عنوان خبر:گلستان پايگاهي تأثيرگذار در عرصه تجارت غلات است
يكشنبه 4 ارديبهشت 1390 - 22:47:42


مديركل غله و خدمات بازرگاني گلستان گفت:
مشخصات و مختصات سرزميني گلستان به گونه‌اي است كه مي‌تواند به عنوان پايگاهي اثربخش و تأثيرگذار در عرصه تجارت جهاني به ويژه در تجارت غلات مطرح شود.



به گزارش خبرنگار پیام گلستان به نقل از خبرگزاری فارس، سيدحميدرضا ميرآفتاب در خصوص نقش استان گلستان در تجارت جهاني غلات اظهار داشت: با نگاهي اجمالي در نقشه ايران زمين بدون درنگ به دنبال نقاط استراتژيك فعل و انفعالات تجاري خواهيم بود كه با نگاهي به شمال، جنوب، شرق و غرب آن، نقاطي را مي‌يابيم كه به لحاظ موقعيت استثنايي خود مي‌توانند در عرصه بين‌المللي تجارت به خصوص در زمينه غلات نقشي پويا و موثر ايفا كنند كه استان گلستان سرزميني از آن نقاط است.
وي افزود: مزيت‌هاي نسبي موجود در استان گلستان اين اميد را مي‌دهد كه استان به عنوان پايگاهي براي ترانزيت غلات به خصوص گندم از شمال و توزيع مناسب به سوي جنوب، شرق و غرب و حتي با لحاظ مزيت برخورداري از توان بالاي تبديل گندم به آرد و صنايع بسته‌بندي، نقش آفرين باشد و با استفاده از ظرفيت‌هاي ذخيره‌سازي موجود و در حال توسعه آن ( 550 هزارتن سيلو و انبار مكانيزه و 700 هزارتن سيلوي فلزي در حال ساخت) در باز توزيع مناسب گونه‌هاي مختلف گندم، براي مصارف مختلف تعهداتي را قبول كند.
وي اضافه كرد: نگاه منطقه‌اي به موضوع تجارت غلات و جايگاه ويژه ايران براي نقش‌آفريني در اين عرصه، ما را بر آن داشت تا براي ايفاي نقش فعال‌تر نسبت به عرضه توانمندي‌هاي استان گلستان اقدام كنيم.
ميرآفتاب افزود: برخورداري از مرزهاي خاكي 370 كيلومتري با كشور تركمنستان و مرز آبي با كشورهاي آسياي ميانه و كشورهاي مشترك المنافع، موقعيت استراتژيك در نقطه اتصال شاهراه شمال به جنوب و نقطه تقريبا مركزي شرق به غرب و برخورداري از مزيت قرار گرفتن در تقاطع مسير ريلي و رويكرد توسعه‌اي راه‌آهن شرق به غرب از مزيت‌هايي است كه استان گلستان را براي توسعه تجارت غلات مستعد ساخته است.
وي ادامه داد: وجود بندرهاي مناسب و رو به توسعه در درياي خزر، وجود مناطق مرزي و گمرك و پايانه‌هاي مناسب، كشاورزي غني و توليد بيش از 11 درصد گندم كشور، برخورداري از زيرساخت‌هاي توسعه‌اي از جمله صنايع تبديلي براي ايفاي نقش در ترانزيت كالا و ايجاد ارزش افزوده نيز از مزيت‌هاي ديگر استان براي توسعه تجارت غلات است.
وي همچنين از وجود تعداد 29 كارخانه تبديلي با ظرفيت تبديل سالانه يك ميليون تن آرد، برخورداري از زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي مناسب و رو به گسترش تا سقف يك ميليون و 250 هزار تن سيلوي مكانيزه فلزي و بتني در گستره توليدي استان، دارا بودن فرهنگ مشترك با كشورهاي آسياي ميانه به عنوان فاكتورهاي مهم و اساسي ديگر در ايجاد ارتباط تجاري با كشورهاي منطقه خاورميانه ياد كرد.
به گفته ميرآفتاب وجود زيرساخت‌هاي بازرگاني با ديرينه‌اي تاريخي همچون اتاق بازرگاني و صنايع و معادن، صنايع و تشكل‌هاي صنعتي فعال و ثبات و پايداري امنيت مرزي منبعث از تعاملات قوميتي پايدار نيز از ظرفيت‌هاي استان گلستان براي توسعه اين امر است.
عضو هيئت مديره شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو كشور يادآور شد: تحول اقتصادي در ايران و منطقه مستلزم شناخت همه توانمندي‌هاي بالفعل و بالقوه كشور و واگذاري نقش هر كدام از حلقه‌هاي زنجيره تجارت بوده و از همه مهم‌تر ايجاد حس همگرايي براي شكوفا شدن تمامي توانمندي‌هاي نهفته دردل خاك ايران اسلامي است.
ميرآفتاب افزود: تجارت غلات كه از اين امر مستثني نيست باعث شده است تا جامعه جهاني به خصوص تجار و بازرگانان حتي دولت‌ها با نگاه ويژه‌اي به اين نقطه از خاورميانه دقيق شده و ظرفيت‌هاي آن را با دقت نظر بيشتري مدنظر قرار دهند.
وي متذكر شد: با برنامه‌ريزي دقيق بايد از اين موهبت الهي كه براي كمتر كشوري امكان‌پذير است، استفاده بهينه به عمل آورد زيرا كه با تجارت 126 ميليون تني گندم در جهان، ايران به عنوان مركز ثقل مورد توجه همه دست‌اندركاران حوزه تامين و نياز گندم حداقل براي 36 ميليون تن مراودات غلات كشورهاي پيرامون قرار دارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3539.html )