عنوان خبر:آغاز عمليات كاووش در تپه بازگير مينودشت
چهارشنبه 7 مهر 1389 - 23:55:46


به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، فريدون فعالي اظهار داشت: با كسب مجوز از پژوهشكده باستان شناسي به منظور تكميل مطالعات باستان شناسي، انجام عمليات لايه نگاري و مستندسازي آثار مكشوفه در يك برنامه كاووش و گمانه‌زني نجات بخشي، گروه باستان‌شناسي از تاريخ 20 شهريورماه 1389 به مدت دو ماه به محل كاووش در تپه بازگير اعزام شده‌اند.



وي افزود: در كاووش‌هاي صورت گرفته توسط باستان‌شناسان در اين مكان، تاكنون سفال‌هاي ظريف قرمز با نقش سياه هندسي از دوره پيش از تاريخ مشابه سفال‌هاي آق‌تپه گنبدكاووس به دست آمده كه پيشينه تاريخي آن به هزاره پنجم پيش ازميلاد مي‌رسد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان گفت: براي اولين بار در اسفند ماه 1379 درپي حفر چاهي بر روي اين تپه، مجموعه فلزي كشف و به موزه گرگان منتقل شد.
فعالي تصريح كرد: اشياي مكشوفه از جنس مس بود كه از نظر گونه‌شناسي، 18 گونه از جمله ظروف تغار دهان گشاد، تغار، كاسه‌هاي ناودانك‌دار، ملاقه با دسته شاخ‌دار، خاك‌انداز، دسته‌ها، منقل، ساتورها، سرنيزه‌ها، بيلچه‌ها، رنده‌ها، راست بيل‌ها، سمبه‌ها، گل ميخ‌ها و تبر تيشه‌ها را شامل مي‌شد.
وي گفت: مطالعات انجام شده توسط باستان‌شناسان نشان مي‌دهد كه اين مجموعه فلزي به حدود 1800 سال پيش از ميلاد بر مي‌گردد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان يادآور شد: امروزه بيش از 80 درصد از عرصه و حريم تاريخي تپه در محدوده روستاي بازگير زير ساختمان‌هاي مسكوني و غيرمسكوني قرار گرفته است.
تپه بازگير در روستايي به همين نام در بخش مركزي و در چهار كيلومتري شمال شهرستان مينودشت و در 103 كيلومتري شرق شهرستان گرگان مركز استان گلستان قرار دارد.
اين تپه تقريبا به شكل بيضي است و محورآن شمالي جنوبي و كمتر از دو هكتار بوده و به شماره 3547 ثبت آثار ملي كشور است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-362.html )