عنوان خبر: نکاتی پیرامون بافت فرسوده شهرعلی آبادکتول
چهارشنبه 28 دي 1390 - 02:27:52


مهندس موسوی شهردار علی آبادکتول :
مقوله بهسازی بافتهای فرسوده شهری در ایران ، در زمانی مطرح شد که قابلیت زندگی در بسیاری از بافتهای مرکزی و میانی شهرها، از جنبه های مختلف کالبدی،ساختاری،اجتماعی ومحیطی دچار نقصان گردید.



به گزارش پیام گلستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری علی آباد کتول ، در همین راستا شهرداری علی آبادکتول تهیه طرحهای بهسازی ونوسازی بافتهای فرسوده وتجهیز وااحیاء فضاهای شهری را در دستور کارخود قرارداده وبا حمایتهای مالی وقانونی دولت،درصدد ارتقاءفضای سکونت وزیست برای ساکنین این بافتها می باشد. که در اولین اقدام محدوده بافت فرسوده شهر به وسعت 96/4 هکتار تعیین وپس از تصویب در کمیسیون ماده 5 استان گلستان به منظور تهیه بافت فرسوده وناکارآمد شهر در اختیار مشاور قرار گرفت.
تدقیق وتبیین محدوده مورد مطالعه:
1- محله خارکلاته :با مساحت 34/5 هکتار یکی از دو محله قدیمی واولیه شهر است که به بلوار امام رضا (ع) در شمال رودخانه کبودوال در شرق محدود می شود.
2- محلیه علی آباد:این محدوده 22/9 هکتاری از محله قدیمی علی آباد به همراه توسعه قسمت شمال آن تشکیل شده که از بافت ارگانیک ونیمه ارگانیک برخوردار است. واز جنوب به بلوار امام رضا (ع) واز شرق به رودخانه کبودوال واز غرب به خیابان شهید بهشتی محدود می گردد.
3-محله جنگلده:21/1هکتار در گوشه شمال غربی آن استقرار یافته وازبافتی نیمه روستائی برخورداراست.
4- محدوده مرکزی 12/7 هکتار درسمت غربی میدان ولایت قراردارد وازسمت شرق به خیابانهای مزرعه وهنرستان وازغرب به خیابان طالقانی وامام حسن عسگری(ع) محدود می گردد.
5-سایرمحدوده های بافت فرسوده به مساحت 5/1 هکتار درلبه شرق رودخانه کبودوال ودر دوطرف بلوارامام رضا (ع) ومحدوده دیگر نیز به صورت خطی دولبه جنوبی پارک انقلاب اسلامی استقراریافته است.
براین اساس مطالعات مشاور در سطح3 یعنی طرح راهبردی،تفضیلی ویژه وطراحی شهری به شرح ذیل می باشد.
پروژه های مداخله تعریف شده درسطح برنامه ریزی معطوف به دوعرصه فعالیتی وسکونتی است.
عرصه فعالیتی پیرامون میدان ولایت وسکونتی محلات مسکون را دربر می گیرد. که ضرورت نوسازی در عرصه فعالیتی مقدم بر عرصه سکونتی است. چراکه با تقدم قائل شدند برای نوسازی عرصه فعالیتی- به دلیل ارزش افزوده - زمینه تامین منابع برای نوسازی عرصه سکونتی نیز در مرحله بعدی فراهم می شود.
برپایه این مقدمه مهمترین پروژه های نوسازی در سطح برنامه ریزی، معطوف به بخش مرکزی بوده که در نسبت بافضاهای پیرامونی میدان ولایت قابل تعریف می باشد.
1-پروژه شمال شرقی میدان ولایت به مساحت 63204 مترمربع ونقشه پیشنهادی حوزه تجاری،فراغتی،تفریحی واجتماعی
2-پروژه جنوب شرقی میدان ولایت به مساحت 79290 مترمربع در حوزه های تجاری، اداری ونمایشگاهی
3- پروژه شمال غربی میدان ولایت به مساحت 40932 مترمربع به منظور توسعه فعالیتهای تجاری مرتبط با گردشگری
4-پروژه جنوب غربی میدان ولایت به مساحت 16565 مترمربع تجاری با تنوعی از فعالیتهای مرتبط با آن



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4046.html )