش دهندگان پیله ابریشم در منطقه کاهش می یابد و درختان توت بدون استفاده باقی می ماند و درحال خشک شدن هستند.


به تاکید این کشاورزان به دلیل ارزان بودن قیمت ها کمتر کسی رغبت به تولید پیله می کند و نیاز است دولت در این زمینه چاره  جویی کند.
اکنون حدود ۲۰ درصد از پیله تر مرغوب استان از سوی بخش خصوصی و بالاتر از نرخ تضمینی خریداری می شود تا در کارخانه های تربت حیدریه و مشهد به نخ های ابریشمی مورد نیاز صنعت فرش تبدیل شود.
همچنین از ۱۱ هزار عضو تعاونی نوغانداران گلستان تنها دو هزار و ۵۰۰ نفر فعال باقی مانده اند و کارشناسان امیدوارند با حمایت مسئولان، ایجاد نهالستان های جدید و صنایع تبدیلی، نوغانداری دوباره فعال شود.
به رغم وجود مشکلات فراوان، زمینه مناسبی برای پرورش ابریشم در گلستان وجود دارد که به عنوان صنایع جانبی روستایی می تواند درآمد خوبی ایجاد کند.
نوغانداری در شمال ایران از استان گلستان تا مازندران، گیلان و آذربایجان گسترش دارد و بیشترین پرورش دهندگان کرم ابریشم در استان گلستان به ترتیب در شهرهای مینودشت، کلاله، آزادشهر، رامیان، گنبد، علی آباد و گرگان به سر می برند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3416.html )