عنوان خبر:اسد : توطئه دیگر بر کسی پوشیده نیست
چهارشنبه 21 دي 1390 - 02:45:21


رئیس جمهوری سوریه در سخنانی در دانشگاه دمشق بر پیروزی قریب‌الوقوع کشورش بر طرح توطئه‌ای که گفت وجودش دیگر بر کسی پوشیده نیست تاکید و اعلام کرد که سیاست وی بر اساس دو محور اصلاحات و سرکوب تروریست‌ها است و قانون اساسی جدید احتمالا در مارس به همه‌پرسی گذاشته می‌شود.



به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری فارس، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سخنانی در دانشگاه دمشق پیروزی کشورش بر توطئه و بحران کنونی کشور را نزدیک دانست و اعلام کرد که وی از مسئولیت‌های خود شانه خالی نمی‌کند. اسد با بیان اینکه سیاست دولت او بر دو محور همزمان پیشبرد اصلاحات و برخورد با مشت آهنین با تروریست‌هاست، اتحادیه عرب را هدف انتقاد شدید قرار داد و تاکید کرد که وی از مسئولیت‌های خود شانه خالی نمی‌کند و قانون اساسی جدید این کشور اوایل ماه مارس به همه‌پرسی گذاشته می‌شود و پس از آن انتخابات برگزار خواهد شد.

به گزارش تلویزیون سوریه، بشار اسد اعلام کرد که کشورش در مقابل همه توطئه‌ها هویت عربی خود را حفظ می‌کند و اتفاقاتی که در 10 ماه گذشته برای کشورش افتاد است قلب هر فرد سوری را به درد آورده است و این خود آزمونی برای همه مردم سوریه بوده است.

توطئه دیگر بر کسی پوشیده نیست
اسد اعلام کرد که امروز دیگر توطئه علیه سوریه بر کسی پوشیده نیست. امروز دیگر نقاب از چهره توطئه‌گران افتاد و حال می‌دانیم که چگونه عمل می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت شدید رسانه‌ای علیه سوریه تصریح کرد که دشمنان سوریه با کمک ده‌ها رسانه که ابزار توطئه آنان بود، تلاش کردند از لحاظ روانی سوریه را تضعیف کنند و آخرین تلاششان این بود که القاء کنند که رئیس جمهوری در صدد است از مسئولیت خود شانه خالی کند... «اشتباه کردید. من کسی نیستم که از مسئولیت خود شانه خالی کند».

نقاط ضعف دشمن زیاد است
اسد نقاط ضعف دشمن را «بسیار» برشمرد و با تاکید بر اینکه مردم دیگر این نقاط ضعف را شناخته‌اند، تاکید کرد که ملت و نهادهای سوریه توانستند مرحله به مرحله این حمله بی‌سابقه را پشت سر بگذارند.

اعراب در جنگ عراق و در جنگ 33 روزه از ما حمایت نکردند
بشار اسد در قسمتی دیگر از سخنان خود از مواضع کشورهای عربی در قبال کشور خود انتقاد کرد و افزود که برخی کشورهای بی‌طرف بودن و برخی ابزار دست توطئه‌گران شدند و برخی کشورهای دیگر نیز قلبشان با ما بود اما اعلام می‌کردند که تحت فشار خارجی هستند.

اسد افزود: در جنگ عراق و پس از ترور رفیق الحریری‌ [نخست وزیر اسبق لبنان] و پس از جنگ سال 2006 [علیه لبنان /33 روزه] [اعراب] در کنار ما نماندند. اخیرا هم در خصوص موضوع حقوق بشر نیز علیه سوریه رای دادند در حالی که برخی کشورهای غیرعرب در کنار ما ایستاده‌اند. همان کشورهایی که ادعا می‌کنند دلشان به حال ملت سوریه سوخته  است به ما توصیه می‌کردند که اصلاحات انجام بدهیم در حالی که خودشان اصلا نمی‌دانستند که دموکراسی چیست. فکر می‌کردند که ما اصلاحات نخواهیم کرد. اما زمانیکه اصلاحات را شروع کردیم، این امر برای آنان نگران‌کننده شد. به سراغ اتحادیه عرب رفتند. اگر بخواهیم به حرف اینها گوش کنیم پسرفت خواهیم کرد.

اسد گفت: در ابتدا تلاش کردند با فتنه‌انگیزی بر دارایی مردم سوریه مسلط بشوند وقتی نتوانستند به تخریب و ترور روی آوردند. همه راه‌ها را آزمودند و رفتند وقتی در انقلاب مجهول خود به جایی نرسیدند اینجا نقش بیگانگان رو شد . این حالت آمیزه‌ای از دخالت بیگانه و عربی شد.

