عنوان خبر:چابکسواران سوار بر زین مشکلات/ رقابت با مرگ بدون تامین اجتماعی
شنبه 3 ارديبهشت 1390 - 19:07:48

اسبها پشت دپار و چابکسواران اسبهایشان را زین کرده بودند تا در کورسی برای خداحافظی با چابکسوار برتر گلستان و کشور شرکت کنند تا شاید مرهمی بر مشکلات بیشمار ورزشکاران این رشته باشند.

به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، " محمود قللر عطاء "، چابکسوار برتر گلستان و کشور، هفته گذشته بر اثر سانحه تصادف در یزد دار فانی را وادع گفت و دوستان چابکسوارش به یاد او، به رقابت در کورس پرداختند.

دو دختر خرسال سه و هفت ساله محمود، پدر پیر و برادرانش تماشاچیان ویژه این دوره از کورس بهاره اسبدوانی گنبد کاووس بودند که جای خالی پدر، فرزند و بردار بیش از هر زمان دیگر برایشان محسوس بود.
وقتی اسب محمود پشت دپار مسابقه قرار گرفت و سواری نداشت، بیش از همه قلب کوچک فرزندان خردسالش به درد آمد، زیرا آنها بخاطر دارند که بابا با این اسب در چه کورسهایی شرکت کرده و با برد در مسابقه خرج خانواده اش را درآورده است.
بیش از هر زمانی دختران کوچک محمود احساس دلتنگی می کردند اما در این بین دوستان چابکسوار محمود برایش سنگ تمام گذاشتند و کورسی را به یاد و نام محمود برگزار کردند.
علاوه بر این دوستان محمود نیز اعلام کردند ما در این هفته از رقابتها جایزه نمی خواهیم و عایدات مسابقه به خانواده قللر عطاء اهداء شود.
همچنین تماشاچیان خوب گلستان و گنبد که بیش از 14 سال خاطره سواکاری محمود را به خاطردارند نیز خانواده اش را در این مصیبت تنها نگذاشتند و به یاریشان شتافتتند و اعلام کردند " محمود" هرگز نمرده و تا سوارکاری و اسبدوانی برجاست، محمود نیز زنده است.

رگ چابکسوار برتر گلستانی، بیش از هر چیز، مشکلات بیشمار فراروی چابکسواران را نمایان می سازد و تدبیر اساسی متولیان امر برای رفع مسائل را گوشزد می کند.
بیمه دغدغه اصلی چابکسواران
بیمه نبودن و نبود پشتوانه مناسب مالی از مهمترین دغدغه های سوارکاری گلستان است که رفع این مسئله چاره جویی اساسی مسئولان را طلب می کند.
مدیرمجموعه سوارکاری گنبد کاووس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: " محمود قللر عطاء " از چابکسواران مطرح و مودب استان و شهرستان بود که اکنون در سوگش نشسته ایم.
حکیم ایگدری افزود: از زمان اعلام فوت این سوارکار برتر استان بر سانحه تصادف در یزد، این مجموعه پیگیر مسائل بود و با هماهنگی صورت گرفته با شهردار یزد که رئیس هیئت سوارکاری نیز هست، برای انتقال جسد مرحوم قللر عطاء به منطقه اقدام شده است.
وی اظهار داشت: در مسابقه روز جمعه بعد از کورس دوم و قبل از شروع کورس سوم در مراسمی از دو دختر خردسال، پدر پیر و دو بردار این مرحوم قدردانی شد و کمکهای نقدی نیز برای خانواده این چابکسوار جمع آوری شد.
وی خاطرنشان کرد: تماشاچیان خونگرم منطقه نیز به پاس خدمات این چابکسوار با اخلاق استان به حمایت پرداختند و در مجموع 116 میلیون ریال کمک نقدی برای حمایت از خانواده این ورزشکار جمع آوری شد.
ایگدری عنوان کرد: چابکسواران حاضر در کورس نیز اعلام کردند ما در این کورس جایزه ای نمی خواهیم و عایدات مسابقه به خانواده مرحوم قللر عطاء اهداء شود.
دبیر هیئت سوارکاری گلستان بیان داشت: چابکسواران در حین مسابقه و تمرین بیمه هستند و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی بوده که از آنان حمایت می شود.
وی گفت: حداقل تا سقف 50 میلیون ریال برای درمان در قالب بیمه مسئولیت مدنی به چابکسواران کمک می شود و این کمک درصورتی است که اگر در حین مسابقه و تمرین حادثه ای رخ داد، شامل می شود.
ایگدری عنوان کرد: متاسفانه چابکسواران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند که بتوانند از مزایای از کار افتادگی، بیکاری و ... استفاده کنند که به نوعی ناشی از مسائل قانونی ریشه می گیرد.
وی افزود: برای رفع این دغدغه نیاز است تا نسبت به اصلاح قوانین اقدام شود تا مشکلات فراروی فعالان این رشته ورزشی نیز برطرف شود.
هفته هفتم کورس اسبدوانی گنبد کاووش عصر جمعه با شرکت 45 راس اسب ورزشی در شش دور برای کسب 174 میلیون و 100 هزار ریال جایزه برگزار شد.
گلستان و گنبد مهد سوارکاری ایران به شمار می آید و سه مجموعه اسبدوانی در شهرهای گنبد، بندرترکمن و آق قلا وجود دارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3519.html )