عنوان خبر:دغدغه فرهنگی جدی است
يكشنبه 18 دي 1390 - 03:05:11


مدیر کل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان بر ضرورت تشکیل ستاد مدیریت فرهنگی برای تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله تاکید کرد.



به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری فارس، سید حسین علوی صبح امروز در جمع کارشناسان فرهنگی دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص ارزیابی فعالیت‎های فرهنگی و اینکه آیا نهادهای استان توانسته‎اند آن گونه که شایسته است در این راستا عمل کنند، اظهار داشت: دیدگاهم به فعالیت‎های فرهنگی در قالب فعالیت‎های قرارگاهی است که متاسفانه در استان چنین رویکردی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هر یک از دستگاه‎ها دارند برای خودشان کار می‎کنند و اصلا ستادی که بر اجرای فعالیت‎های فرهنگی نظارت و مدیریت داشته باشد نیست و باز هم باید بگویم متاسفانه هر فعالیت فرهنگی که در نهادها انجام می‎شود به خاطر عدم یک قرارگاه است که باعث شده هیچ‎کدام از دستگاه‎ها از فعالیت‎های یکدیگر با خبر نباشند.
علوی اظهار داشت: شکل‎دهی چنین قرارگاهی در استان ضروری است چنانچه در زمان جنگ نیز اگر قرارگاه فرماندهی وجود نداشت و موقعیت دشمن از لحاظ  تجهیزات، امکانات و توان نظامی سنجیده نمی‎شد هیچ‎گاه پیروزی ما بر دشمن قطعی نبود و همه این موفقیت‎ها تنها مرهون یک گردان یا چند گردان نبود بلکه این تلاش‎ها با همکاری همه حوزه‎ها و تحت امر یک فرمانده، سازماندهی می‎شد.
مدیر کل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان خاطرنشان کرد: حال اگر بخواهیم این مثال را امروزی کنیم و ببینیم برای فتح قله حجاب در استان چه اقداماتی انجام می‎شود باید باز هم تکرار کنم متاسفانه هر دستگاهی به شیوه خود عمل می‎کند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد، حوزه علمیه و کتابخانه‎ها هر کدام  برای خودشان کار می‎کنند و در این بین نمی‎دانیم معبر اصلی کجاست و هنوز تیم شناسایی را به میدان نفرستاده‎ایم مبادا به‎خاطر عدم شناخت، اشتباها معبر خودی را نشانه بگیریم.
مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان با بیان اینکه با تشکیل قرارگاه فرهنگی می‎توان وضعیت عفاف و حجاب را در جامعه آسیب‎شناسی کرد، اذعان داشت: بررسی موانع می‎تواند ما را به مسیرهای فتح و پیروزی رهنمون کند چرا که بعد از شناسایی توان دشمن، در حوزه عفاف و حجاب می‎توان اتاق فرماندهی را شکل داد.
علوی افزود: با یک برنامه‎ریزی دقیق هر یک از معبرها را در دست یک نهاد سپرد به ‎طوری که یک معبر در اختیار فرهنگ و ارشاد، یک معبر دست کتابخانه‎ها، یک معبر در دست سازمان تبلیغات و معبری نیز در دست اوقاف و امور خیریه و تمام نهادهایی که با مقوله فرهنگ مرتبط هستند داد، لذا قرار نیست که همه مشکلات عفاف و حجاب را یک ارگان خاص، برطرف کند بلکه با هماهنگی همه دستگاه‎های فرهنگی، این کار شدنی است.
وی در خصوص پیشنهاد قرارگاه فرهنگی و سپردن مدیریت آن توسط یک ارگان خاص تصریح کرد: چندین بار دستگاه‎های فرهنگی ورود پیدا کردند که در این زمینه با هم تلاش کنند و یک بار نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، مدیریت و فرماندهی یک تیم را به عهده گرفت اما باز هم کارساز نشد چرا که دستگاه‎ها آن گونه که باید در تعامل با یکدیگر قرار ندارند و همه می‎خواهند به ‎تنهایی مشکلات را از میان بردارند که این تفکری اشتباه است.
مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان در خصوص جنگ نرم که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، یادآور شد: حضرت آقا فرمودند جنگ نرم یک واقعیت است و ما می‎خواهیم روی این مسئله کار کنیم که جنگ نرم دشمن، روی ما تاثیر نداشته باشد ولی متاسفانه باز هم شاهد فعالیت‎های مجزا از سوی ادارات هستیم به عنوان مثال یک ارگان به چاپ کتاب، دیگری توزیع  سی‎دی و پوستر، یکی دعوت از سخنران که اینها همه ناشی از به‎ هم ریختگی فرهنگی است که در استان گلستان دیده می‎شود.
مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان یکی از دلایل نرسیدن به نتیجه مطلوب در زمینه جنگ نرم دشمن را ناشی از کم‎توجهی و سهل‎انگاری دانست و گفت: متاسفانه مدیریت دینی استان همچون مسئولان حوزه علمیه، مدیریت سیاسی، مدیریت اقتصادی، مدیریت اجتماعی و مدیریت نظامی استان هیچ‎کدام به مقوله فرهنگ توجه شایسته‎ای ندارند و اصلا این مسئله برایشان دغدغه نیست.
علوی متذکر شد: همه نسبت به دغدغه‎های فرهنگی واقف هستند اما هیچ‎کس آن را باور ندارد چرا که اگر باوری بود باید وسط میدان می‎آمدند، آنهایی هم که کوچه بازاری به صحنه آمدند هیچکدام هماهنگ نیستند، آخر مگر می‎شود به جنگ رفت اما اتاق فرماندهی نداشت، مدیران دستگاه‎های فرهنگی ما تا به‎حال چند بار گرد هم آمدند و گفتند که آقا فرموده جنگ نرم جدی است؟!! و ما در حال جنگ هستیم و باید هر چه زودتر اتاق فرماندهی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه تا به‎ حال چنین رویکردی در استان پیش نیامده و یا اگر انجام شده از مدیر کتابخانه‎های عمومی استان به‎ عنوان یکی از مدیران نهادهای فرهنگی دعوت نشده است، اینها نشان می‎دهد که فرمایشات معظم‎له بر روی زمین مانده است.
مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی استان چشم‎انداز مشخصی برای رسیدن به افق 1404 ندارند، بر این نکته تاکید کرد و افزود: اگر چشم‎اندازی از سوی مدیران دستگاه‎ها وجود دارد اعلام کنند و اگر هنوز این مسئله جدی گرفته نشده باشد یعنی اینکه شش سال، فرمایش آقا بر زمین مانده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3933.html )