عنوان خبر:طلافروشان چقدر مالیات می‌دهند؟
شنبه 10 مهر 1389 - 19:29:34


معاون سازمان امور مالیاتی با تصریح بر این‌که طلافروشان دنبال بهانه‌جویی هستند، هرگونه عقب نشینی در مقابل زیاده‌خواهی‌ها را منتفی دانست و تأکید کرد:‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده بدون هیچ تبعیضی در مورد طلافروشان هم مانند سایر اصناف اجرا می‌شود.



حمدقاسم پناهی با تأکید براینکه طلافروشان مکلف به اجرای قانون از اول مهرماه بوده و هستند افزود: هرگونه سؤال و ابهام برای هر کدام از مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد آموزش وجود داشته باشد، آمادگی سازمان مالیاتی برای ارائه آموزش رایگان و آموزش مستمر وجود دارد. پناهی در مورد ادعای برخی از طلافروشان مبنی بر عدم آگاهی از قانون و روشن‌ نبودن آن نیز گفت: طلافروشان هم تحصیلکرده هستند و هم قانون را به خوبی می‌دانند، اینها بهانه‌جو یی است.

مشاهده برخی اعداد و ارقام درباره مالیات پرداختی برخی از صنوف (طلافروشان) نه تنها تعجب هر خواننده‌ای را از سهم بسیار ناچیز مالیات پرداختی این قشر با میزان مالیات پرداختی سایر اقشار مختلف (کارمندان و کارگران) روشن می‌کند، بلکه دلیل طفره رفتن اصناف و اعتراض‌های این قشر را به خوبی روشن می‌سازد.
اما براساس اطلاعات واصله از منابع آگاه درخصوص میزان فعالیت پرداختی سالانه برخی از اعضای اتحادیه سراسری طلا و جواهر، اعضای اصلی این اتحادیه در تبریز که یکی از قطب‌های طلای کشور است بین 660 هزار تا یک میلیون و 100 هزار تومان مالیات پرداخته‌اند.
همچنین گزارشات رسیده از سازمان مالیاتی در خوزستان حاکی است یکی از اعضای اصلی اتحادیه طلا و جواهر برای فعالیت یکساله خود 180 هزار تومان مالیات پرداخت کرده است. البته در میان اعضای این اتحادیه هستند کسانی که دو میلیون و 800 هزار تومان هم مالیات پرداخت کرده‌اند.

اما گزارشات رسیده از سمنان نیز حاکی است برخی اعضای اتحادیه طلا و جواهر در آن شهر مالیات پرداختی‌شان حول و حوش عدد 170-160 هزار تومان است.
در تهران نیز با وجود این که طلافروشانی هستند که تا 20 میلیون تومان در سال مالیات می‌دهند اما میانگین مالیات پرداختی اعضای اتحادیه حدود 2 میلیون تومان تخمین زده شده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد برخی اعضای اتحادیه به واسطه عضویت در هیأت رئیسه برای خود مصونیت مالیاتی دست و پا کرده‌اند و از سایر اعضا و حتی بسیاری از حقوق‌بگیران کمتر مالیات پرداخت کرده‌اند.
به واسطه این اختلافات فاحش در ارقام مالیات پرداختی صنف طلا و جواهر در چند روز اخیر برخی از اعضای این اتحادیه‌ها به نشانه اعتراض مغازه‌های خود را بستند.
آمار و ارقام نشان می‌دهد مالیات پرداختی برخی صنوف در کشور به قدری پائین است که خود اصناف هم از اعلام آن به دیگران خودداری می‌کنند!

می‌ترسند درآمدشان شفاف شود!
در همین ارتباط رئیس شورای رقابت روز پنجشنبه در میزگرد بررسی مالیات بر ارزش افزوده با بیان اینکه طلافروشان هیچ دلیل منطقی برای فرار از مالیات ندارند، گفت: واقعیت این است عده‌ای به خاطر ترس از شفاف شدن از اجرای مالیات بر ارزش افزوده شانه خالی می‌کنند.
جمشید پژویان افزود: من نمی‌توانم بپذیرم یک کارمند و یا یک کارگر قبل از اینکه حقوق خود را دریافت کند مالیات آن کسر شده باشد در حالی که برخی از اصناف مانند زرگران از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طفره بروند. این استاد دانشگاه افزود: اگر دوستان صنف زرگر تنها یک دلیل برای من بیاورند که بتوانند استدلال کنند به چه دلیل نباید مالیات بپردازند من قبول می‌کنم اما می‌دانم هیچ دلیل منطقی برای فرار از مالیات ندارند.

رئیس شورای رقابت افزود: نرخ مالیات بر ارزش افزوده به طور متوسط در دنیا چندین برابر نرخ وضع شده در ایران است اما برای شروع کار و برای شفافیت وضع چنین عدد در حال حاضر ایرادی ندارد.

معافیت 70درصد هزینه خانوارهای کم‌درآمد از VAT
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این میزگرد اعلام کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده به گونه‌ای تهیه شده است که 70 درصد هزینه سبد عمومی خانوارهای کم درآمد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. غلامرضا مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه نرخ 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده در ایران به جز یک کشور کمترین نرخ در جهان محسوب می‌شود، گفت: خانواده‌هایی که درآمد سرانه آنها زیر 50 درصد میانگین درآمد خانوارهای کشور است حدود 70 درصد از هزینه سبد خانوار آنها مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود زیرا کالاهای خام کشاورزی مانند شیر، گوشت، حبوبات، نان و بسیاری از اقلام دیگر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

عدالت مالیاتی
بیژن صفوی رئیس پژوهشکده اقتصاد نیز در این میزگرد ضمن بررسی آثار مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد کشور گفت: از جمله این آثار کاهش کسری بودجه، بهبود مدیریت نقدینگی به خاطر انعطاف‌پذیری، عدالت بین‌بخشی و گسترش پایه‌های مالیاتی را می‌توان نام برد. صفوی افزود: فایده دیگر مالیات بر ارزش افزوده جلوگیری از فرار مالیاتی، شفاف‌سازی مبادلات از تولید تا مصرف و نیز فراهم کردن الزامات رشد اقتصادی است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-384.html )