عنوان خبر:استفاده از آب دريا براي آبزي‌پروري از برنامه‌هاي شيلات گلستان است
شنبه 10 مهر 1389 - 23:35:32


به نقل از روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان، علي‌اكبر پاسندي مديركل شيلات گلستان ،در جلسه مشترك بين مديركل شيلات، معاون آبزي‌پروري، رؤساي مراكز تكثير ماهيان خاوياري و استخواني و مديرجديد آب منطقه‌اي استان و معاونان آن اظهار داشت: با توجه به اينكه توسعه شيلاتي درتمام زمينه‌ها بدون توسعه آب معني‌دار نيست ازسوي مسئولان آب منطقه‌اي پيشنهاد تشكيل كار گروه شيلات و آب مطرح شد.



وي در اين جلسه برنامه‌هاي كاري در خصوص بازسازي ذخاير، توسعه آبزي‌پروري در آبندان‌ها و منابع آبي دومنظوره كشاورزي، چاه‌هاي آب و مزارع سردآبي و گرمابي و توسعه پرورش ميگو و ماهيان خاوياري در اراضي ساحلي كه نقش مهمي در ايجاد اشتغال و توليد پروتئين را دارد، تشريح كرد.
پاسندي در خصوص مشكلات به وجود آمده در منطقه آلاگل كه به علت عدم تأمين آب در اين منطقه يك هزار و 500 هكتار مزارع گرمابي از چرخه توليد خارج شدند، مواردي را بيان كردند.
مدير كل شيلات گلستان با توجه به رويكرد مثبت مسئولان آب و نگاه خوب آنها به فعاليت‌هاي شيلات در استان گفت: ما براي تعامل بيشتر و استفاده بهينه از منابع آب آمادگي داريم و اميدواريم رفع محدوديت‌هاي موجود هم در دستور كار مديران آب استان قرار گيرد.
وي استفاده از آب درياي خزر به عنوان يك فرصت براي توسعه آبزي‌پروري از جمله پرورش ميگو، قزل‌آلا، ماهيان خاوياري و كفال و گونه‌هاي ديگر اقتصادي دريا را مطرح كردند كه به عنوان يك مزيت در استان است.
پاسندي گفت: در خصوص مراكز تكثير كه از جايگاه حاكميتي برخوردار است هدف شيلات بازسازي ذخاير و تثبيت اشتغال صيادان دريا است.
مدير كل شيلات گلستان افزود: ما به عنوان مسئولان شيلات استان از نگاه ويژه‌اي كه مسئولان آب به موضوع تأمين آب مراكز بازسازي ذخائر در استان دارند، تقدير و تشكر مي‌كنيم.
وي ادامه داد: بزودي اين كارگروه در استان تشكيل تا با بحث‌هاي كارشناسي و مطالعات بيشتري نسبت به توسعه آبزي‌پروري و مصرف بهينه آب اقدامات خوبي انجام گيرد.
معاون آبزي‌پروري شيلات گلستان در اين جلسه از مساعدت شركت آب منطقه‌اي براي تأمين آب تابستانه آبزي‌پروران گرمابي بين سد گلستان و سد وشمگير در سال جاري طي دو مرحله رهاسازي از آب منطقه‌اي تشكر كرده و طرح رهاسازي آب انجام شد.
سيد‌اكبر علي‌محمدي طرح رهاسازي بچه ماهي در منابع آبي بزرگ را مطرح كرد و گفت: در نظر داريم در منابع آبي گونه‌هاي دريايي را با هدف ماهي‌دار كردن اين منابع انجام دهيم كه توليد پروتئين و مولدسازي از ديگر اهداف ما خواهد بود.
در ادامه اين جلسه مديرعامل آب منطقه اي درخصوص طرح انتقال آب از استانهاي همجوار و استفاده ازسدهاي داخلي استان براي مناطق آسيب پذير از جمله حوزه اترك تأكيد كرد.
ايرج حيدريان با تاكيد بر مطالعات و محدوديت‌هاي آب در استان بيان داشت: اميدواريم با برنامه‌ريزي و مديريت آب بتوانيم مشكلات را كاهش دهيم.
وي افزود: فعاليت‌هاي شيلات در اين شركت از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.
پس از آن معاون بهره‌برداري آب منطقه‌اي استان گفت: فعاليت‌هاي بازسازي ذخائر كه نقش حاكميتي دولت را دارد در برنامه‌ريزي‌هاي اين شركت از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است به طوري كه نياز به تأمين آب اين مراكز در اولويت برنامه‌هاي ما قرار دارد.
محمد حسيني گفت: همچنين در خصوص توسعه آبزي‌پروري كه نقش تلفيقي را در منابع آبي استان دارد بايد اذعان داشت اين فعاليت نه تنها مانعي براي مديريت آب محسوب نمي‌شود بلكه در حفاظت و نگهداري از منابع و استفاده بهينه از آب نقش بسيار خوبي را ايفا كرده است كه اميدواريم آبزي‌پروري در استان بيش از پيش توسعه يابد.
در اين جلسه همچنين رؤساي مراكز بازسازي ذخاير شيلات مشكلات و نيازهاي آبي منطقه خود را مطرح كردند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-387.html )