عنوان خبر:نیویورک تایمز:2011 سالی که دولتهای اروپایی اعتبار خود را از دست دادند
جمعه 16 دي 1390 - 00:29:43


یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به بحران فراگیر بدهی‌ها و آشفتگی بازارهای مالی در اروپا نوشت که سال گذشته زمانی بود که دولتهای اروپایی به دلیل ناتوانی در مدیریت این بازارها اعتبار خود را از دست دادند.



به گزارش پیام گلستان به نقل از فارس، اروپایی‌ها در سالی که گذشت اعلام کردند که دومین برنامه نجات اقتصادی یونان را پیگیری خواهند کرد و این موضوعی بود که از یک سال پیش نیز آن را اعلام کرده بودند. همین موضوع باعث شد که پیش‌بینی شود که سال آینده میلادی وضعیت اقتصادی بحرانی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، سران اروپایی طی نشست ماه جولای در بروکسل از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواستند تا کاهش 21 درصدی در برخی از اوراق قرضه یونان را در نظر بگیرند اما برای بسته نجات اقتصادی این میزان زیان بیشتر درنظر گرفته شود. این اقدام در نخستین گام باعث شد که توجه فراوانی به سوی بازارها جلب شود اما تاثیر این اقدام نیز طول زیادی نکشید ضمن اینکه جزئیات آن نیز هرگز اعلام نشد.درواقع باید گفت که سران اروپایی به شدت مشکلات اقتصادی موجود را دست کم گرفته بودند و خطر گسترش این بحران را به دیگر کشورها درست متوجه نشده بودند.

اتفاقاتی که در هفته آخر سال گذشته میلادی رخ داد نیز نشان داد که سال گذشته سال از بین رفتن اعتبار دولت‌ها بود. بازارها که همیشه به عنوان مهمترین عامل افتخار دولت‌های غربی مبنی بر پایبندی به تعهدات خود شهرت داشتند، در این مدت در وضعیتی قرار گرفتند که باید با شرایط دنیای جدید هماهنگ شوند و این موقعیتی بود که چندان هم درباره آن مطمئن نبودند.

همزمان با اروپا که نتوانست با مشکلات کنار بیاید، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نیز در حال رایزنی با جمهوریخواهان درباره امکان بالا بردن سقف بدهی‌ها بود که نتیجه خوبی نداشت و موسسه (Standard & Poor’s ) در ماه آگوست رتبه اعتباری این کشور را از  "AA" به "AAA" کاهش داد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که کاهش رتبه اعتباری آمریکا به بازارهای مالی این کشور کمک کرد و باعث شد که ارزش اوراق خزانه این کشور افزایش یابد.

اواخر سال گذشته بود که اروپا بار دیگر به این فکر افتاد که راهی برای نجات از بحران اقتصادی حاکم پیدا کند. از این رو بانک مرکزی اروپا یک ضرب الاجل 3 ساله برای بانک های اروپایی مقرر کرد تا با دریافت وام با بهره 1 درصد بتوانند اوضاع اقتصادی خود را سامان دهند و این اقدام به ثبات نسبی در بازارهای اروپا منجر شد اما در پایان سال بازارهای یونان نسبت به وضعیت خوبی که در سال 2007 داشتند، رکود 60 درصدی را تجربه کردند. و (دیگر) بازارهای مالی  92 درصد افت ارزش داشتند. این در حالی است که کل شاخص‌ها در زمان رکود بزرگ اقتصادی آمریکا فقط به طور میانگین 89 درصد کاهش یافت.

در این میان باید به وضعیت 5 کشور مهم اروپایی اشاره کرد که پس از نشست ماه جولای در آلمان، فرانسه،ایتالیا،اسپانیا و پرتغال قیمت‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت اما آلمان به عنوان کشوری که در زمینه مبارزه با بحران یورو پیشتاز بود بیشترین میزان آسیب را متحمل شد و 19.5 درصد شاخص‌های این کشور کاهش داشت.

این نشریه آمریکایی نوشت که وقتی در سال 1999 پول واحد یورو ایجاد شد، کشورهای اروپایی ابراز امیدواری کردند که خواهند توانست نفوذ اروپا را در جهان بیشتر کنند. اما آنچه در سال 2011 اتفاق افتاد اگر چه اروپا را در جهان مطرح کرد اما نه در جهتی که سران اروپایی خواستار آن بودند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3908.html )