عنوان خبر:راه‌اندازي شهرداري بافت تاريخي گرگان
شنبه 10 مهر 1389 - 05:56:06


به نقل از روابط عمومي استانداري گلستان، عبدالرضا دادبود ،رئيس شوراي بافت تاريخي استان گلستان، اظهار داشت: اين بافت با ويژگي‌هاي خاصش قابليت مطرح شدن به عنوان يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري شمال كشور را دارد.



وي تصريح كرد: بي توجهي و كم كاري در قبال حفظ بافت تاريخي گرگان جبران‌ناپذير است.
رئيس شوراي بافت تاريخي استان گلستان گفت: بافت تاريخي گرگان ميراث گذشتگان اين ديار بوده و از اين رو بايد به انحاي مختلف در راستاي حفظ و احياي اين ميراث و انتقال آن به آيندگان كوشيد.
دادبود خاطرنشان كرد: علاوه بر تلاش در راستاي حفظ و بازسازي اجزاي مختلف اين بافت كه هنوز زندگي در آن جريان دارد بايد زمينه آشنايي بيشتر هم‌استاني‌ها و هموطنان را نيز با اين بافت فراهم كرد.
وي متذكر شد: علاوه بر تلاش مضاعف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در راستاي احيا و بازسازي بافت تاريخي گرگان، شهرداري اين شهر نيز بايد با توجه ويژه به بافت و خدمات‌رساني مناسب به آن با لحاظ ويژگي‌ها و معماري بافت، از متروك شدن آن جلوگيري كند.
معاون امور عمراني استاندار گلستان گفت: ضروري است مردم و مالكان بناهاي بافت نيز با توجه به اهميت آن نهايت همكاري را در راستاي حفظ آن داشته باشند.
وي اظهار داشت: تملك بناهاي تاريخي، حفاظت بيش از پيش، بازسازي و مرمت اجزاي مختلف بافت همچون خانه‌ها و معابر و بازار و كاروانسراها و آب انبارها و ... با بهره‌گيري از هنر و دانش اساتيد فن، جلب همكاري ادارات مختلف در راستاي انجام وظايف مرتبط، فرهنگ‌سازي در بين ساكنان بافت براي همكاري در حفظ بافت و ... مي‌تواند سبب ساز حفظ، احيا و رونق اين بافت شود.
رئيس شوراي بافت تاريخي استان گلستان يادآور شد: لحاظ نگاه اقتصادي به احيا بافت با استفاده از خانه‌ها و بناهاي تاريخي به عنوان هتل‌ها و مراكز اقامتي پذيرايي سنتي، ايجاد بازارچه‌هاي سنتي و ... البته با حفظ معماري خاص بناها، مي‌تواند هم گردشگران را به سوي اين بافت باارزش سوق داده و هم در اشتغالزايي و رونق اقتصاد منطقه موثر باشد.
دادبود همچنين بر پيگيري براي اعطاي تسهيلات كم بهره و نيز تقبل بخشي از هزينه مرمت، به شرط حفظ ويژگي‌هاي معماري بناها از سوي مالكان و استفاده از آنها با قابليت بازديد گردشگران و ... تاكيد كرد.
معاون امور عمراني استاندار گلستان همچنين خواستار راه‌اندازي شهرداري بافت تاريخي گرگان با همكاري متقابل شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-375.html )