عنوان خبر:خواب آشفته 95 هزار سهامدار عسلویه شمال کشور!
جمعه 23 دي 1390 - 02:10:32


پنج سال پیش طرحی در استان گلستان کلنگ زده شد که قرار بود 4 سال بعد منطقه شمال را به "عسلویه دوم کشور" تبدیل کند و سود ناشی از این طرح سر سفره مردم این منطقه بیاید اما تاخیر در تکمیل این پروژه باعث شده تا خواب 95 هزار خانوار سهامدار طرح آشفته شود.



به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر ، این مجتمع که قرار بود پس از 4 سال به بهره برداری برسد اکنون به دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبار لازم بویژه اعتبارات ارزی از پیشرفت لازم برخوردار نبوده و سرنوشت سرمایه 95 هزار سهامدار این پروژه را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

این در حالی است که 95 هزار سهامدار گلستانی حدود دو هزار و 800 میلیارد ریال در این پروژه سپرده گذاری کردند که این مبلغ تنها 4 درصد پروژه را به خود اختصاص می دهد.

پتروشیمی گلستان که قرار بود، گلستان و شمال کشور را به عسلویه دوم تبدیل کند با گذشت بیش از 5سال همچنان درگیر و دار کمبود اعتبار است.

مجتمع پتروشیمی گلستان قرار است، 7هزار شغل ایجاد کند و رتبه 25 گلستان را از لحاظ پیشرفت صنعت در کشور به رتبه دهم ارتقا دهد و آینده گلستان را در بخش صنعت و کشاورزی متحول کند.

مدیرعامل پتروشیمی گلستان در آخرین اظهار نظر در گفتگو با یکی از رسانه ها، درباره زمان بهره برداری این پروژه گفته بود که پیش بینی کارشناسان این است که با توجه به اقدامات و مصوبات جاری، پروژه تا 4 سال آینده به بهره برداری برسد.

رضا امیری برای توجیه تاخیر در تکمیل پتروشیمی گلستان نیز گفته بود که عموما پروژه های پتروشیمی در کشور در یک دوره 7 تا 9 ساله اجرا و به بهره بردای می رسند.

به رغم تلاشهای صورت گرفته و پیگیریهای اتخاذ شده اکنون پتروشیمی گلستان بیش از 50 درصد در بحث ساخت و ساز ساختمان پیشرفت دارد و رشد کلی این مجتمع بیش از 20 درصد عنوان شده است.

در صورت تداوم روند کنونی و احتساب پیشرفت 20 درصدی به ازای هر 5 سال، این طرح عظیم 20 سال دیگر به بهره برداری می رسد. البته در صورت تحقق وعده هایی نظیر ارائه تسهیلات 350 میلیون یورویی از سوی وزارت نفت و ورود به بازار فرابورس، می تواند روند پیشرفت پتروشیمی گلستان را اندکی شتاب بخشد.

تاخیر در تکمیل پتروشیمی گلستان، موجب انتقاد و نارضایتی بسیاری از سهامداران و سپرده گذاران در این طرح ملی فراهم آورده است. طرحی که قرار بود به عسلویه دوم تبدیل شود، اکنون در گیر و دار مسائل مالی است و برای رفع مشکلاتش نیازمند عزم ملی و کشوری است.

اکنون که گلستان در آستانه سفر چهارم دولت قرار دارد، سپرده گذاران طرح پتروشیمی خواهان توجه ویژه دولت برای تسریع در تکمیل این طرح هستند.

به باور آنان، پتروشیمی گلستان، بزرگترین طرح صنعتی شمال در این استان است که تکمیل آن می تواند بسیاری از مشکلات و تنگناهای اقتصادی استان را رفع کند.

ایجاد صنایع پتروشیمی در گلستان از مهمترین مصوبات سفر نخست رئیس جمهوری و هیئت دولت به این استان بود که کلنگ احداث آن آبان 1385در شمال آق‌قلا به زمین زده شد.

میزان تولیدات این طرح یک میلیون تن کود اوره و 670 هزار تن آمونیاک در سال است و بخشی از آمونیاک تولیدی این طرح در داخل مجتمع به مصرف می‌رسد و حدود 75 هزار تن آن قابل عرضه به بازار صنایع پایین دستی کشور برای رفع نیاز کشاورزان استانهای گلستان، گیلان و مازندران است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-3995.html )