عنوان خبر:ایران بیشترین شتاب علمی را در جهان دارد
دوشنبه 29 فروردين 1390 - 23:43:14


معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت:
برابر با آمار جهانی، جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 2009 میلادی بیشترین شتاب علمی را داشته است.


به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، محمد مهدی نژاد نوری ظهر دوشنبه در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان افزود: ما از سال 1990 در انتشار مقالات علمی دارای یک جهش خوبی بوده ایم به طوری که رشد 11 برابری نسبت به نرخ رشد متوسط جهانی را داریم واز لحاظ شتاب رشد علمی مقام اول جهان را دارا هستیم.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در خصوص برنامه این وزارتخانه در برنامه پنجم توسعه گفت: نگاه ما در برنامه پنجم توسعه هدف گذاری در حوزه پژوهشی و ثبت رتبه دوم علم وفناوری در منطقه وتلاش برای رسیدن به مقام اول علم وفناوری در منطقه است که این مهم در سند چشم انداز 1404پیش بینی شده است.
دکتر مهدی نژاد نوری در خصوص اقدامات انجام شده در این راستا اظهار داشت: افزایش اعتبارات تحقیقاتی، اختصاص  سه در صد از تولید نا خالص ملی به انجام امورپژوهشی ، تثبیت شرکت های دانش بنیان  وافزایش تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاهها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

وی در خصوص ایده تبدیل علم به ثروت با توجه به قانون تشکیل شرکت های دانش بنیان گفت: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان است که پژوهش های  کشور را هدفمند کرده تا بتوانیم نیازهای دستگاه های اجرایی کشور را بر طرف کنیم.
وی افزود: در این راستا سال گذشته با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح، صنایع و معادن و رفاه وتامین اجتماعی تفاهم نامه  های همکاری پژوهشی و فناوری امضاء کرده ایم.
مهدی نژاد نوری تاکید کرد: با استفاده از ظرفیتهای دیگر دستگاه های اجرایی می توان استعداد قوی علمی دانشگاهها را برای حل مشکلات جامعه و تبدیل علم به ثروت بکار گرفت.
معاون پژوهشی وفناوری وزیر علوم ضمن تاکید بر سهم رشته های علوم انسانی در تولید ثروت در کشور گفت: ما باید  نگاهی عمیق  به علوم انسانی داشته باشیم چرا که علوم انسانی بستر ساز تحولات بزرگ فرهنگی  مدیریتی و انسانی است.
وی افزود: با کاربردی کردن ایده ها و نظرات اندیشمندان علوم انسانی می توان گامهای زیر بنایی برای توسعه کشور برداشت.
وی درپایان ضمن تاکید به اهمیت شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: ما در سال جهاد اقتصادی می توانیم از طریق حمایت از شرکت های دانش بنیان در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان پیشرفت خوبی داشته باشیم.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3439.html )