رئیس جمهوری سوریه گفت: این معرکه خطرات بزرگی دارد. تا زمانیکه ما بر پایداری توانایی‌ایم و تلاش می‌کنیم که محیط مجازی را از بین ببریم، پیروزی حقیقتا نزدیک است.

اسد: ایده ناظران عرب را ما طرح کردیم

درگیری با کسانی است که برخی کشورهای عربی را علیه ما هدایت کردند

اسد اعلام کرد که او برای اولین بار ایده ناظران عرب را در دیدار با هیئت‌های عربی مطرح کرد است. به گفته او همه هم‌وغم سران سوریه حفاظت از حاکمیت سوریه و کار مشترک عربی است.

اسد اعلام کرد که اولین پارلمان سوری سال 1919 تاسیس شد اما کسانی که حتی امروز هم پارلمان ندارند چه می‌گویند؟ من از موضع کشورهایی که وارد توطئه شدند عصبانی نشدم. اینها فقط ابزاری شدند برای کسانی که بر آنان کنترل دارند. درگیری ما با کسانی است که اینان را هدایت می‌کنند.

آیا اتحادیه عرب تاکنون یک قدم برای فلسطین برداشته است؟ یا مانع تقسیم سودان شد؟

اتحادیه عرب آیینه وضعیت شرم‌آور امروز اعراب است

اسد گفت: اتحادیه عرب امروز آینده وضعیت شرم آور اعراب است. آنچه تاکنون به بهانه مصلحت امت، در خفا انجام می‌شد اکنون آشکار شده است. کشورهای عربی از لحاظ تاریخی حاکمیتی نداشته  و هیچ گاه آرمان‌های ملت‌هایشان را برآورده نکردند یا حقوق غصب‌شده آنان را پس نگرفته اند. «آیا اتحادیه عرب واقعا حتی یک نهال زیتون را که اسرائیل از خاک فلسطین کنده است پس گرفته؟ ایا یک منزل فلسطینی را که اسرائیل خراب کرده است، بازسازی کرده است؟ آیا اتحادیه عرب مانع تقسیم سودان شد؟ یا مانع کشته شدن یک میلیون نفر از مردم عراق شد؟ یا حتی یک گرسنه در سومالی را غذا داده است یا... یا ... یا... مانمی‌خواهیم به اتحادیه عرب حمله کنیم. تا زمانیکه اوضاع اینگونه شرم‌آور باشد، ما بازنده‌ایم.

اسد تاکید کرد: سوریه قلب عربیت جهان عرب است. بدون سوریه عربیتی وجود ندارد. به شما اعلام کنم که اعراب امروز به این اعتقاد رسیده‌اند. عربیت برای ما شعار نیست بلکه هم‌وغم ما این است. به تاریخ مراجعه کنید و شواهد زیادی را ببینید. اگر برخی اعراب امروز تلاش می‌کنند عربیت ما را در اتحادیه [عرب] به حال تعلیق در آورند، در حقیقت عربیت اتحادیه [عرب] را دارند سلب می‌کنند نه عربیت سوریه را. عربیت تاریخ است نه موضعی سیاسی یا موضعی که با پول به خریده شده باشد.

اسد تاکید کرد اتحادیه عرب با اقدامات اسرائیل مماشات می‌کند و وقتی که درخواست کردیم که دفتری برای تحریم اسرائیل تاسیس شود، راضی نشدند آنان می‌خواهند که اکنون سوریه را به جای اسرائیل بگذارند و تحریمش کنند.

غرب دست از سیاست استعماری بر نداشته است
بشار اسد تاکید کرد: ما باید به سوی شرق برویم زیرا غرب تغییری نکرده است و هنوز به دنبال استعمار کردن است. ما نقاط قوت زیادی داریم. از جمله جایگاهی راهبردی‌ [در منطقه] اگر بخواهند سوریه را محاصره کنند همه منطقه را محاصره خواهند کرد. با آگاهی‌ای که مردم سوریه از خود نشان دادند می‌توانیم به سوی آشتی‌ای فراگیری برویم تا تکلیف تروریسم یکسره شود. ما باید گفت‌وگو را با طرف‌های ذی‌ربط  شروع کنیم. باید ببینیم چگونه می‌توان امنیت را در سراسر سوریه برقرار کرد.

