عنوان خبر:تجهیزات امدادی برای مانورها انبار شدند!
جمعه 16 دي 1390 - 00:32:46


هر روز شاهد بروز حوادث و سوانح مختلف جاده ای در استان گلستان هستیم و تاخیر در امدادرسانی دلیل برخی از تلفات را در استان به خود اختصاص داده است.


به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، ضعف و تاخیر در عملیات امداد و نجات در برخی حوادث این واقعیت تلخ را گوشزد می کند که به رغم توسعه کمی و کیفی امکانات، استفاده مناسبی از این تجهیزات صورت نمی گیرد.

همواره حادثه دیدگان حوادث مختلف در گلستان از تاخیر در امداد رسانی و خدمات دهی اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و ... گلایه مندند و این امر نارضایتی را به همراه داشته است.
کمبود امکانات و تجهیزات امدادی در برخی موارد منجر به آسیب دیدگی بیشتر مجروحان و حوادث و یا تاخیر در اعزام سبب فوت هموطنان در استان گلستان شده است.
این وضعیت درحالیست که همواره مسئولان بخش های مختلف از جمله هلال احمر و آتش نشانی از به روز شدن امکانات و تجهیزات و افزایش کمی و کیفی خدمات خبر می دهند.
در همین حال، مردم اعتقاد دارند همواره ناوگان امدادی و پزشکی با تاخیر در محل حوادث در گلستان اعزام می شوند.
به گفته شاهدان عینی بروز یک حادثه تصادف در محور گنبد - گرگان، آتش نشانی و هلال احمر با تاخیر در این حادثه حاضر شدند.
در این حادثه که یکدستگاه خودرو وانت پیکان در محور کمربندی علی آبادکتول واژگون شده بود، یک نفر مجروح شد.
یکی از شاهدان این حادثه بیان داشت: آتش نشانی و هلال احمر متاسفانه تجهیزات کافی برای خارج کردن مجروح حادثه از داخل خودرو نداشتند.
به گفته برخی از شهروندان، مسئولان از به روز رسانی تجهیزات امدادی خبر می دهند اما در زمان بروز حوادث خلاف این گفته ها ثابت می شود.
واژگونی تانکر حامل گاز مایع در میدان شهر کردکوی نیز از دیگر حوادثی است که تاخیر در امداد رسانی و اعزام نیروهای آتش نشانی در آن ملموس بوده است.
به باور آنها بر اساس گفته های مسئولان اینگونه به نظر می رسد که متولیان امر تجهیزات لازم امدادی و پزشکی را تنها برای مانورها در انبارها نگه داشته اند!
همچنین به نظر می رسد برخی از خدمات و فعالیتهای امداد و نجات تنها موکول به ایام خاصی در سال است و فعالیت پایگاههای امداد و نجات در دیگر فصول سال چندان چشمگیر نیست.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گلستان گفت: متوسط زمان رسیدن به محل حادثه در شهر در استان 6 دقیقه و در جاده 10 دقیقه است.
محمد جواد مقسمی تعداد ماموریت های اورژانس استان در سال 89 را 13 هزار و 13 مورد ماموریت  تصادفی ذکر کرد و گفت: 24 هزار و 186مورد نیز تعداد ماموریت غیرتصادفی هستند.
وی بیان داشت: در شش ماهه اول سال 90، هفت هزار و 106مورد ماموریت تصادفی و 14هزار و 156مورد ماموریت غیرتصادفی داشتیم.


وی گفت: 48 پایگاه اورژانس و 75 آمبولانس در استان فعال هستند.

مقسمی در خصوص تاخیر آمبولانس تا محل حادثه گفت: زمان رسیدن ما به محل حادثه از زمان وقوع حادثه نیست بلکه از زمانی است که به ما حادثه اطلاع داده می شود ولی بیشتر مردم از زمان تصادف در نظر می گیرند.


وی ادامه داد: شهر گرگان با معضل ترافیک روبروست و به خاطر ترافیک بالا و اینکه مانند شهرهایی چون تهران جایگاه ویژه ای ندارند گاهی دیرتر به محل حادثه می رسیم.
وی افزود: ما در گرگان هفت پایگاه داریم که مطابق با استاندارد است ولی مواقعی است که تمام آمبولانس های ما در محل های حادثه هستند و ممکن است تا برگردند کمی طولانی شود.


رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان بیان داشت: بعضی مواقع نیز برخی مردم در موارد غیر اورژانسی با 115 تماس می گیرند که مانع از رسیدگی به بیماران اورژانسی می شود.


وی در خصوص نیازمندیهای مرکز اورژانس گفت: ما در خصوص نیروی انسانی مشکل داریم چون در حال حاضر در رشته های پرستاری و رشته های مرتبط با آن چون اتاق عمل، هوشبری فارغ التحصیل مرد کم است در جذب نیروی انسانی  متخصص مشکل داریم.


مقسمی افزود: ما نیازمند موتورلانس نیز هستیم چون نسبت به آمبولانس راحت تر می تواند در محل حادثه حضور یابد و اقدامات اولیه را انجام دهد.


وی تصریح کرد: موتورلانس جزو مصوبات هیئت رئیسه است واگر مشکلی پیش نیاید تا چهار ماه آینده این طرح اجرایی می شود

در عین حال دستگاههای مختلف گلستان از اجرای طرح هایی ویژه برای افزایش خدمات دهی به هم استانهای در فصل های مختلف از جمله زمستان خبر می دهند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: 20 پست امداد و نجات زمستانه برای امدادرسانی به هموطنان در استان فعال شده است.
مجتبی اکبری افزود: فعالیت این پست ها از 15 آذرماه سالجاری آغاز شد و 100 روز ادامه دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و لزوم ایجاد ایمنی در جهت کاهش حداکثری ترافیکی و ایجاد امکان تردد ایمن در جاده های کشوراین طرح اجرا شد.
اکبری بیان داشت: اهداف بشردوستانه، تسکین آلام بشری و ارائه خدمات امداد و نجات در تصادفات جاده ای به مصدومان، حادثه دیدگان و در راه ماندگان از دیگر اهداف این طرح است.


نگاهی به آمار تلفات جاده ای گلستان نشان می دهد که درصدی از این تلفات به دلیل ضعف در امدادرسانی و خدمات دهی دستگاههای مربوط بوده است.
در هفت ماهه امسال 362 نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی های تصادفات 412 نفر بود، 12.1 درصد کاهش یافته است و تلفات رانندگی هفت ماهه امسال این استان 308 نفر مرد و 54 نفر زن بودند.
همچنین از کل حوادث رانندگی منجر به فوت استان گلستان در این مدت، 203 مورد در جاده های برون شهری، 90 مورد درون شهری، 68 مورد جاده های روستایی و یک مورد در مسیرهای نامعلوم ثبت شده است.


در حوادث رانندگی هفت ماهه استان گلستان پنج‌هزار و 768 مصدوم  به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شدند که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد کاهش یافت.


بر اساس این گزارش در مهرماه امسال 56 نفر در حوادث رانندگی استان جان باختند که نسبت به مهر سال قبل که تعداد فوتی ها 66 نفر بود، 15.2درصد کاهش دارد و تعداد مصدومان ارجاعی حوادث رانندگی این استان نیز 872  نفر ثبت شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3909.html )