عنوان خبر:نگهداری فسیلها در شرایط نامناسب / گلستان موزه حیات وحش ندارد
دوشنبه 19 دي 1390 - 01:36:12


کلسیونی از اکوتوریسم و حیات وحش در گلستان جمع شده در حالی که این استان از داشتن موزه حیات وحش محروم است.



به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، وجود گونه های نادر و منحصر به فرد حیات وحش، لزوم ایجاد موزه حیات وحش در استان گلستان را الزامی می سازد.

اکنون به دلیل نبود موزه ای برای گردآوری و نگهداری گونه های حیات وحش، برخی گونه های حیات حش در معرض تخریب و نابودی قرار دارند.

همچنین بسیاری از گونه ها به دلیل نداشتن مکانی خاص برای نگهداری گونه های حیات وحش، به صورت نامناسب در ویترین ادارات و اتاق برخی نهادها از جمله محیط زیست نگهداری می شود.

یک فعال و دوستدار محیط زیست در گلستان با اشاره به نبود موزه حیات وحش در گلستان خواهان برنامه ریزی برای ایجاد این موزه در استان شد.

وی که خواست نامش ذکر نشود بیان داشت: پرندگان و وحوش نادر و منحصر بفردی در استان وجود دارد و نیاز است نسبت به ایجاد موزه حیات وحش اقدام شود.

وی عنوان کرد: حدود 10 سال است که ساختمان موزه طبیعی حیات وحش استان نیمه کاره مانده است و تلاشی برای تکمیل آن نمی شود.

وی بیان داشت: برای تکمیل این ساختمان نیمه کاره که در مجاورت محیط زیست استان واقع شده است به چهار تا پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

این کارشناس کمبود اعتبار را مشکل اساسی برای تکمیل پروزخ موزه طبیعی حیات وحش عنوان کرد و خوان توجه ویژه مسئولان امر به مهم شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی نمونه های نادر و منحصر به فرد به دلیل نبود موزه طبیهی در ساختمان اداره کل نگهداری می شود.

این دوستدار محیط زیست یادآورشد: برخی فسیل های چند میلیون ساله مانند فسیل شکم پا، انواع حشرات و ... در محیطی نامناسب نگهداری می شود.

وی افزود: انواع گونه های حمایت شده ماننده پلنگ، خرس، گربه سانان و .. به صورت غیراصولی نگهداری می شود که هر لحظه امکان نابودی و تخریب آن وجود دارد.

به گفته این دوستدار حیات وحش، نبود موزه حیات وحش درحالی است که گلستان گنجینه و کلکسیونی از گونه های نادر و منحصر بفرد است.

وجود پارک ملی گلستان و پارک جنگلی قرق و زیست و زاداوری انواع گونه های حیات وحش و پرندگان ضرورت توجه مسئولان امر برای راه اندازی موزه حیات وحش را در گلستان الزامی می سازد.

یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پردندگان، بیش از نیمی از گونه های پستانداران و شمار زیادی از گونه های جانوری و وحوش کشور در این پارک ملی و بین المللی زیست و زادآوری می کنند.

این پارک نه تنها به دلیل اینکه یکی از زیستگاههای حیات وحش است بلکه به خاطر حفظ بخش قابل توجهی از تنوع زیستی کشور دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است.

پارک طبیعی و ملی گلستان با وسعت بیش از 91 هزار و 890 هکتار در شرق جنگلهای خزری شمال در استان گلستان واقع شده است و نخستین پارک ملی در ایران بوده که عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.

این پارک ملی در 19 مرداد 1336 به نام منطقه حفاظت شده "آلمه وایشکی" تحت حفاظت کانون شکار قرار گرفت و در 22 فروردین 1343 به نام پارک وحش نامگذاری شد.

همچنین در سال 1353 پس از اصلاح قانون شکار و صید، عنوان پارک وحش به پارک ملی تغییر داده شد و به دلیل موقعیت ممتاز این پارک و جاذبه های فراوان زیستی، پارک ملی گلستان در سال 1977 از سوی سازمان یونسکو عنوان "ذخیره گاه کره مسکون" را به خود گرفت.

تاکنون 85 گونه پرنده شامل 19 گونه بومی و 66 گونه مهاجر در تالابهای منطقه شناسایی شدند که از میان پرندگان مهاجر، 14 گونه بومی و بقیه گونه زمستان گذر هستند.

استان گلستان نیز با دارا بودن حدود 304 گونه پرنده که از این تعداد 102 گونه بومی استان و 97 گونه زمستان گذران و تعداد 19 گونه مهاجرعبوری و اتفاقی در زمستان دیده و ثبت شده اند که از این تعداد 81  گونه نیز برای زادآوری به استان مهاجرت می کنند.

فلامینگو، قو، انواع اردک ها، غاز، کاکایی، پرستوی دریایی، وحواصیل ها از گروه پرندگان آبزی و خروس کولی، سلیمها و آبچلیکها از پرندگان کنار آبزی و پرندگانی نظیر کوکرها( باقرقره)، کلاغ سیاه، کوکو، زنبور خوارها، سبزقبا، جغدها، سارگپه‌ها، سنقرها، شاهین، دلیجه، عقاب ( دریائی دم سفید و شاهی ) از پرندگان خشک زی هستند که می توان به آن اشاره کرد.

در حاشیه تالابهای بین المللی آلاگل، آجی گل و آلما گل پستاندارانی نظیر روباه معمولی، روباه سردم سیاه ( ترکمنی ) گربه دشتی، شغال، گراز، تشی ، جرد بزرگ ، موش صحرائی و ... زیست می کنند.


این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3944.html )