اسد افزود: برخورد با تروریسم باید با شدیدترین راه‌های قانونی باشد نمیخواهیم تاوان مبارزه با تروریسم خونریزی بیگناهان باشد ولی امروز دارند بیگناهان را می‌زنند. باید متحد باشیم و کار را یکسره کنیم. ما دو سیاست داریم. اصلاحات و مبارزه با تروریسم. باید میان خطای افراد و سیاست‌های نهادها تفاوت قائل شویم. مسئله مسئله رقابت میان تروریسم و اصلاحات است.

به گفته اسد، هر کس [در سوریه] در ایجاد آشوب نقش دارد شریک تروریسم است. شریک کسانی است که خون مردم سوریه را می‌ریزند. ایمنی کم می‌شود وقتی آگاهی پایین می‌آید. من اینجا از کسانی صحبت می‌کنم که مقاصد خیر دارند. ما در ابتدا به اینها دائم می‌گفتیم که سلاح دست گرفته اند و توطئه در کار است. این حرف ما را رد می‌کردند ولی امروز همه چیز روشن شده است. تاخیر کردیم ولی مهم این است که همه امروز در یک صف ایستاده‌ایم. توطئه زمانی متوقف می‌شود که قاچاق سلاح متوقف شود و جلوی حمایت مالی که می‌رسد گرفته شود. ولی آنچه من می‌دانم این است که توطئه زمانی پایان می‌یابد که ما بر آن پیروز شویم. اول از لحاظ سیاسی و دوم زمانیکه بر تروریسم پیروز شویم.

اسد در ادامه گفت: از طرف دیگر توطئه می‌تواند زمانی تمام شود که ما [به فشارها] تن بدهیم. زمانیکه از همه میراث ملی خود کوتاه بیاییم و امتیازهایی مجانی در روند صلح بدهیم . زمانیکه ما شاهدانی دروغین باشیم بر آنچه بر سر مسجدالاقصی می‌آید و تخریب می‌شود. فکر نمی‌کنم اتحادیه عرب حتی یک کمیته هم برای پیگیری امور مسجد الاقصی تشکیل داده باشد. با این همه تاکید می‌کنم که ملت سوریه [به فشارها] تن نمی‌دهد. ممکن نیست ما از کرامت خود کوتاه بیاییم زیرا گرانبهاترین چیزی است که داریم که از ارتش آنان قدرتمندتر و از ثروت آنها پربها تر است.

بشار اسد گفت: فتنه از قتل بدتر است.  اجازه نمی‌دهیم این [فتنه] در سوریه باقی بماند. به همان اندازه که تلاش می‌کنیم با مشت آهنین با تروریست‌ها مقابله کنیم به همان اندازه باید افرادی که فریب خوردند را به آغوش خود بازگردانیم. کشور مادر است که ساکنان خود را مانند فرزندان خود می‌بخشد تا به سوی او بازگردند. هدف اینها منزوی کردن سوریه است. هدفشان از بین بردن هویتی است که در برابر تجزیه و دودستگی حافظ ماست.

اسد گفت: اولویت ما حفظ امنیت است. این امر جز با مبارزه با تروریست‌ها محقق نمی‌شود. هیچ تساهلی با تروریسم و کسانی که ارعاب می‌کنند نمی‌شود و با کسانی که از خارج از کشور توطئه می‌کنند سازشی نخواهد شد. آنچه امروز در سوریه در جریان است بخشی از طرحی است که ده‌ها سال است برای منطقه ریخته شده است و آرزوی تجزیه منطقه هنوز وجود دارد.


اسد: دولت آماده گفت‌وگوست اما برخی معارضان هنوز آماده نیستند و برخی خواهان گفت‌وگو محرمانه هستند
ما اینجا از مرحله جدیدی سخن می‌گوییم . ما خواستار تغییرات و تبدیل‌هایی [در کشور] هستیم. ما هیچ محدودیتی در موضوع گفت‌وگو نداریم. هر گاه ببینیم که همه جریان ها آماده آن هستند ما هم آماده هستیم. ما آماده‌ایم که فردا گفت‌وگو را آغاز کنیم ولی بخشی از جریان‌های معارض آماده آن نیستند. برخی می‌خواهند پشت پرده با ما گفت‌وگو کنند برخی هم می‌خواهند منتظر بمانند. ولی ما منتظر نمی‌مانیم و با معارضانی که خواستار گفت‌وگو هستند گفت‌وگو می‌کنیم تا گام هایی که از آن سخن رفت، برداریم.

