عنوان خبر:فرسودگی سقف کلاسهای گلستانی
چهارشنبه 21 دي 1390 - 21:37:55


با گذشت 5 سال از شروع طرح بازسازی و مقاوم سازی مدارس تخریبی، هنوز بسیاری از دانش آموزان استان گلستان زیر سقف کلاسهای فرسوده و تخریبی درس می خوانند.


به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، در حال حاضر بیشتر کار بازسازی مدارس در فصل تابستان و ایام تعطیلی انجام می شود که محدود بودن زمان، سبب کند شدن طرح بازسازی و مقاوم سازی شده است.

با این حال در 5 سال گذشته مطالعات مقاوم سازی بیش از هزار و 157 کلاس درس در گلستان انجام و طرحهای زیادی نیز مقاوم سازی شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: برای بازسازی ومقاوم سازی مدارس فرسوده اطلاعات زیادی در دسترس نبود اما با طرح ملی شناسنامه فنی مدارس که از اردیبهشت 89 مجدد آغازشد، اطلاعات کافی درخصوص فضاهای آموزشی در اختیار قرار گرفت.

قربانعلی شیرزاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از سال 85 نسبت به مقاوم سازی هزار و157کلاس درس مطالعات انجام شده است که 249 کلاس درس مقاوم سازی شده است و 278 کلاس در دست اجراست که تاکنون 45 میلیارد ریال برای مقاوم سازی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: 10هزار کلاس درس در استان وجود دارد که بر اساس شاخصهایی به کلاسهای مستحکم، نیاز به مقاوم سازی و تخریبی تقسیم شده اند.

شیرزاد ادامه داد: از سال 85 باز سازی ومقاوم سازی مدارس آغاز شده است و تاکنون بازسازی هزار و 396 کلاس شروع شده و هزار و 113 کلاس تحویل داده شده است.

شناسنامه فنی مدارس گلستان تکمیل نشد

شیرزاد تصریح کرد: شناسنامه فنی فضاهای آموزشی استان هنوز تکمیل نشده است، اما تاکنون دوهزار و 958 کلاس تخریبی، سه هزار و 76 کلاس مقاوم سازی و سه هزار و 876 کلاس مستحکم در این شناسنامه شناسایی شده است.

مشکل اعتباری نداریم

وی با بیان اینکه چه در بخش تخریبی و چه مقاوم سازی مشکل اعتبار نداریم، بیان داشت: اما آموزش و پرورش در این بخش به دلیل حضور دانش آموزان در مدارس، عدم امکان تخلیه و جابجایی در فصل مدارس با محدودیتهای مواجه است و این مشکل همچنان به دلیل اینکه آموزش و پرورش فضایی را که بتواند دانش آموزان را در آن جای دهد، وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس استان گلستان گفت: تنها زمان خالی مدارس 3 ماه تابستان است که بسیار برای امر بازسازی محدود است.

وی افزود: در بحث مدارس تخریبی که بازسازس انجام می شود سعی بر این است، مدارس را بزرگتر با تعداد کلاس بیشتری بسازیم و بازسازی با هماهنگی آموزش و پرورش در حال انجام است اما سرعت کار پایین است.

وی گفت: از سال 85 نسبت به بازسازی هزار و 396 کلاس درس برای جایگزین کردن کلاسهای تخریبی اقدام شده است که از این تعداد هزار و 113کلاس درس تحویل و مابقی در دست اجراست.

مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس استان گلستان، زیربنای پروژه های تحویل داده شده را 172 هزار و881 متر مربع، زیر بنای پروژه های در دست اجرا را 51 هزار و 646 متر مربع وهزینه کلاس های تحویلی را 707میلیارد ریال عنوان کرد.

بیشتر مدارس گلستان سند ندارند

شیرزاد با بیان اینکه اکثر فضاهای آموزشی در اختیار مدارس فاقد سند هستند تصریح کرد: در بازسازی مدارس مشکلاتی از قبیل مالکیت زمین داریم که این مشکل در شهرهای گرگان و گنبد بیشتر است.

