عنوان خبر:گلستان پایگاه ترانزیت غلات کشور می شود/ تولید 11 درصد گندم کشور
شنبه 3 ارديبهشت 1390 - 19:27:02


مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت:
مزیتهای نسبی موجود در استان این امید را می دهد که استان به عنوان پایگاهی برای ترانزیت غلات به خصوص گندم از شمال و توزیع مناسب به سوی جنوب، شرق و غرب تبدیل شود.


به گزارش خبرنگار پیام گلستان سید حمید رضا میرآفتاب در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: این درحالیست که  حتی با لحاظ مزیت برخورداری از توان بالای تبدیل گندم به آرد و صنایع بسته بندی، نقش آفرین باشد و با استفاده از ظرفیت های ذخیره سازی موجود و در حال توسعه آن ( 550 هزارتن سیلو و انبار مکانیزه و 700 هزارتن سیلوی فلزی در حال ساخت) در باز توزیع مناسب گونه های مختلف گندم، جهت مصارف مختلف تعهداتی را قبول کند.

وی اضافه کرد: نگاه منطقه ای به موضوع تجارت غلات و جایگاه ویژه ایران جهت نقش آفرینی در این عرصه، ما را بر آن داشت تا جهت ایفای نقش فعال تر نسبت به عرضه توانمندی های استان گلستان اقدام کنیم.

میرآفتاب افزود: برخورداری از مرزهای خاکی 370 کیلومتری با کشور ترکمنستان و مرز آبی با کشورهای آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع، موقعیت استراتژیک در نقطه اتصال شاهراه شمال به جنوب و نقطه تقریبا مرکزی شرق به غرب و برخورداری از مزیت قرار گرفتن در تقاطع مسیر ریلی و رویکرد توسعه ای راه آهن شرق به غرب از مزیت هایی است که استان گلستان را برای توسعه تجارت غلات مستعد ساخته است.

تولید 11 درصد گندم کشور در گلستان

وی ادامه داد: وجود بندرهای مناسب و رو به توسعه در دریای خزر، وجود مناطق مرزی و گمرک و پایانه های مناسب، کشاورزی غنی و تولید بیش از 11 درصد گندم کشور، برخورداری از زیرساخت های توسعه ای از جمله صنایع تبدیلی برای ایفای نقش در ترانزیت کالا و ایجاد ارزش افزوده نیز از مزیت های دیگر استان برای توسعه تجارت غلات است.
وی همچنین از وجود تعداد 29 کارخانه تبدیلی با ظرفیت تبدیل سالانه یک میلیون تن آرد ، برخورداری از زیرساخت های ذخیره سازی مناسب و رو به گسترش تا سقف یک میلیون و 250 هزار تن سیلوی مکانیزه فلزی و بتنی درگستره تولیدی استان ، دارا بودن فرهنگ مشترک با کشورهای آسیای میانه به عنوان فاکتورهای مهم و اساسی دیگر در ایجاد ارتباط تجاری با کشورهای منطقه خاورمیانه یاد کرد.
به گفته میرآفتاب، وجود زیرساخت های بازرگانی با دیرینه ای تاریخی همچون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، صنایع و تشکل های صنعتی فعال و ثبات و پایداری امنیت مرزی منبعث از تعاملات قومیتی پایدار نیز از ظرفیت های استان گلستان برای توسعه این امر است.
عضو هیئت مدیره شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور یادآور شد: تحول اقتصادی در ایران و منطقه مستلزم شناخت همه توانمندی های بالفعل و بالقوه کشور و واگذاری نقش هر کدام از حلقه های زنجیره تجارت بوده و از همه مهمتر ایجاد حس همگرایی جهت شکوفا شدن تمامی توانمندی های نهفته دردل خاک ایران اسلامی است.
میرآفتاب افزود: تجارت غلات که از این امر مستثنی نمی باشد باعث شده است تا جامعه جهانی به خصوص تجار و بازرگانان حتی دولتها با نگاه ویژه ای به این نقطه از خاورمیانه دقیق شده و ظرفیت های آن را با دقت نظر بیشتری مد نظر قرار دهند.

وی متذکر شد: با برنامه ریزی دقیق باید از این موهبت الهی که برای کمتر کشوری امکان پذیر است، استفاده بهینه به عمل آورد ؛ زیرا که با تجارت 126 میلیون تنی گندم در جهان، ایران به عنوان مرکز ثقل مورد توجه همه دست اندرکاران حوزه تامین و نیاز گندم حداقل برای 36 میلیون تن مراودات غلات کشورهای پیرامون قرار دارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3525.html )