دولت جدید سوریه دولتی فراگیر و متشکل از سیاسیون و اداری‌ها

اسد گفت: برای اینکه دولت آینده فراگیر و شامل سیاسیون و اداری‌ها باشد، من معتقدم که این تصویر بهترین تصویر [دولت آینده] است ولی سرفصل‌ها را به بحث می‌گذاریم. ما قبل از انتخابات برای معارضان مقیاسی نداریم ولی امور را تسریع می‌کنیم . ما نمی‌خواهیم که معارضان در خفا با ما مذاکره کنند که بعدا کسی خشمگین شود. ما در مدتی کوتاه این موضوع را آغاز می‌کنیم.

قانون اساسی اصلاح شده احتمالا اوایل مارس به همه‌پرسی گذاشته می‌شود

رئیس جمهوری سوریه گفت: نمی‌توان بدون پرداختن به حقیقت‌هایی که در جریان است، اقدام به اصلاحات کرد. برخی تحت فشار بحران خواستار هرگونه راه‌حلی می‌شوند ولی ما هر راهی را نمی‌پذیریم زیرا ممکن است به عمیق‌تر شدن بحران بینجامد و ما را وارد بن‌بست کند. فشار بحران سبب نخواهد شد که ما هر گامی را که ندانیم سرانجامش و نتیجه‌اش چیست،‌ برداریم.

اسد در خصوص اصلاحات در قانون اساسی نیز گفت که پس از پایان کار کمیته اصلاح قانون اساسی، این قانون به همه‌پرسی گذاشته می‌شود. زیرا قانون اساسی موضوعی است که مربوط به همه مردم می‌شود. ممکن است این همه پرسی اوایل ماه مارس باشد و انتخابات پارلمانی نیز مرتبط با همین قانون جدید است. طبیعتا جدول زمانی انتخابات نیز بر اساس قانونی است که در قانون اساسی جدید خواهد آمد.

اسد تاکید کرد: فشار مردم و ایجاد تردید درباره صحت گفته‌های دولت ما را وا داشت که اصلاح قوانین دیگر را قبل از قانون اساسی آغاز کنیم چون زمان کمتری نیاز دارد. قانون اساسی، محور دیگر اصلاحات است. کمیته در مراحل پایانی کار خود است. تمرکز این قانون بر متعدد بودن احزاب است. پیشتر بر اصلاح ماده 8 تاکید می‌شد اما ما کل قانون را اصلاح کردیم زیرا مواد دیگر نیز به آن مرتبط بود.

اسد ادامه داد: قانون مهم، قانون مبارزه با فساد است. قانون این امر به تعویق افتاده است زیرا قانون مهمی است [و تدوین آن زمان می‌برد] کار این قانون در دولت تمام شده و به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است. ولی من آن را به دولت بازمی‌گردانم زیرا کمیته بازرسی در آن حذف شده و جای آن را هئیت مبارزه با فساد گرفته که این چیز خوبی نیست. زیرا نمی‌تواند جدای از سیستم اداری با فساد مبارزه کند.

اسد در خصوص قوانین دیگر افزود: قانون مطبوعات تمام شده. در دولت نیز کارش تمام شده است و آماده اجراست. قانون ادارات نیز صادر شد و انتخابات [شورای شهر] را برگزار کردم ولی انتخابات اگر با مشارکت گسترده نامزدها و رای‌دهندگان همراه نباشد، نتیجه نمی‌دهد. قانون احزاب همه صادر شد و مجوزهایی صادر شد. ما خواستار تشکیل احزاب هستیم.

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: ما باید اوضاع را کنترل کنیم تا نتایج لغو قانون فوق‌العاده را ببینیم. کسی تحت پوشش نیست ولی تعدادی محدود به دلیل مشارکت در اقدامات قتل و کشتار بازداشت شدند زیرا شواهد محدود بود و شواهد به نهادها نیاز دارد و نهادهای نمی‌توانند در این وضعیت بخوبی کار کنند ولی کسی تحت پوشش نیست.

بشار اسد در پایان اعلام کرد که «اطمینان من به آینده زیاد است که این امید برآمده از مردمی است که میادین را با حضور خود پر می‌کنند. من نیز یکی از آنان هستم. چنین ملتی با این اخلاق رفیع به یک مشت کسانی که از راه درست منحرف شده‌اند اجازه نمی‌دهد. اطمینان من به شما از اطمینان من به مردم نشأت می‌گیرد. من برای آنان فداکاری می‌کنم و آنان نیز برای دفاع از شرافت میهن در آمادگی کامل هستند. بر اساس عزم و اراده و کرامت ملت سوریه اعلام می‌کنم که ما پیروز خواهیم شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3972.html )