وی گفت: به دلیل فضاهای کوچک آموزشی نمی توانیم اکثر مدارس را در همان فضای قبلی بسازیم ودر این خصوص اگرآموزش وپرورش زمین بلا معارض داشته باشد می توانیم مدارس را جایگزین کنیم.

مدارس تخریبی تا پایان سال 92 بازسازی می شود

وی با بیان اینکه تا پایان سال 92 مدارس تخریبی را بازسازی می کنیم اضافه کرد: در قانون برنامه 5 توسعه تاپایان سال 92 اعتبارات برای بخش بازسازی ومقاوم سازی تعیین شده است.

شیرزاد میزان اعتبارات ملی را در سال جاری 26 میلیارد ریال عنوان کرد که تاکنون 160میلیاردریال تخصیص داده شده و مابقی تا پایان سال تخصیص داده می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: میزان اعتبارات استانی در سال جاری 140میلیارد ریال بود که تاکنون بیش از هشتاد میلیارد ریال انجام شده است وبقیه تا پایان سال اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه اعتبارات استان برای تکمیل پروژه های جدید است بیان داشت: از قبل اعتبارات استان پروژه جدید نداشتیم ودر تجهیزات آموزشی هم اعتبارات خوبی داریم.

استاندارد شدن سیستم گرمایشی مدارس

وی با اشاره به اینکه سیستم گرمایشی مدارس باید استاندارد شود، گفت: در اصلاح سیستم گرمایشی مدارس هم اعتبارات خوبی تخصیص داده شده است و بخشنامه ممنوع بودن استفاده از بخاری های چکه ای را ابلاغ کرده ایم.

شیرزاد تصریح کرد: سیستم حرارت مرکزی و استفاده از پکیج در مدارس واسپیلت در مدارس کوچکتر در حال اجرا شدن است.

وی اظهارداشت: بیشترین مشکلات در بخش مدارس تخریبی در گرگان، گنبد وعلی آباد است که تراکم دانش آموزی زیاد است و بندرترکمن وگمیشان نیز رطوبت بالا به مدارس آسیب فراوا ن وارد کرده است.

ساخت 6 مدرسه شبانه روزی

وی در ادامه از ساخت 6 مدرسه شبانه روزی در گلستان خبر داد که از مصوبات سفر اول و دوم دولت به استان است و یک مدرسه تا پایان سال و مابقی تا پایان سال 91 تحویل شهرستانها می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان افزود: با وجود تغییر ساختار نظام آموزشی در سالهای آینده که به ترتیب 6-3-3 است برای نظام ابتدایی برنامه ریزی کرده ایم ودر موارد ممکن مدارس ابتدایی و راهنمایی جابجا می شود و در این زمینه باید کمبودها دیده شود که اگر با کمبود کلاس روبه رو باشیم باید فکر اساسی کرد.

وی سیاست دیگر وزارت آموزش و پرورش را یک نوبته شدن مدارس ابتدایی عنوان کرد و افزود: در این برنامه 80 درصد موفقیت داشته ایم و با فضاهای جدید 20 درصد باقی مانده هم حل می شود.

شیرزاد از ایجاد 3 مجتمع آموزشی در استان خبر داد و گفت: یک مجتمع در گرگان که مدرسه شهید قندهاری است و دیگری در سایت مسکن مهر سعدآباد که در حال اجراست و در این مجتمع ها تمام مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا پایان متوسطه با امکانات رفاهی، سالن ورزشی نمازخانه واستخر وغیره موجود است.

وی عنوان کرد: ساخت مجتمع مینودشت را نیز آغاز کرده ایم.

مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیز استان از تکمیل شدن 14پروژه که شامل 93 کلاس درس می شود تا پایان سال خبر داد و بیان داشت: این پروژه ها 16 هزار متر مربع زیر بنا و75میلیارد ریال هزینه داشته است.

گلستان 300 هزار دانش آموز دارد که در حدود سه هزار مدرسه تحصیل می کنند.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3983.html )